BibTex RIS Kaynak Göster

Küresel Düzeyde Kültürel Bir Tanıtım ve Marka Aracı Olarak Turizm Logoları

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 91 - 114, 20.08.2015

Öz

ÖZET:

Firma ve organizasyonların temel özelliklerini, ruhunu ve felsefesini yansıtan bir öğe olarak tanımlanan kurumsal kimlik, tanıtım ve tercih edilme aracı olarak yaşamsal bir öneme sahiptir. Tanınmak, hatırlanmak ve bilinir olmak, tercih edilmek, bütün kuruluşlar ve organizasyonlar için, ticari, kültürel yönden en başat öğelerdir. Aynı durum ülkeler içinde geçerlidir. Her ülke uluslararası düzeyde tarihi, turistik ve kültürel yönlerden tanınır ve bilinir olmak ister. Günümüzde ülkeler de kurumlar gibi, kendi kültürel öğe ve değerlerini tanıtmak için kurumsal ve görsel kimliğe sahip olmak isterler. Ülke kimliği ve imajı, kurum ve görsel kimlik çalışmalarının da temeli olan öncelikle iyi bir logo tasarlanması ile sağlanmaktadır. Her bir Ülke kendi bayrak, arma gibi sembollerin dışında görsel imajını yansıtan turizm logolarına da sahip olmalıdır.

Bu araştırmanın temel konusunu oluşturan ülkelerin turizm logoları incelendiğinde bazı ülkelerin logolarının benzer içerikleri yansıttığı ve nitelik problemlerinin olduğu, yeni bir imaj oluşturmak için logo değişikliklerine gittikleri gözlemlenmektedir. Araştırmada Avrupa, Amerika, Asya gibi kıtaların ve komşu ülkelerin logoları içerik, estetik nitelik ve özgünlük açısından analizleri yapılarak ülke kimliği açısından logonun önemine değinilecektir. 

Anahtar Kelimeler: Görsel kimlik, Logo tasarımı, Kültür /Turizm, Tanıtım, Marka


ABSTRACT:

Corporate identity which is defined as an item that reflects the basic characteristics, the spirit and the philosophy of firms and organizations, is vital as a tool of promotion and preferring. Being recognized, remembered, known and preferred are the principal items of commerce and culture for all the institutions and organizations. This situation is the same for the countries. Each country wants to be recognized and known of its historical, touristic and cultural aspects internationally. Today, countries want to have a corporate and visual identity, like the institutions do, to promote their cultural components and values. National identity and image, firstly provided with a good logo design which is the basis of studying of corporate and visual identity. Each country should have  tourism logos that reflect its visual image apart from their flag, arms etc. 

 

When the tourism logos of countries which are the main subject of this study are analyzed, it seems that some countries’ logos reflect similar content of the others and have the composition problems, so they tend to change their  logos for creating a new image. In this study, analyzing the continents’ such as Europe, America, Asia and neighboring countries’ logos in terms of content, aesthetics, quality and originality, the importance of the logo will be discussed in terms of the identity of the country.

 

Keywords: Corporate/visual identity, logos design, culture/tourism, promotion, brand


