Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Marka Logo ve Sloganlarının Dönüşümünde Gündemin Belirleyiciliği: Covid-19 Örneği

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 145 - 157, 30.12.2020
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.861893

Öz

Görsel iletişim tasarımı bağlamında marka; ürünün tanıtımını yapan, ürünün değerini arttıran isim, sembol ya da işaretlerdir. Markaya yardımcı bir eleman olarak slogan ise; ait olduğu markanın konumunu belirleyen, çoğunlukla bir vaat ortaya koyan ve kolay hatırlanabilen kısa, çarpıcı kelime ya da kelime gruplarıdır. Bir markayı ya da reklam kampanyasını dikkat çekici kılmak amacıyla kullanılan logo tasarımları ve sloganlar, tüketicileri harekete geçirmeye teşvik eden bir özelliğe sahiptir. Marka ile özdeşleştirilen logo tasarımlarının ya da bir düşüncenin akılda kalmasını hedef alan sloganların oluşturulma/dönüştürülme aşamalarında zaman zaman gündelik dil pratiklerinden, gündemi meşgul eden ve toplumun genelinin ilgisini çeken konulardan ya da kültürlere göre değişiklik gösterse de önemli günlerden yararlanıldığı gözlemlenmektedir. Bu bağlamda marka yöneticileri, hedef kitlelerin ilgisini çekebilecek kimi kültürel, toplumsal, sosyal içerikli konuları takip ederek ve gündemi yakalayarak bu durumu fırsata çevirmekte, kısa süreli ya da uzun vadede kullanmak üzere logo tasarımları ve sloganlar oluşturmaktadırlar. Nitekim içinde bulunduğumuz bu dönemde, tüm dünyayı etkisi altına alan, özellikle sağlık ve yaşam biçimlerinde büyük değişikliklere yol açması nedeniyle herkesi yakından ilgilendiren ve dünya genelinde büyük kayıplara sebep olan Covid-19 pandemisi, markaların hedef kitleleri etkilemek için kullandığı bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, Covid-19 pandemisinin hedef kitlenin ilgisini çekmek amacıyla markaların logo tasarımlarını ve sloganlarını nasıl etkilediği üzerinde durulmuştur. Logo tasarımlarında ve sloganlarda yer alan Covid-19 temasına gönderme yapan unsurlar belirlenerek, markaların bu sürece nasıl yaklaştıkları anlaşılmaya çalışılmıştır. Öte yandan bu dönüşüm sürecinde markaların orijinal sloganının anlambilimsel niteliğinin değişip değişmediğini tespit etmek amaçlanmaktadır.

Teşekkür

Sayın editör, tüm ekibinize kolaylıklar dilerim.

Kaynakça

  • Atabek, N. (1998). Gündem Belirleme Yaklaşımı. İstanbul İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 7, 155-174, https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuifd/issue/22884/244799.
  • BBC, (2020). KFC drops Finger Lickin' Good slogan amid coronavirus, 18 Aralık 2020 tarihinde https://www.bbc.com/news/business-53901236 adresinden alındı.
  • BBC, (2020). Koronavirüs nedir: Covid-19'a karşı hangi önlemler alınmalı, virüsün özellikleri neler?, 23 Aralık 2020 tarihinde. https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-51177538 adresinden alındı.
  • Behance, (2016). Typeface LATAM Sans, 24 Aralık 2020 tarihinde https://www.behance.net/gallery/40596821/Typeface-LATAM-Sans adresinden alındı.
  • Bozkurt, Y. (2020). Markaların Sosyal Medyada Gündem Kullanımı: Gerçek Zamanlı Reklamlar. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 344-365, https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/943562.
  • Chiquita, (t.y.). Who’s Chiquita Brand?, 13 Aralık 2020 tarihinde https://www.chiquita.com/the-chiquita-story adresinden alındı.
  • Demir, T. (2019). Reklamda Bir Anlatı Motifi Olarak Gündem Kuramı Uygulaması ve Kığılı Örneği. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi, 2, 54-72, https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/836083
  • Ergüven A. (2020). Logolar Ne Gösterir?, Geçmişten Güncele Türkiye’de Logo, Alternatif Yayıncılık, İstanbul.
  • Haynes, (2020). 'You Must Wash Properly.' Newspaper Ads From the 1918 Flu Pandemic Show Some Things Never Change, Time, 15 Aralık 2020 tarihinde https://time.com/5810695/spanish-flu-pandemic-coronavirus-ads adresinden alındı.
  • Hopi, (2020). Hakkımızda, 21 Aralık 2020 tarihinde https://hopi.com.tr/information/hakkimizda adresinden alındı.
  • Interbrand, (2020). The New Latam Brand, 23 Aralık 2020 tarihinde https://www.interbrand.com/newsroom/interbrand-announces-the-new-latam-brand/ adresinden alındı.
  • McGonagle, E. (2020). KFC scraps ‘It's finger lickin’ good’ slogan (for now) in first global campaign, 21 Aralık 2020 tarihinde https://www.campaignlive.com/article/ kfc-scraps-its-finger-lickin-good-slogan-for-now-first-global-campaign/1692498 adresinden alındı.
  • Teker, U. (2003). Grafik Tasarım ve Reklam. Dokuz Eylül Yayıncılık, 3. Baskı, İzmir.
  • Uçar, T. F. (2019). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İnkılap Yayınevi, 10. Baskı, İstanbul.

