Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dataism As A Digital Faith

Yıl 2024, , 70 - 80, 30.03.2024
https://doi.org/10.32579/mecmua.1410423

Öz

The new order of the digital age, which is the new version process of the information age, is the digital society dominated by digital technologies. In this society, everything is defined as data, and as data/data is accepted as the criterion of everything, there is an increasing attempt to place it on sacred ground. The resulting ideology, Dataism, is an ideology that sanctifies data and presents the ever-evolving power of technology as an argument to convince and impose on humanity. Dataism tries to make it believable by ignoring all religions, especially God, in order to convince the digital society, which is a result of the digital age, and the theory that Dataism uses is that everything that exists is data/data, and after a while this theory is justified when the predicted technological level is reached. it will come out. Dataism is a new belief or techno-religion that has emerged as a result of digitalisation and is expressed through digital arguments. In this context, our study examines dataism, which is gradually becoming a digital faith, in terms of the sociology of religion and the possible consequences of the sanctification of data for humanity.

Kaynakça

  • Akgül, B. ve Ören, İ. (2021). Yapay zekâ temelinde insan: dataizm ve dini değer paradoksu. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi(MEDİAD), 4(1), 65-79. https://doi.org/10.47951/mediad.947374
  • Aktaş, C. (2007). Enformasyon toplumu bağlamında Türkiye. Selçuk İletişim, 4 (4), 181193.https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/177951
  • Atasoy, İ. & Ormanlı, O. (2019). Teknoloji ve siber güvenlik: dijital toplumun geleceği. İstanbul
  • Aydın Üniversitesi Dergisi, 11 (4), 399-409. Doi No: 10.17932/IAUD.m.13091352.2019
  • Başarslan, B.(2021). Dataizm: varlığın veri olarak tasavvuru. Tevilat, 2 ( 1), 11-25. https://doi.org/10.53352/tevilat.961506
  • Castells, M. (2008). Enformasyon çağı: ekonomi, toplum ve kültür. (2. Baskı). (E. Kılıç, Çev.). Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Chatfield T. (2012). Dijital çağa nasıl uyum sağlarız. (1. Baskı). (L. Konca, Çev.). Sel Yayıncılık.
  • Dolgun, U. (2004). Gözetim toplumunun yükselişi: enformasyon toplumundan gözetim toplumuna. Yönetim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 55-74.
  • Ersöz B. & Özmen, M. (2020). Dijitalleşme ve bilişim teknolojilerinin çalışanlar üzerindeki etkileri. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 11 (42), 170-179. https://doi.org/10.5824/ajite.2020.03.007.x
  • Han. B.C. (2022). Enfokrasi. (1.Baskı). (M. Özdemir, Çev.). Ketebe Yayınları.
  • Han. B.C. (2019). Psikopolitika. (1.Baskı). (H. Barışcan, Çev.). Metis Yayınları.
  • Harari, Y. N. (2015). Sapiens hayvanlardan tanrılara. (1.Baskı). (E. Genç, Çev.). Kolektif Kitap.
  • Harari, Y. N. (2016). Homo deus yarının kısa bir tarihi. (1.Baskı). (P. N. Taneli, Çev.). Kolektif Kitap.
  • Harari, Y. N. (2018). 21. yüzyıl için 21 ders. (2.Baskı). (S. Siral, Çev.) . Kolektif Kitap.
  • Headrick, R. D. (2002) Enformasyon çağı. (1.Baskı) (Z. Kılıç, Çev.). Kitap Yayınevi.
  • Kaya, E. (2022). Metaverse. (1.Baskı). Nemesis Kitap.
  • Kocabey, E. (2022). https://evrimagaci.org/dataizm-nedir-veri-akisi-yeni-bir-din-olabilir-mi-11265. Erişim Tarihi: 21 Aralık 2022
  • O’gieblyn, M. (2023). Tanrı insan hayvan makine. (1.Baskı). (F. Sarıalioğlu, Çev.). Altın Kitaplar.
  • Teffler, A. (2008). Üçüncü dalga. (1.Baskı). (S. Yeniçeri, Çev.). Koridor Yayınları.
  • Törenli, N. (2004) Enformasyon toplumu ve küreselleşme sürecinde Türkiye. (1.Baskı). Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Yurtsever, E. Â. (2019). Dijitalleşmenin karanlık yüzü. Dijitalleşme, Değerler ve Din Sempozyumu Bildiri Kitabı (s. 14-33) içinde. Diyarbakır.

