Bu araştırmada, okul kültüründe örgütsel sessizliğin nedenleri ve sonuçları öğretmen görüşlerine göre tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma, öğretmenlerin sessizleşme nedenlerini ve örgütsel sessizliğin okul ve öğretmenler açısından algılanan sonuçlarını ortaya koymaktadır. Araştırma verileri 2020-2021 öğretim yılında Konya ili Bozkır ilçesindeki Millî Eğitim Bakanlığına bağlı 2 ilköğretim okulu ve 2 ortaöğretim okulunda çalışmakta olan 12 öğretmenden elde edilmiştir. Araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Olgubilim (fenomenoloji) araştırma yöntemi kullanılmıştır. Olguları açıklayabilmek için yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış ve bulgular, betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Okul ikliminin olumsuz olması, öğretmenlerin konuştukları zaman olumsuz bir sonuçla karşılaşabileceklerini düşünmeleri sessizliğin sebebine ilişkin bazı görüşlerdir. Örgütsel sessizliğe neden olabilecek yönetici tutum, davranışları ile ilgili olarak yöneticilerin adaletsiz ve güven vermeyen davranışları fazlaca ifade edilmiştir. İstenmeyen yönetsel özellikleri olarak yöneticilerin işbirliği ve demokratik yönetim anlayışına sahip olmamaları vurgulanan bir diğer husustur. Örgütsel sessizliğin öğretmenlerin eleştirel düşünce ve yaratıcılıklarını azalttığı, öğretmenlerin mutsuz olmalarına ve streslerinin artmasına sebep olduğu, okulun iklimini bozarak okul kültürünü etkilediği görüşler ’de fazlaca ifade edilmiştir. Örgütsel sessizliğin hem öğretmenleri hem de okulu olumsuz şekilde etkilediği araştırıma sonucunda ortaya konmuştur. Araştırma uygulayıcılara ve gelecekteki çalışmalara öneriler sunularak tamamlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 22 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2 |