Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çevrimiçi Ortamlar Aracılığıyla İnançların İnşası ve Değişimi: Diyanet İngilizce X Hesabı Üzerine Analiz

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 123 - 143, 31.12.2024
https://doi.org/10.47951/mediad.1524457

Öz

Bu çalışma, sosyal medya çağında dini inaçların inşası ve değişimi üzerine odaklanmaktadır. Bu doğrultuda çalışmada sosyal medyanın dini bağlamda nasıl kullanıldığının belirlenmesi ve ortaya konulması amaçlanmıştır. Ayrıca sosyal medya araçları vasıtasıyla dini inaçların inşa ve değişim süreçlerinin nasıl ve ne şekilde gerçekleştiğinin ortaya çıkartılması çalışmanın bir diğer amacıdır. Bu amaçlar doğrultusunda çalışmada Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Diyanet İşleri Başkanlığının İngilizce olarak paylaşımlar gerçekleştirdiği “Diyanet English” resmi X hesabı içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Bu hesaptan 1 Temmuz 2023- 1 Temmuz 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilen paylaşımlar MAXQDA 2022 paket programı aracılığıyla çalışmanın amacı doğrultusunda analiz edilmiştir. Analiz çerçevesinde elde veriler kodlanarak paylaşılan içeriklerin konu dağılımı, alt kodları ve kelime bulutu ortaya çıkartılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular ve sonuçlar değerlendirildiğinde Diyanet İşleri Başkanlığı söz konusu hesaptan çoğunlukla dini bilgilendirme, resmi açıklama, sosyal ve toplumsal konularla ilgili içerikler paylaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca bu hesabın güncel olarak kullanılmadığı, paylaşımların sınırlı olduğu, interaktif olarak kullanımın eksik olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2008). Kültür endüstrisi: Kültür yönetimi (N. Ülner, E. Gen, & M. Tüzel, Çev.; 3. bas). İletişim Yayınları.
  • Bauman, Z. (2014). Küreselleşme: Toplumsal sonuçları (A. Yılmaz, Çev.; Beşinci basım). Ayrıntı.
  • Blossom, J. (2009). Content nation: Surviving and thriving as social media changes our work, our lives, and our future. Wiley Technology Pub.
  • Castells, M. (2013). Enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür (E. Kılıç, Çev.). Bilgi Üniversitesi.
  • Comm, J., & Burge, K. (2009). Twitter power: How to dominate your market one tweet at a time. Wiley.
  • Constantinides, E., & Fountain, S. J. (2008). Web 2.0: Conceptual foundations and marketing issues. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9(3), 231-244. https://doi.org/10.1057/palgrave.dddmp.4350098
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev.; 3. baskı). Eğiten Kitap.
  • Çakmak, V., & Çavuş, S. (Ed.). (2018). Dijital kültür ve iletişim. Literatürk Academia Yayınları.
  • Digital. (2022). Another year of bumper growth [Post]. Another year of bumper growth. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/
  • Diyanet English. (t.y.). [X]. Geliş tarihi 15 Ağustos 2024, gönderen https://x.com/diyanet_en
  • Eley, B., & Tilley, S. (2009). Online marketing inside out. Sitepoint.
  • Fidan, Z. (2016). Teknoloji ve siyasal iletişim: Seçim kampanyalarında yeni iletişim teknolojilerinin kullanımı. Ofset Matbaacılık.
  • Geçer, E. (2013). Medya ve popüler kültür: Diziler, televizyon ve toplum (1. baskı). Okur Kitaplığı.
