ÖZET:
Firma ve organizasyonların temel özelliklerini, ruhunu ve felsefesini yansıtan bir öğe olarak tanımlanan kurumsal kimlik, tanıtım ve tercih edilme aracı olarak yaşamsal bir öneme sahiptir. Tanınmak, hatırlanmak ve bilinir olmak, tercih edilmek, bütün kuruluşlar ve organizasyonlar için, ticari, kültürel yönden en başat öğelerdir. Aynı durum ülkeler içinde geçerlidir. Her ülke uluslararası düzeyde tarihi, turistik ve kültürel yönlerden tanınır ve bilinir olmak ister. Günümüzde ülkeler de kurumlar gibi, kendi kültürel öğe ve değerlerini tanıtmak için kurumsal ve görsel kimliğe sahip olmak isterler. Ülke kimliği ve imajı, kurum ve görsel kimlik çalışmalarının da temeli olan öncelikle iyi bir logo tasarlanması ile sağlanmaktadır. Her bir Ülke kendi bayrak, arma gibi sembollerin dışında görsel imajını yansıtan turizm logolarına da sahip olmalıdır.
Bu araştırmanın temel konusunu oluşturan ülkelerin turizm logoları incelendiğinde bazı ülkelerin logolarının benzer içerikleri yansıttığı ve nitelik problemlerinin olduğu, yeni bir imaj oluşturmak için logo değişikliklerine gittikleri gözlemlenmektedir. Araştırmada Avrupa, Amerika, Asya gibi kıtaların ve komşu ülkelerin logoları içerik, estetik nitelik ve özgünlük açısından analizleri yapılarak ülke kimliği açısından logonun önemine değinilecektir.
Anahtar Kelimeler: Görsel kimlik, Logo tasarımı, Kültür /Turizm, Tanıtım, Marka
ABSTRACT:
Corporate identity which is defined as an item that reflects the basic characteristics, the spirit and the philosophy of firms and organizations, is vital as a tool of promotion and preferring. Being recognized, remembered, known and preferred are the principal items of commerce and culture for all the institutions and organizations. This situation is the same for the countries. Each country wants to be recognized and known of its historical, touristic and cultural aspects internationally. Today, countries want to have a corporate and visual identity, like the institutions do, to promote their cultural components and values. National identity and image, firstly provided with a good logo design which is the basis of studying of corporate and visual identity. Each country should have tourism logos that reflect its visual image apart from their flag, arms etc.
When the tourism logos of countries which are the main subject of this study are analyzed, it seems that some countries’ logos reflect similar content of the others and have the composition problems, so they tend to change their logos for creating a new image. In this study, analyzing the continents’ such as Europe, America, Asia and neighboring countries’ logos in terms of content, aesthetics, quality and originality, the importance of the logo will be discussed in terms of the identity of the country.
Keywords: Corporate/visual identity, logos design, culture/tourism, promotion, brand
Corporate identity which is defined as an item that reflects the basic characteristics, the spirit and the philosophy of firms and organizations, is vital as a tool of promotion and preferring. Being recognized, remembered, known and preferred are the principal items of commerce and culture for all the institutions and organizations. This situation is the same for the countries. Each country wants to be recognized and known of its historical, touristic and cultural aspects internationally. Today, countries want to have a corporate and visual identity, like the institutions do, to promote their cultural components and values. National identity and image, firstly provided with a good logo design which is the basis of studying of corporate and visual identity. Each country should have tourism logos that reflect its visual image apart from their flag, arms etc
Corporate/visual identity logos design culture/tourism promotion brand
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.