Arttırılmış Gerçeklik Destekli Açık Alan Sanat Uygulamalarına Bir Örnek: Augmented Istanbul
Yıl 2021,
, 56 - 67, 30.06.2021
Soyhan Baltacı
,
Ertan Toy
Öz
Sanat, tarih boyunca insanın günlük yaşam alanı içerisinde her zaman var olmuştur. Ancak değişen ve gelişen teknolojilere paralel olarak sanatın sunum biçimleri de değişmektedir. Toplumu oluşturan bireylerin hayatına sanatı dahil etmek adına yapılan bu çalışmalarda, sanal gerçeklik ve arttırılmış gerçeklik uygulamaları kullanılarak, sanatseverlerin sanat eserleri ile bir sergileme ortamında eserler ile etkileşimde bulunması amaçlanmıştır. Arttırılmış gerçeklik uygulamalarına başka bir örnek ise, İstanbul’da düzenlenmiş “Istanbul the Lights” projesi kapsamındaki, “Augmented Istanbul” mobil uygulamasıdır. Bu uygulama ile sanatseverler, İstanbul’un farklı kamusal ve sosyal alanlarında salgın riskini en aza indirecek şekilde, sanatçıların üç boyutlu olarak ürettikleri sanat eserleri ile buluşmuştur. Bu çalışmada sanat alanında artırılmış gerçeklik teknolojilerinin kullanımı üzerinde durulmuştur. Ayrıca “Istanbul the Lights” projesi kapsamında sergilenen ve mobil uygulama sayesinde açık havada deneyimlenebilen dijital sanat eserlerinden bazıları incelenip, projenin açık alandaki sanat deneyimine katkıları irdelenmiştir.
Destekleyen Kurum
YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
Teşekkür
"Makalemi oluşturma süresince desteğini esirgemeyen Doç.Dr.Ertan TOY hocama, yayın konularındaki desteklerinden dolayı dergipark.org ve Medeniyet Sanat Dergisi'ne teşekkürlerimi sunarım".
Kaynakça
- Altan, İ. (2015). Mimarlıkta Mekan Kavramı. İstanbul: Efe Akademi Yayınları.
- Antmen, A. (2018). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
- Bozkurt, N. (2012). Sanat ve Estetik Kuramları. Bursa: Sentez Yayıncılık.
- Coşkun, C. (2017). Bir Sergileme Yöntemi Olarak Artırılmış. Ankara: Sanat ve Tasarım Dergisi.
- Craig, A. B. (2013). Understanding Augmented Reality Concepts and Applications. United States of America: Elsevier.
- Çelik, F. (2020). Sanat ve Işığın Birlikteliği: İstanbul The Lights. https://www.oggusto.com/sanat/sergi/istanbul-the-lights-dijital-sanat-sergisi.
- Eren, M. T. (2013). Scene Creation and Exploration in Outdoor Augmented Reality. İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
- Maas, R. (2021). The History of Oils. Birleşik Krallık: https://www.mallgalleries.org.uk/.
- Malcolm, D. (2008). Daguerre (1787–1851) and the Invention of Photography. https://www.metmuseum.org/toah/hd/dagu/hd_dagu.htm.
- Nazan, M. İ. (2011). Oluşum Süreci İçinde Sanatın Tarihi. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
- Ötgün, C. (2008). Sanat Yapıtına Yaklaşım Biçimleri. Ankara: Sanat ve Tasarım Dergisi.
- Taylan, U. (2020). İstanbul sanatla ışıl ışıl. https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hurriyet-cumartesi/istanbul-sanatla-isil-isil-41680224.
- Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji ile Sanat İlişkisi ve bir Dijital Sanat Örneği Olarak Instagram. Ankara: Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi.
- Görsel 7. Istanbul the Lights, (www.facebook.com/istanbulthelights / Erişim Tarihi: 23.04.2021)
- Görsel 8. Ethem Onur Bilgiç, (Fotoğraf yazarın kişisel arşivindendir).
An Example of Open Space Art Augmented Reality Applications: Augmented Istanbul
Yıl 2021,
, 56 - 67, 30.06.2021
Soyhan Baltacı
,
Ertan Toy
Öz
Art has always existed in the daily life of people throughout history. However, in parallel with the changing and developing technologies, the presentation forms of art are also changing. Using virtual reality and augmented reality applications, it is aimed that art lovers interact with the artworks in an exhibition environment in these works carried out in order to include art in the lives of individuals who make up the society. Another example of augmented reality applications is the "Augmented Istanbul" mobile application within the scope of the "Istanbul the Lights" project organized in Istanbul. With this application, art lovers have met with 3-dimensional artworks produced by artists in a way that minimizes the risk of epidemics in different public and social areas of Istanbul. In this study, the use of augmented reality technologies in the field of art is emphasized. In addition, some of the digital artworks exhibited within the scope of the "Istanbul the Lights" project, which can be experienced outdoors thanks to the mobile application, were examined, and the contributions of the project to the art experience in the open space were examined.
Kaynakça
- Altan, İ. (2015). Mimarlıkta Mekan Kavramı. İstanbul: Efe Akademi Yayınları.
- Antmen, A. (2018). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
- Bozkurt, N. (2012). Sanat ve Estetik Kuramları. Bursa: Sentez Yayıncılık.
- Coşkun, C. (2017). Bir Sergileme Yöntemi Olarak Artırılmış. Ankara: Sanat ve Tasarım Dergisi.
- Craig, A. B. (2013). Understanding Augmented Reality Concepts and Applications. United States of America: Elsevier.
- Çelik, F. (2020). Sanat ve Işığın Birlikteliği: İstanbul The Lights. https://www.oggusto.com/sanat/sergi/istanbul-the-lights-dijital-sanat-sergisi.
- Eren, M. T. (2013). Scene Creation and Exploration in Outdoor Augmented Reality. İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
- Maas, R. (2021). The History of Oils. Birleşik Krallık: https://www.mallgalleries.org.uk/.
- Malcolm, D. (2008). Daguerre (1787–1851) and the Invention of Photography. https://www.metmuseum.org/toah/hd/dagu/hd_dagu.htm.
- Nazan, M. İ. (2011). Oluşum Süreci İçinde Sanatın Tarihi. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
- Ötgün, C. (2008). Sanat Yapıtına Yaklaşım Biçimleri. Ankara: Sanat ve Tasarım Dergisi.
- Taylan, U. (2020). İstanbul sanatla ışıl ışıl. https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hurriyet-cumartesi/istanbul-sanatla-isil-isil-41680224.
- Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji ile Sanat İlişkisi ve bir Dijital Sanat Örneği Olarak Instagram. Ankara: Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi.
- Görsel 7. Istanbul the Lights, (www.facebook.com/istanbulthelights / Erişim Tarihi: 23.04.2021)
- Görsel 8. Ethem Onur Bilgiç, (Fotoğraf yazarın kişisel arşivindendir).