Kaynakça

  • KAYNAKÇA:
  • Kitap
  • BECER Emre, “İletişim ve Grafik Tasarım”, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2006, s. 35
  • Dergiler
  • AZİZ Nergis, “Kırgızistan Tanıtımında Turizm Potansiyeli”, Alatoo Academıc Studıes Dergisi, Sy. 1, s. 177
  • ÇAKIR Emine, “Akademik Dünyanın Kentsel İmgelerinden Mitolojik Simgelerine Üniversite Logoları”, Millî Folklor Üç Aylık Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, Sy. 97, 2013, s. 55
  • DUMAN Teoman- KOZAK Metin- UYSAL Muzaffer S., “Turizmde Ürün Çeşitliliği Yoluyla Ürün Değeri Oluşturma: Türkiye’deki Arz Kaynakları Üzerine Bir İnceleme”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Sy. 2, Cilt 18, 2007, s 206 (ISSN: 1300-4220 (1990-2007)
  • KURT Gözde, “Modernlik Ve Gelenekçilik İkileminde Türkiye’de Kamu Diplomasisi Ve Ülke Kimliği”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Dergisi, 2013 s. 48
  • MERCİN Levent, “Kış Olimpiyat Oyunları Logolarının Analizi”, e-Journal of New World Sciences Academy Dergisi, Sy. 4, 2010, s. 333-335 (Article Number:D0037, ISSN:1306-3111,)
  • OĞUZHAN Adil- KÜÇÜKALTAN Derman- APAK, Sudi- BOYACIOĞLU Ebru Z., “Bölgesel Kalkınmada Kültürel Turizmin Etkisi: Kırkpınar Yağlı Güreşleri Örneği”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sy: 1, Cilt: 6, 2005, s. 2
  • ÖTER Zafer- ÖZDOĞAN Osman N., “ Kültür Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı: Selçuk-Efes Örneği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Sy.2, 2005, Cilt 16, 2005, s. 127-130
  • ŞAHBAZ Ramazan Pars- KESKİN Emrah, “Tanıtım Faaliyetlerinin Turistik Bölge Seçimine Etkisi: Kapadokya Bölgesini Ziyaret Eden Japon Turistlere Yönelik Bir Araştırma”, İşletme Araştırma Dergisi, 2012, s. 98-100
  • UYGUR Selma Meydan- BAYKAN Eda, “Kültür Turizmi Ve Turizmin Kültürel Varlıklar Üzerindeki Etkileri”, Ticaret ve Turizm Egitim Fakültesi Dergisi, Sy. 2, 2007, s. 33
  • Bildiri Tam Metinleri ve Bildiri Özetleri
  • DEMİRKOL Şehnaz, Turizm Arz Kaynaklarının Tanıtımında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı “Sakarya Tanıtım Cd’si Örneği”, 1. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, s. 132-137
  • YALÇIN, F. Asuman- ENE Selda, “İnternetin Girişimciliğe Sunduğu Fırsatlar Ve İnternette Başarılı Bireysel Girişimcilik İçin Marka Yaratma Yollarının İncelenmesi İle İlgili Örnek Olay”, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi İktisadi ve İdari Birimler Fakültesi Uluslararası Girişimcilik Kongresi, 2006, s. 118-129.
  • Yayımlanmış Rapor ve Tezler
  • BAKAR Sevgi, “Marka Kavramı Üzerine Bilgilendirme Çalışması”, T.C. Güney ege kalkınma ajansı, İzleme ve Değerlendirme Birimi, 2011, s. 4
  • İnternet
  • Andrey Andreev (2012), Logo
  • http://www.andrey-andreev.com/en/2013/logo9/
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Thetouristattractions.blogspot, Angel Falls ve Victoria Falls
  • http://thetouristattractions.blogspot.com/2012/03/amazing-angel-falls-tourist-attractions.html
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Victoria_%C5%9Eelalesi
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Forumgercek Ank-Nedir?
  • http://www.forumgercek.com/sosyal-bilimler/71648-ankh-nedir-hac-isaretine-neden-benzetiriz.html
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Atissuejournal (2011), peru-brands-itself
  • http://www.atissuejournal.com/2011/03/11/peru-brands-itself/
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Sabah (2011), Doğanın Renk Oyunları Kuzey Işıkları
  • http://www.sabah.com.tr/Cumartesi/2011/03/12/doganin_renk_oyunlari_kuzey_isiklari Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Wikipedia (2013), Hazar Krallığı
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Hazar_Ka%C4%9Fanl%C4%B1%C4%9F%C4%B1
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Wikipedia (2013), Huma
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%96zbekistan_armas%C4%B1
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Wikipedia (2013), Polonya ve Filipinler
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Pilipinas_Kay_Ganda
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Historicimpressions, (2013).
  • http://www.historicimpressions.com/Butter.htm
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Iucoders (2013), Lotus
  • http://www.iucoders.com/frm_show_topic.jsp?tid=4616
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Reklammaster, Tanınmışlık Türleri ve Tanınmışlık Ölçütleri
  • http://www.reklammaster.com/taninmislik-turleri-ve-taninmislik-olcutleri.html
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • joelenguatemala (2013), Maya
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Maya_uygarl%C4%B1%C4%9F%C4%B1
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • http://joelenguatemala.blogspot.com/2011/09/last-of-frijoles-monos-and-viajes-en.html
  • Erişim Tarihi: 02.07.2013
  • Turizmhaberleri, Haberayrinti
  • http://www.turizmhaberleri.com/haberayrinti.asp?ID=5430
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Balkantravellers (2013), Balkantravellers ve The Economist
  • www.balkantravellers.com/en/read/article/2185
  • Romania’s Tourism Campaign Plagued by Plagiarism Accusations (9 August 2010) Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • economist, (2010),
  • www.economist.com/node/16743965
  • Plagiarism in Romania Carpathian copying Did a Romanian tourism campaign take a leaf out of someone else’s book? (Aug 5th 2010)
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • isnoktam (2013), Shamrock
  • http://www.isnoktam.com/bloga/taki/altin-kaplama-ve-yesil-emaye-shamrock-bros-irlanda-made-in.html Erişim Tarihi: 06.06.2013