Decisiveness of the Agenda in the Transformation of Brand Logos and Slogans: Covid-19 Example

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 145 - 157, 30.12.2020
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.861893

Öz

In the context of visual communication design, a brand is the name, symbol, or signs that promote the product and increase its value. A slogan as a supplement element to the brand, on the other hand, is a concise, striking word or phrase that determines the position of the brand to which it belongs, and that usually makes a promise and is easily remembered. Logo designs and slogans that are used to make a brand or an advertising campaign conspicuous have properties that encourage consumers to act. It is observed that during the creation/transformation stages of logo designs identified with the brand or slogans aiming to keep a notion in mind, daily language practices, issues that occupy the agenda and issues of interest to the general public, or significant days, despite varying according to cultures, are sometimes put to use. In this regard, brand managers turn this situation into an opportunity by following some cultural and social issues that may attract the attention of intended audiences and by catching up on the agenda and create logo designs and slogans to use in the short term or long term. Today, the Covid-19 pandemic affects the whole world and is a particular concern to everyone, mainly because it causes dramatic changes in health and lifestyles and causes great losses worldwide, is a subject that brands use to influence target audiences. In this study, it has been elaborated on how the Covid-19 pandemic affects brand/advertising slogans to attract the target audience's attention. By determining the elements that refer to the Covid-19 theme in logo designs and slogans, it has been tried to understand how brands approach this period. On the other hand, it is aimed in this transformation process to determine whether the semantic property of the original slogan of the brands has changed in this process.

Kaynakça

  • Atabek, N. (1998). Gündem Belirleme Yaklaşımı. İstanbul İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 7, 155-174, https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuifd/issue/22884/244799.
  • BBC, (2020). KFC drops Finger Lickin' Good slogan amid coronavirus, 18 Aralık 2020 tarihinde https://www.bbc.com/news/business-53901236 adresinden alındı.
  • BBC, (2020). Koronavirüs nedir: Covid-19'a karşı hangi önlemler alınmalı, virüsün özellikleri neler?, 23 Aralık 2020 tarihinde. https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-51177538 adresinden alındı.
  • Behance, (2016). Typeface LATAM Sans, 24 Aralık 2020 tarihinde https://www.behance.net/gallery/40596821/Typeface-LATAM-Sans adresinden alındı.
  • Bozkurt, Y. (2020). Markaların Sosyal Medyada Gündem Kullanımı: Gerçek Zamanlı Reklamlar. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 344-365, https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/943562.
  • Chiquita, (t.y.). Who’s Chiquita Brand?, 13 Aralık 2020 tarihinde https://www.chiquita.com/the-chiquita-story adresinden alındı.
  • Demir, T. (2019). Reklamda Bir Anlatı Motifi Olarak Gündem Kuramı Uygulaması ve Kığılı Örneği. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi, 2, 54-72, https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/836083
  • Ergüven A. (2020). Logolar Ne Gösterir?, Geçmişten Güncele Türkiye’de Logo, Alternatif Yayıncılık, İstanbul.
  • Haynes, (2020). 'You Must Wash Properly.' Newspaper Ads From the 1918 Flu Pandemic Show Some Things Never Change, Time, 15 Aralık 2020 tarihinde https://time.com/5810695/spanish-flu-pandemic-coronavirus-ads adresinden alındı.
  • Hopi, (2020). Hakkımızda, 21 Aralık 2020 tarihinde https://hopi.com.tr/information/hakkimizda adresinden alındı.
  • Interbrand, (2020). The New Latam Brand, 23 Aralık 2020 tarihinde https://www.interbrand.com/newsroom/interbrand-announces-the-new-latam-brand/ adresinden alındı.
  • McGonagle, E. (2020). KFC scraps ‘It's finger lickin’ good’ slogan (for now) in first global campaign, 21 Aralık 2020 tarihinde https://www.campaignlive.com/article/ kfc-scraps-its-finger-lickin-good-slogan-for-now-first-global-campaign/1692498 adresinden alındı.
  • Teker, U. (2003). Grafik Tasarım ve Reklam. Dokuz Eylül Yayıncılık, 3. Baskı, İzmir.
  • Uçar, T. F. (2019). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İnkılap Yayınevi, 10. Baskı, İstanbul.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ece Çalış Zeğerek 0000-0002-8756-0435

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Kabul Tarihi 1 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çalış Zeğerek, E. (2020). Marka Logo ve Sloganlarının Dönüşümünde Gündemin Belirleyiciliği: Covid-19 Örneği. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(2), 145-157. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.861893

Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.  

Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan tüm makaleler  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.