Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEB 2013 ve 2024 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARININ FİZİKSEL GELİŞİM ve SAĞLIK KAZANIMLARI AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 42 - 53, 30.06.2024

Öz

Bu çalışmada, Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı ve güncellenen 2024 Okul Öncesi Eğitim Programının fiziksel gelişim ve sağlık alanındaki kazanım ve göstergelerinin karşılaştırılarak incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman analizi tekniği kullanılarak 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında yer alan motor gelişim ve öz bakım becerileri ile 2024 Okul Öncesi Eğitim Programındaki fiziksel gelişim ve sağlık alanları incelenmiştir. Bu çalışma kapsamındaki veriler “Kazanım ve Gösterge Karşılaştırma Formu” aracılığıyla toplanmış ve betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. MEB 2024 Okul Öncesi Eğitim Programında fiziksel gelişim ve sağlık alanında toplam 23 kazanım ve 159 gösterge yer almaktadır. Güncellenen programın fiziksel gelişim ve sağlık alanına 11 yeni kazanım eklenmişken 5 kazanım değiştirilmiş, 1 kazanım da çıkarılmıştır. Mevcut çalışmada eklenen ve değiştirilen kazanımlar tek tek ele alınarak ilgili literatür ışığında tartışılmıştır.

Etik Beyan

Bu çalışma, doküman analizi çalışması olduğu için Etik Kurul İzni alınmasını gerektiren çalışmalar grubunda yer almamaktadır. Bu nedenle Etik Kurul İzni beyan edilmemiştir.

Kaynakça

  • Akman, A., & Yıldırım, S. (2022). Okul öncesi öğrencilerinde afet yönetimine dair bir gözlem: Iğdır’da bir ilkokul örneği. Anasay, 21, 41-355. https://doi.org/10.33404/anasay.1156639
  • Arslan, Ö., Çavunt, F., Çoban, A., Dinç, E., Erkoç, A., Karan, S. Ş., Meriç, İ., Mutlu, N. & Akşin Yavuz, E. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerilerinin incelenmesi. International Primary Education Research Journal, 5(2), 180-199.
  • Balcı, A. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Pegem Akademi.
  • Bee, H. & Boyd, D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. (Çev. O. Gündüz). Kaknüs Yayınları.
  • Boz, M. (2011). 5-6 yaş grubu çocuklara uygulanan temel hareket eğitim programının hareket becerilerinin gelişimine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Bulut Bedük, Ş. (2016). Erken çocuklukta cinsel eğitim ve toplumsal cinsiyet (S. Yağan Güder, Ed.). Eğiten Kitap.
  • Çağlak, S. (1999). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarına beden eğitimi etkinlikleri yoluyla kavram: Enerji Öğretimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Çalışandemir, F., Bencik, S., & Artan, İ. (2010). Çocukların cinsel eğitimi: Geçmişten günümüze bir bakış. Eğitim ve Bilim, 33(150), 20-21.
  • Çetinkaya, A. (2012). Okul öncesi eğitime 5-6 yaşlarında başlayan öğrenciler ile 3-4 yaşlarında başlayan öğrencilerin öz bakım becerilerinin veli görüşlerine göre incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Davis, W. E., & Burton, A. W. (1991). Ecological task analysis: Translating movement behavior theory into practice. Adapted Physical Activity Quarterly, 8(2), 154-177.
  • Demirci, E. (2007). Okul öncesi dönemde psikomotor gelişim [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi.
  • Deniz, Ü., & Yıldız, R. (2018). Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programında cinsel gelişim ve cinsel eğitim. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 431- 447. https://doi.org/10.17152/gefad.377516
  • Direk, İ. N. & Batmaz, O. (2024). Okul öncesi eğitim programlarına bir bakış: 2013 ve 2024 programlarının karşılaştırılması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (15), 866-880. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1442767
  • Duman, G. (2019). Temel motor beceriler kazandırma eğitim programının analizi. Turkish Journal of Primary Education, 4(2), 112-120.
  • Durualp, E., & Aral, N. (2018). Çocukların ince ve kaba motor gelişimlerine oyun etkinliklerinin etkisinin incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 243-258.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayınları.
  • Ertek-Eroğlu, B. & Eker, C. (2024). 2013 ve 2024 yılı okul öncesi eğitim programlarının karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science, 151, 391-403. http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.75799
  • Gallahue, D. L., Ozmun, J. C. & Goodway, J. D. (2014). Motor gelişimi anlamak. Bebekler, çocuklar, ergenler, yetişkinler. (Çev. D. S. Özer ve A. Aktop). Nobel Yayıncılık.
  • Göl-Güven, M. (2024). 2013-2024 Okul öncesi öğretim programlarının karşılaştırılması. https://cocukbogazici.com
  • Güzelyurt, T., Yalçınkaya, Ö., Saluci, Ü., Öglü, H., & Ürüm, R. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin cinsel eğitime ilişkin görüşleri. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 2(2), 110-122.
  • Hoeplf, M. C. (1997). Choosing qualitative research: A primer for technology education researchers. Journal of Technology Education, 9(1), 47-63. http://dx.doi.org/10.21061/jte.v9i1.a.4
  • Justice, L. M., & Ezel, H. (2004). Print referencing: An emergent literacy enhancement strategy and its clinical applications. Language, Speech and Hearing Services in School, 35, 185- 193.
  • Kandır, A., & Orçan, M. (2011). Beş-altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerileri ile sosyal uyum ve becerilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. İlköğretim Online, 10(1), 40- 50.
  • MEB (2013). Okul öncesi eğitim programı. MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • MEB (2024). Okul öncesi eğitim programı. MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Meriç, E., & Meriç, A. (Ed.). (2021). Çocuk gelişimi I-II. Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. Epsilon Yayınları.
  • O’Leary, Z. (2017). The essential guide to doing your research project. SAGE Publications Inc. Oliver M., Schofield, G. M. & Schluter, P. J. (2010). Parent influences on preschoolers' objectively assessed physical activity. Journal of Science and Medicine in Sport, 13(4),403- 409. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2009.05.008
  • Önder, A. (2003). Okul öncesi çocuklar için eğitici drama uygulamaları. Morpa Yayınları.
  • Özen Altınkaynak, Ş. (2019). Okul öncesi dönemde erken okuryazarlık becerilerinin gelişimi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 37-49.
  • Özkür, F. (2019). Analyzing motor development and emergent literacy skills of preschool children. International Education Studies, 13(4), 94-99. https://doi.org/10.5539/ies.v13n4p94
  • Pitner, O. R., & Astor, R. A. (2008). Children’s reasoning about poverty, physical deterioration, danger, and retribution in neighborhood contexts. Journal of Environmental Psychology, 28, 327–338.
  • Sabaz, N., & Yiğit, R. (2023). Okul öncesi çocukların sağlık eğitimini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 5(1), 32-42. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1218107
  • Sapsağlam, Ö. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarında doğal afet farkındalığı. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 38(1), 283-295. https://doi.org/10.7822/omuefd.517081
  • Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim-Kuramdan uygulamaya (24. Basım). Yargı Yayınları. Sönmez, S., & Seyhan, G. B. (2016). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının sağlık kavramı açısından incelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 146-174. https://doi.org/10.17569/tojqi.67144
  • Strong, W. B., Malina, R. M., Blimkie, C. J. R., Daniels, S. R., Dishman, R. K., Gutin, B., … (2005). Evidence based physical activity for school-age youth. The Journal of Pediatrics, 146(6), 732–737. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2005.01.055
  • Tokinan, B. Ö., & Bilen, Ş. (2007). Okulöncesi eğitimi ve yaratıcı dans. Ege Eğitim Dergisi, 8(2), 69-85.
  • Tsai, M. H., Chang, Y. L., Shiau, J. S., & Wang, S. M. (2020). Exploring the effects of a serious game-based learning package for disaster prevention education: The case of battle of flooding protection. International Journal of Disaster Risk Reduction, 43, 101393. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2019.101393
  • Üstündağ, A. (2020). Çocukların insan figürü çizimlerinin karşılaştırılması. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 11(21), 63-78.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Wurtele, S. K., & Kenny, M. C. (2011). Normative sexuality development in childhood: Implications for development a guidance and prevention of childhood sexual abuse. Counseling and Human Development, 43(9), 1-24.
  • World Health Organization. (2016). Sexuality education. Policy brief No.1. Zembat, R., Kılıç, Z., Ünlüer, E., Çobanoğlu, A., Usbaş, H. & Bardak, M. (2015). Çocuğun beslenme alışkanlığını kazanmasında okul öncesi eğitim kurumlarının yeri. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(2), 417-424.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer)
Bölüm Araştırma makalesi
Yazarlar

