Bu araştırmanın amacı, yabancı uyruklu ilkokul öğrencilerinin öğretmenleri ve dersleri ile ilgili yaşadıkları sorunlara ve sorunların çözümüne ilişkin görüşlerini, kendi bakış açılarından ortaya koymaktır. Temel yorumlamacı nitel araştırma desenine göre temellendirilen çalışmanın verileri, İstanbul ili Ataşehir ilçesinde bir devlet ilkokulunda öğrenim gören 15 yabancı uyruklu öğrenci ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşme formlarından elde edilmiştir. Veriler, içerik analizi ve betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Elde edilen veriler “Öğretmen ile İlgili Sorunlar ve “Ders Başarısı ile İlgili Sorunlar” olmak üzere iki tema halinde incelenmiştir. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucunda katılımcı öğrencilerin öğretmenleri ile en çok “ayrım yapma”, “bağırma”, “ilgisizlik”, daha az “sevgisizlik”, “iletişim kuramama” ve “öğretmen değişikliği” sorunlarını yaşadıkları saptanmıştır. Yaşadıkları sorunu katılımcıların çoğunun “Öğretmenin isteklerini yerine getirerek/kurallara uyarak” daha azının “öğretmen ile konuşarak”, “hiçbir şey yapmayarak”, “Türkçe öğrenmeye çalışarak”, en azının ise “iltifat ederek” çözmeye çalıştıkları belirlenmiştir. Katılımcı öğrencilerin çözüm için öğretmenlerinden beklentileri ise daha çok dışlanmama/ayrım yapılmaması”, “kendisine iyi davranılması” çok az “ilgi” ve “bağırmama” olarak tespit edilmiştir. Ders başarısı ile ilgili sorunların okuma, anlama ve dil becerisi gerektiren Türkçe dersinde en fazla olduğu, sonra matematik, daha sonra hayat bilgisi ve en az fen bilimleri dersinde sorun yaşandığı saptanmıştır. Katılımcıların çoğu “ders çalışarak” daha azı “öğretmen ile konuşarak”, “kitap okuyarak”, “video/film izleyerek” ve “hiçbir şey yapmayarak” problemin çözümünü gerçekleştirebileceğini ifade etmişlerdir. Katılımcı öğrencilerin sorunun çözümü için beklentileri çoğunlukla “ders çalışmak”, “öğretmen ilgisi/desteği” en az ise “ülkesine dönmek” ve “özel ders almak” olarak belirlenmiştir. Çalışmanın sonunda bulgulardan elde edilen sonuçların tartışmasına ve önerilere yer verilmiştir.
ders başarısı çok kültürlü eğitim ilkokul sorun çözme yabancı uyruklu öğrenciler
Milli Eğitim Bakanlığı
Araştırmanın yapıldığı İstanbul ili Ataşehir ilçesindeki Ali Nihad Tarlan İlkokulu müdürü ve öğretmenlerine , yabancı uyruklu öğrenciler ve velilerine teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 |