Amaç: Üniversite öğrencileri ile yapılan çalışmalarda, depresyon, anksiyete ve stres düzeylerinin, intihar düşünce ve girişimlerinin yüksek oranlarda olduğu bildirilmektedir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinde intihar davranışının depresyon, anksiyete, stres düzeyleri ve sosyodemografik özellikler ile ilişkilisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: İnternet ortamında gerçekleştirilen çalışmada, araştırmaya katılmayı kabul eden katılımcılardan sosyodemografik veri formu ve Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği-21 (DASÖ-21) ölçeklerini doldurmaları istenmiştir. Çalışmaya katılan 530 katılımcının 517’si (%97.6) çalışma hakkındaki bilgilendirmeyi okuyup, çalışmaya katılmayı kabul ederken 13’ü (%2.4) çalışmaya katılmayı reddetmiştir.
Bulgular: Çalışmamızda üniversite öğrencilerinin %36’sında geçmişte ciddi intihar düşüncesi, %6.4’ünde mevcut ciddi intihar düşüncesi ve %14.7’sinde intihar girişimi olduğu tespit edilmiştir. İntihar girişiminde bulunan veya mevcut ciddi intihar düşüncesi olan üniversite öğrencilerinde olmayanlara kıyasla depresyon, anksiyete ve stres puanları daha yüksek olarak belirlenmiştir (p≤0.001). Sosyodemografik etkenlerdense akademik başarı düzeyi ve algısı, sosyoekonomik düzey, güncel diyet yapma durumu, uyku sorunu varlığı, sigara kullanımı, günlük internet kullanım süresi, kronik hastalık varlığı, geçmişte veya halen psikiyatrik tedavi alma durumu hem mevcut ciddi intihar düşüncesi hem de intihar girişiminde bulunma durumu için ortak risk faktörleri olarak belirlenmiştir (p≤0.05).
Sonuç: Üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stres düzeylerini yüksek olarak saptadığımız çalışmamızda intihar düşüncesi ve girişimi ile belirlenen ilişkili faktörlerin araştırılmasının gerekli olduğunu, öğrencilerin ruh sağlığını korumak ve intihar riskini azaltmak amacıyla kapsamlı psikososyal destek birimleri ve programlarının geliştirilmesi gerektiğini düşünmekteyiz.
İntihar üniversite öğrencileri depresyon anksiyete stres sosyodemografik özellikler
Aim: Studies conducted on university students have reported high levels of depression, anxiety and stress as well as suicidal thoughts and suicide attempts. This study aimed to determine the correlation between suicidal behavior and depression, anxiety, stress levels and sociodemographic characteristics in university students.
Method: Participants who agreed to participate in this online study were asked to fill in the sociodemographic data form and the Depression Anxiety Stress Scale-21 (DASS-21). Among the 530 participants, 517 (97.6%), having read information about the study, agreed to participate, while 13 (2.4%) declined.
Results: In this study, 36% of the participating university students had a history of major suicidal ideation, 6.4% currently experienced major suicidal ideation and 14.7% had attempted suicide. Depression, anxiety and stress scores were found to be higher in university students who had attempted suicide or currently experienced major suicidal ideation compared to those who had/did not (p≤0.001). With regard to sociodemographic factors; perceived and actual academic performance levels, socioeconomic status, current dieting status, sleep problems, smoking, daily time spent online, chronic diseases, and past or current psychiatric treatment were found to be common risk factors for both current major suicidal ideation and suicide attempt status (p≤0.05).
Conclusion: Having found high levels of depression, anxiety and stress among university students in this study, we consider that it is necessary to investigate the factors associated with suicidal ideation and suicide attempts, and that comprehensive psychosocial support units and programs should be developed to protect students' mental health and reduce risk of suicide.
Suicide university students depression anxiety stress sociodemographic characteristics
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikiyatri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Bu Dergi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.