Beyza Yıldırım 0009-0001-5499-4480

Ayşe Nur Karadeniz 0009-0004-7970-5851

Hande Arslan Çiftçi 0000-0001-5061-3882

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 4 Haziran 2024
Kabul Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, B., Karadeniz, A. N., & Arslan Çiftçi, H. (2024). MEB 2013 ve 2024 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARININ FİZİKSEL GELİŞİM ve SAĞLIK KAZANIMLARI AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 42-53.
AMA Yıldırım B, Karadeniz AN, Arslan Çiftçi H. MEB 2013 ve 2024 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARININ FİZİKSEL GELİŞİM ve SAĞLIK KAZANIMLARI AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI. MEAD. Haziran 2024;8(1):42-53.
Chicago Yıldırım, Beyza, Ayşe Nur Karadeniz, ve Hande Arslan Çiftçi. “MEB 2013 Ve 2024 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARININ FİZİKSEL GELİŞİM Ve SAĞLIK KAZANIMLARI AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 8, sy. 1 (Haziran 2024): 42-53.
EndNote Yıldırım B, Karadeniz AN, Arslan Çiftçi H (01 Haziran 2024) MEB 2013 ve 2024 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARININ FİZİKSEL GELİŞİM ve SAĞLIK KAZANIMLARI AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 8 1 42–53.
IEEE B. Yıldırım, A. N. Karadeniz, ve H. Arslan Çiftçi, “MEB 2013 ve 2024 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARININ FİZİKSEL GELİŞİM ve SAĞLIK KAZANIMLARI AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI”, MEAD, c. 8, sy. 1, ss. 42–53, 2024.
ISNAD Yıldırım, Beyza vd. “MEB 2013 Ve 2024 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARININ FİZİKSEL GELİŞİM Ve SAĞLIK KAZANIMLARI AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 8/1 (Haziran 2024), 42-53.
JAMA Yıldırım B, Karadeniz AN, Arslan Çiftçi H. MEB 2013 ve 2024 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARININ FİZİKSEL GELİŞİM ve SAĞLIK KAZANIMLARI AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI. MEAD. 2024;8:42–53.
MLA Yıldırım, Beyza vd. “MEB 2013 Ve 2024 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARININ FİZİKSEL GELİŞİM Ve SAĞLIK KAZANIMLARI AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 8, sy. 1, 2024, ss. 42-53.
Vancouver Yıldırım B, Karadeniz AN, Arslan Çiftçi H. MEB 2013 ve 2024 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARININ FİZİKSEL GELİŞİM ve SAĞLIK KAZANIMLARI AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI. MEAD. 2024;8(1):42-53.