-

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 91 - 114, 20.08.2015

Öz

Corporate identity which is defined as an item that reflects the basic characteristics, the spirit and the philosophy of firms and organizations, is vital as a tool of promotion and preferring. Being recognized, remembered, known and preferred are the principal items of commerce and culture for all the institutions and organizations. This situation is the same for the countries. Each country wants to be recognized and known of its historical, touristic and cultural aspects internationally. Today, countries want to have a corporate and visual identity, like the institutions do, to promote their cultural components and values. National identity and image, firstly provided with a good logo design which is the basis of studying of corporate and visual identity. Each country should have tourism logos that reflect its visual image apart from their flag, arms etc

Kaynakça

  • KAYNAKÇA:
  • Kitap
  • BECER Emre, “İletişim ve Grafik Tasarım”, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2006, s. 35
  • Dergiler
  • AZİZ Nergis, “Kırgızistan Tanıtımında Turizm Potansiyeli”, Alatoo Academıc Studıes Dergisi, Sy. 1, s. 177
  • ÇAKIR Emine, “Akademik Dünyanın Kentsel İmgelerinden Mitolojik Simgelerine Üniversite Logoları”, Millî Folklor Üç Aylık Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, Sy. 97, 2013, s. 55
  • DUMAN Teoman- KOZAK Metin- UYSAL Muzaffer S., “Turizmde Ürün Çeşitliliği Yoluyla Ürün Değeri Oluşturma: Türkiye’deki Arz Kaynakları Üzerine Bir İnceleme”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Sy. 2, Cilt 18, 2007, s 206 (ISSN: 1300-4220 (1990-2007)
  • KURT Gözde, “Modernlik Ve Gelenekçilik İkileminde Türkiye’de Kamu Diplomasisi Ve Ülke Kimliği”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Dergisi, 2013 s. 48
  • MERCİN Levent, “Kış Olimpiyat Oyunları Logolarının Analizi”, e-Journal of New World Sciences Academy Dergisi, Sy. 4, 2010, s. 333-335 (Article Number:D0037, ISSN:1306-3111,)
  • OĞUZHAN Adil- KÜÇÜKALTAN Derman- APAK, Sudi- BOYACIOĞLU Ebru Z., “Bölgesel Kalkınmada Kültürel Turizmin Etkisi: Kırkpınar Yağlı Güreşleri Örneği”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sy: 1, Cilt: 6, 2005, s. 2
  • ÖTER Zafer- ÖZDOĞAN Osman N., “ Kültür Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı: Selçuk-Efes Örneği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Sy.2, 2005, Cilt 16, 2005, s. 127-130
  • ŞAHBAZ Ramazan Pars- KESKİN Emrah, “Tanıtım Faaliyetlerinin Turistik Bölge Seçimine Etkisi: Kapadokya Bölgesini Ziyaret Eden Japon Turistlere Yönelik Bir Araştırma”, İşletme Araştırma Dergisi, 2012, s. 98-100
  • UYGUR Selma Meydan- BAYKAN Eda, “Kültür Turizmi Ve Turizmin Kültürel Varlıklar Üzerindeki Etkileri”, Ticaret ve Turizm Egitim Fakültesi Dergisi, Sy. 2, 2007, s. 33
  • Bildiri Tam Metinleri ve Bildiri Özetleri
  • DEMİRKOL Şehnaz, Turizm Arz Kaynaklarının Tanıtımında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı “Sakarya Tanıtım Cd’si Örneği”, 1. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, s. 132-137
  • YALÇIN, F. Asuman- ENE Selda, “İnternetin Girişimciliğe Sunduğu Fırsatlar Ve İnternette Başarılı Bireysel Girişimcilik İçin Marka Yaratma Yollarının İncelenmesi İle İlgili Örnek Olay”, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi İktisadi ve İdari Birimler Fakültesi Uluslararası Girişimcilik Kongresi, 2006, s. 118-129.
  • Yayımlanmış Rapor ve Tezler