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu (B. Cezar, Çev.; Üçüncü basım). Metis.
  • Gunelius, S. (2011). 30-minute social media marketing: Step-by-step techniques to spread the word about your business fast and free. McGraw-Hill.
  • Güzel, E. (2016). Dijital kültür ve çevrimiçi sosyal ağlarda rekabetin aktörü: “Dijital Habitus". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1). https://doi.org/10.19145/guifd.26114
  • Harwood, T. G., & Garry, T. (2003). An overview of content analysis. The Marketing Review, 3(4), 479-498. https://doi.org/10.1362/146934703771910080
  • Hjarvard, S. (2011). The mediatisation of religion: Theorising religion, media and social change. Culture and Religion, 12(2), 119-135. https://doi.org/10.1080/14755610.2011.579719
  • Hoover, S. M. (2006). Religion in the media age. Routledge.
  • Hosseini, S. H. (2008). Religion and media, religious media, or media religion: Theoretical studies. Journal of Media and Religion, 7(1-2), 56-69. https://doi.org/10.1080/15348420701838350
  • Kim, W., Jeong, O.-R., & Lee, S.-W. (2010). On social web sites. Information Systems, 35(2), 215-236. https://doi.org/10.1016/j.is.2009.08.003
  • Knott, K., & Mitchell, J. (2013). The changing faces of media and religion. Içinde L. Woodhead & R. Catto (Ed.), Religion and Change in Modern Britain (ss. 243-266). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203130643
  • Koçyiğit, A. (2022). Sosyal medya ve algı yönetimi. Eğitim Yayınevi.
  • Koçyiğit, A. (2023). Olağanüstü hallerde sosyal medyada dezenformasyonla mücadele ve kriz iletişimi: Kahramanmaraş depremi üzerine bir analiz. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, 10, 68-86. https://doi.org/10.56676/kiad.1264562
  • Koçyiğit, M., & Koçyiğit, A. (2018). Değişen ve gelişen dijital iletişim: Yazılabilir web teknolojisi (Web 2.0). Içinde V. Çakmak & S. Çavuş (Ed.), Dijital Kültür ve İletişim (ss. 19-48). Literatürk Academia Yayınları.
  • Kutlu, M. (2022). Sosyal medyada hatalı dini paylaşımların analizi. Ahi Evran Akademi, 3(2), 14-30.
  • Kutlu, M. (2023). An evaluation on the cinematographic presentation of historical and spiritual characters. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 6(2), 186-203. https://doi.org/10.47951/mediad.1368233
  • Kutlu, M. (2024). Online religion in Turkey moral phenomenons of social media YouTube preachers. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 3(1), 116-131.
  • McQuail, D. (1994). Kitle iletişim kuramı: Giriş (A. H. Yüksel, Çev.). Kitabe Sanat Merkezi Yayınları.
  • Musser, J., & O’Reilly, T. (2007). Web 2.0 principles and best practices. O’Reilly Media.
  • Roberts, R. R., & Kraynak, J. (2008). Walk like a giant, sell like a madman: America’s #1 salesman shows you how to sell anything! (2nd ed). John Wiley & Sons.
  • Söğüt, Y., & Öngel, A. (2022). Yeni medya-dijitalleşme ve tık odaklılık: Habertürk ve Hürriyet gazetesi örneği. ESAM Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 212-230. https://doi.org/10.53662/esamdergisi.1073093
  • Stolow, J. (2005). Religion and/as media. Theory, Culture & Society, 22(4), 119-145. https://doi.org/10.1177/0263276405054993
  • Stout, D. A. (2011). Media and religion: Foundations of an emerging field. Routledge.

