Teknolojinin sanat yararına kullanımı, sanat tarihinin çeşitli
dönemlerinde karşımıza çıkan bir olgudur. Kimi zaman bir tekniğin uygulamasını
kolaylaştırmak, kimi zamansa kullanılan bir malzeme ya da aracı yetkinleştirmek
için sanat ve tasarım alanı ile yolları
kesişen teknolojinin günümüzdeki durumu hiç olmadığı kadar simbiyotik bir hal
almıştır. Bilgisayarlar ve yazılımların birer sanat malzemesine dönüştüğü
1970’li yıllardan beri, Macintosh, IBM, Helwett Packart gibi donanım firmaları
ve Aldus, Adobe gibi yazılım firmaları, sanatçı ve tasarımcılara yeni anlatım
araçları sağlamak için çalışmaktadırlar.
Sanat ve tasarım ile teknolojinin itici güçleri bazı farklılıklar
gösterse bile, birer insani etkinlik olarak daha iyiye ve daha güzele ulaşma
çabası her ikisinde de ortaktır. Sanatçılar ve sonrasında tasarımcılar, rengin
olanaklarını en iyi biçimde kullanabilmek için, renk teorilerinden, renk
yelpazesini geliştirecek farklı kimyasallara kadar birçok alanda araştırma ve
uygulama yaparken, yazılımcı ve donanımcılar da bilgisayarın olanakları içerisinde
siyah beyaz ekrandan milyarlarca renk tonuna uzanan bir ilerleme
kaydetmişlerdir. Grafik tasarım ve teknoloji özelinde talebin mi arzı
yarattığı, arzın mı talebi yarattığı muğlak bir konu olmakla birlikte her iki
tarafın da kendi adına faydalı sonuçlar aldığı görülmektedir.
Grafik tasarımcıya sağladığı olanaklar açısından sayısal renk
sistemlerinin gelişiminin tarihsel bir sıra içerisinde anlatılmaya çalışılacağı
bu araştırmanın, alanın gideceği yön hakkında bir görüş kazandırması ve alan
üzerine çalışan araştırmacı ve tasarımcılara kaynak oluşturması
amaçlanmaktadır.
The use of technology for the benefit of art is a phenomenon in
the art history that appears in various periods. The technology that intersects
art and design fields to facilitate application of any technique or to improve
any art material or tool, has become as symbiotic as it gets. Since the 1970s
when computers and softwares turned into an art material, hardware companies
such as Macintosh, IBM, Helwett Packart and software companies like Aldus,
Adobe have been providing new possibilities of expression for artists and
designers.
Even though art, design and technology have different driving
forces, their effort to achieve a better and more beautiful life as a human
activity is common for all three of them. While artists and contemporary
designers have been doing researchs such as color theories and usage of
different chemicals to widen color schemes, programmers and computer companies have
made progress from the black and white screen to billions of color tones in
order to provide the best use of coloring possibilities. It is seen that both
sides have beneficial results on their behalf even though relation between
demand & supply is blurry for graphic design and technology.
This research will try to explain in a historical sequence of the
development of the color systems in terms of the possibilities provided to the
graphic designer and also it will try to give a view to the future of the field
and be a source for researchers and designers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 8 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.