  • BAKAR Sevgi, “Marka Kavramı Üzerine Bilgilendirme Çalışması”, T.C. Güney ege kalkınma ajansı, İzleme ve Değerlendirme Birimi, 2011, s. 4
  • İnternet
  • Andrey Andreev (2012), Logo
  • http://www.andrey-andreev.com/en/2013/logo9/
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Thetouristattractions.blogspot, Angel Falls ve Victoria Falls
  • http://thetouristattractions.blogspot.com/2012/03/amazing-angel-falls-tourist-attractions.html
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Victoria_%C5%9Eelalesi
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Forumgercek Ank-Nedir?
  • http://www.forumgercek.com/sosyal-bilimler/71648-ankh-nedir-hac-isaretine-neden-benzetiriz.html
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Atissuejournal (2011), peru-brands-itself
  • http://www.atissuejournal.com/2011/03/11/peru-brands-itself/
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Sabah (2011), Doğanın Renk Oyunları Kuzey Işıkları
  • http://www.sabah.com.tr/Cumartesi/2011/03/12/doganin_renk_oyunlari_kuzey_isiklari Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Wikipedia (2013), Hazar Krallığı
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Hazar_Ka%C4%9Fanl%C4%B1%C4%9F%C4%B1
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Wikipedia (2013), Huma
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%96zbekistan_armas%C4%B1
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Wikipedia (2013), Polonya ve Filipinler
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Pilipinas_Kay_Ganda
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Historicimpressions, (2013).
  • http://www.historicimpressions.com/Butter.htm
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Iucoders (2013), Lotus
  • http://www.iucoders.com/frm_show_topic.jsp?tid=4616
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Reklammaster, Tanınmışlık Türleri ve Tanınmışlık Ölçütleri
  • http://www.reklammaster.com/taninmislik-turleri-ve-taninmislik-olcutleri.html
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • joelenguatemala (2013), Maya
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Maya_uygarl%C4%B1%C4%9F%C4%B1
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • http://joelenguatemala.blogspot.com/2011/09/last-of-frijoles-monos-and-viajes-en.html
  • Erişim Tarihi: 02.07.2013
  • Turizmhaberleri, Haberayrinti
  • http://www.turizmhaberleri.com/haberayrinti.asp?ID=5430
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • Balkantravellers (2013), Balkantravellers ve The Economist
  • www.balkantravellers.com/en/read/article/2185
  • Romania’s Tourism Campaign Plagued by Plagiarism Accusations (9 August 2010) Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • economist, (2010),
  • www.economist.com/node/16743965
  • Plagiarism in Romania Carpathian copying Did a Romanian tourism campaign take a leaf out of someone else’s book? (Aug 5th 2010)
  • Erişim Tarihi: 15.02.2015
  • isnoktam (2013), Shamrock
  • http://www.isnoktam.com/bloga/taki/altin-kaplama-ve-yesil-emaye-shamrock-bros-irlanda-made-in.html Erişim Tarihi: 06.06.2013
Toplam 69 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Keş

Sedat Kurt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Keş, Y., & Kurt, S. (2015). Küresel Düzeyde Kültürel Bir Tanıtım ve Marka Aracı Olarak Turizm Logoları. Medeniyet Sanat Dergisi, 1(1), 91-114.

Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.  

Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan tüm makaleler  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.