Formation and Change of Beliefs through Online Environments: Analysis on the “Diyanet English” X Account

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 123 - 143, 31.12.2024
https://doi.org/10.47951/mediad.1524457

Öz

This study focuses on the formation and change of religious beliefs in the age of social media. Accordingly, this study aims to determine how social media is used in religious contexts. Another aim of the study is to reveal how the formation and change processes of religious beliefs are realized through social media tools. In line with these objectives, the official X account of the Presidency of the Republic of Türkiye - Presidency of Religious Affairs named "Diyanet English", which shares posts in English, was analyzed using the content analysis method. The posts made from this account between July 1, 2023 and July 1, 2024 were analyzed for the aim of the study using the MAXQDA 2022 package program. The data obtained within the framework of the analysis were coded and the subject distribution, sub-codes, and word cloud of the shared content were presented. When the findings and results obtained in the study were evaluated, it was determined that the Presidency of Religious Affairs shared mostly religious information, official statements, and content related to social and communal issues from the account in question. In addition, it was concluded that this account is not used actively, the posts were limited, and there was a lack of interactive use.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2008). Kültür endüstrisi: Kültür yönetimi (N. Ülner, E. Gen, & M. Tüzel, Çev.; 3. bas). İletişim Yayınları.
  • Bauman, Z. (2014). Küreselleşme: Toplumsal sonuçları (A. Yılmaz, Çev.; Beşinci basım). Ayrıntı.
  • Blossom, J. (2009). Content nation: Surviving and thriving as social media changes our work, our lives, and our future. Wiley Technology Pub.
  • Castells, M. (2013). Enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür (E. Kılıç, Çev.). Bilgi Üniversitesi.
  • Comm, J., & Burge, K. (2009). Twitter power: How to dominate your market one tweet at a time. Wiley.
  • Constantinides, E., & Fountain, S. J. (2008). Web 2.0: Conceptual foundations and marketing issues. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9(3), 231-244. https://doi.org/10.1057/palgrave.dddmp.4350098
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev.; 3. baskı). Eğiten Kitap.
  • Çakmak, V., & Çavuş, S. (Ed.). (2018). Dijital kültür ve iletişim. Literatürk Academia Yayınları.
  • Digital. (2022). Another year of bumper growth [Post]. Another year of bumper growth. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/
  • Diyanet English. (t.y.). [X]. Geliş tarihi 15 Ağustos 2024, gönderen https://x.com/diyanet_en
  • Eley, B., & Tilley, S. (2009). Online marketing inside out. Sitepoint.
  • Fidan, Z. (2016). Teknoloji ve siyasal iletişim: Seçim kampanyalarında yeni iletişim teknolojilerinin kullanımı. Ofset Matbaacılık.
  • Geçer, E. (2013). Medya ve popüler kültür: Diziler, televizyon ve toplum (1. baskı). Okur Kitaplığı.
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu (B. Cezar, Çev.; Üçüncü basım). Metis.
  • Gunelius, S. (2011). 30-minute social media marketing: Step-by-step techniques to spread the word about your business fast and free. McGraw-Hill.
  • Güzel, E. (2016). Dijital kültür ve çevrimiçi sosyal ağlarda rekabetin aktörü: “Dijital Habitus". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1). https://doi.org/10.19145/guifd.26114
  • Harwood, T. G., & Garry, T. (2003). An overview of content analysis. The Marketing Review, 3(4), 479-498. https://doi.org/10.1362/146934703771910080
  • Hjarvard, S. (2011). The mediatisation of religion: Theorising religion, media and social change. Culture and Religion, 12(2), 119-135. https://doi.org/10.1080/14755610.2011.579719
  • Hoover, S. M. (2006). Religion in the media age. Routledge.
  • Hosseini, S. H. (2008). Religion and media, religious media, or media religion: Theoretical studies. Journal of Media and Religion, 7(1-2), 56-69. https://doi.org/10.1080/15348420701838350
  • Kim, W., Jeong, O.-R., & Lee, S.-W. (2010). On social web sites. Information Systems, 35(2), 215-236. https://doi.org/10.1016/j.is.2009.08.003
  • Knott, K., & Mitchell, J. (2013). The changing faces of media and religion. Içinde L. Woodhead & R. Catto (Ed.), Religion and Change in Modern Britain (ss. 243-266). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203130643
  • Koçyiğit, A. (2022). Sosyal medya ve algı yönetimi. Eğitim Yayınevi.
  • Koçyiğit, A. (2023). Olağanüstü hallerde sosyal medyada dezenformasyonla mücadele ve kriz iletişimi: Kahramanmaraş depremi üzerine bir analiz. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, 10, 68-86. https://doi.org/10.56676/kiad.1264562
  • Koçyiğit, M., & Koçyiğit, A. (2018). Değişen ve gelişen dijital iletişim: Yazılabilir web teknolojisi (Web 2.0). Içinde V. Çakmak & S. Çavuş (Ed.), Dijital Kültür ve İletişim (ss. 19-48). Literatürk Academia Yayınları.
  • Kutlu, M. (2022). Sosyal medyada hatalı dini paylaşımların analizi. Ahi Evran Akademi, 3(2), 14-30.
  • Kutlu, M. (2023). An evaluation on the cinematographic presentation of historical and spiritual characters. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 6(2), 186-203. https://doi.org/10.47951/mediad.1368233
  • Kutlu, M. (2024). Online religion in Turkey moral phenomenons of social media YouTube preachers. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 3(1), 116-131.
  • McQuail, D. (1994). Kitle iletişim kuramı: Giriş (A. H. Yüksel, Çev.). Kitabe Sanat Merkezi Yayınları.
  • Musser, J., & O’Reilly, T. (2007). Web 2.0 principles and best practices. O’Reilly Media.
  • Roberts, R. R., & Kraynak, J. (2008). Walk like a giant, sell like a madman: America’s #1 salesman shows you how to sell anything! (2nd ed). John Wiley & Sons.
  • Söğüt, Y., & Öngel, A. (2022). Yeni medya-dijitalleşme ve tık odaklılık: Habertürk ve Hürriyet gazetesi örneği. ESAM Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 212-230. https://doi.org/10.53662/esamdergisi.1073093
  • Stolow, J. (2005). Religion and/as media. Theory, Culture & Society, 22(4), 119-145. https://doi.org/10.1177/0263276405054993
  • Stout, D. A. (2011). Media and religion: Foundations of an emerging field. Routledge.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Koçyiğit 0000-0002-1276-1128

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 30 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koçyiğit, A. (2024). Formation and Change of Beliefs through Online Environments: Analysis on the “Diyanet English” X Account. Journal of Media and Religion Studies, 7(2), 123-143. https://doi.org/10.47951/mediad.1524457

Creative Commons License MEDYA VE DİN ARAŞTIRMALARI DERGİSİ (MEDİAD) - JOURNAL OF MEDIA AND RELIGION STUDIES

This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.