YENİ BİR TEKNO-DİN OLARAK DATAİZM

Yıl 2024, , 70 - 80, 30.03.2024
https://doi.org/10.32579/mecmua.1410423

Öz

Enformasyon çağının yeni versiyon süreci olan içinde bulunduğumuz dijital çağın yeni düzeni, dijital teknolojilerin hâkimiyeti altındaki dijital toplumdur. Bu toplumda her şey data/veri olarak tanımlanmaktadır. Data her şeyin ölçütü olarak kabul gördüğünden giderek ‘kutsal’ bir zemine oturtulmaya çalışılmaktadır. Bunun sonucunda ortaya çıkan ideoloji olan dataizm de datayı kutsallaştıran, insanlığı ikna etmek için teknolojinin sürekli gelişen gücünü delil olarak sunan ve bunu tüm insanlığa kabul ettirmeye çalışan bir ideolojidir. Dataizm, dijital çağın bir sonucu olan dijital toplumu ikna etmeye çalışırken, başta Tanrı olmak üzere bütün inançları yok sayarak bunu inandırıcı kılmaya çalışmaktadır. Dataizmin güçlü görünen teorisi ise var olan her şeyin data/veriden oluştuğu ve bir süre sonra tahmin edilen teknolojik seviyeye ulaşıldığında da bu teorinin doğru çıkacağıdır. Dataizm, dijitalleşmenin bir sonucu olarak ortaya çıkan, dijital argümanlar kullanarak ikna edici olmaya çalışan yeni bir dijital inanç veya tekno-dindir. Bu bağlamda gitgide dijital bir inanca dönüşmeye başlayan dataizm ve verinin kutsallaşması, ortaya çıkarabileceği muhtemel durumlarıyla incelenecektir.

Kaynakça

  • Akgül, B. ve Ören, İ. (2021). Yapay zekâ temelinde insan: dataizm ve dini değer paradoksu. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi(MEDİAD), 4(1), 65-79. https://doi.org/10.47951/mediad.947374
  • Aktaş, C. (2007). Enformasyon toplumu bağlamında Türkiye. Selçuk İletişim, 4 (4), 181193.https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/177951
  • Atasoy, İ. & Ormanlı, O. (2019). Teknoloji ve siber güvenlik: dijital toplumun geleceği. İstanbul
  • Aydın Üniversitesi Dergisi, 11 (4), 399-409. Doi No: 10.17932/IAUD.m.13091352.2019
  • Başarslan, B.(2021). Dataizm: varlığın veri olarak tasavvuru. Tevilat, 2 ( 1), 11-25. https://doi.org/10.53352/tevilat.961506
  • Castells, M. (2008). Enformasyon çağı: ekonomi, toplum ve kültür. (2. Baskı). (E. Kılıç, Çev.). Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Chatfield T. (2012). Dijital çağa nasıl uyum sağlarız. (1. Baskı). (L. Konca, Çev.). Sel Yayıncılık.
  • Dolgun, U. (2004). Gözetim toplumunun yükselişi: enformasyon toplumundan gözetim toplumuna. Yönetim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 55-74.
  • Ersöz B. & Özmen, M. (2020). Dijitalleşme ve bilişim teknolojilerinin çalışanlar üzerindeki etkileri. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 11 (42), 170-179. https://doi.org/10.5824/ajite.2020.03.007.x
  • Han. B.C. (2022). Enfokrasi. (1.Baskı). (M. Özdemir, Çev.). Ketebe Yayınları.
  • Han. B.C. (2019). Psikopolitika. (1.Baskı). (H. Barışcan, Çev.). Metis Yayınları.
  • Harari, Y. N. (2015). Sapiens hayvanlardan tanrılara. (1.Baskı). (E. Genç, Çev.). Kolektif Kitap.
  • Harari, Y. N. (2016). Homo deus yarının kısa bir tarihi. (1.Baskı). (P. N. Taneli, Çev.). Kolektif Kitap.
  • Harari, Y. N. (2018). 21. yüzyıl için 21 ders. (2.Baskı). (S. Siral, Çev.) . Kolektif Kitap.
  • Headrick, R. D. (2002) Enformasyon çağı. (1.Baskı) (Z. Kılıç, Çev.). Kitap Yayınevi.
  • Kaya, E. (2022). Metaverse. (1.Baskı). Nemesis Kitap.
  • Kocabey, E. (2022). https://evrimagaci.org/dataizm-nedir-veri-akisi-yeni-bir-din-olabilir-mi-11265. Erişim Tarihi: 21 Aralık 2022
  • O’gieblyn, M. (2023). Tanrı insan hayvan makine. (1.Baskı). (F. Sarıalioğlu, Çev.). Altın Kitaplar.
  • Teffler, A. (2008). Üçüncü dalga. (1.Baskı). (S. Yeniçeri, Çev.). Koridor Yayınları.
  • Törenli, N. (2004) Enformasyon toplumu ve küreselleşme sürecinde Türkiye. (1.Baskı). Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Yurtsever, E. Â. (2019). Dijitalleşmenin karanlık yüzü. Dijitalleşme, Değerler ve Din Sempozyumu Bildiri Kitabı (s. 14-33) içinde. Diyarbakır.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Sosyolojisi
Bölüm SOSYAL, BEŞERİ VE İDARİ BİLİMLER
Yazarlar

Uğur Cumaoğlu 0000-0003-1237-6024

Ali Ülvi Özbey 0000-0002-7880-8312

Erken Görünüm Tarihi 28 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 26 Aralık 2023
Kabul Tarihi 26 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Cumaoğlu, U., & Özbey, A. Ü. (2024). YENİ BİR TEKNO-DİN OLARAK DATAİZM. Mecmua(17), 70-80. https://doi.org/10.32579/mecmua.1410423


DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren MECMUA Sosyal Bilimler Alanında Yayımlanan

Uluslararası Hakemli Bir Dergidir