Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Propaganda ve Emperyalizmin Kültürel Boyutu: Baby TV “Mini Matinee” Örneği

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 164 - 187, 27.12.2021

Öz

Batı tahakkümü kendisini bütün kültürlerde göstermektedir. Medya bu durumu Batılı ülkeler için kolaylaştırmaktadır. Gelişen teknolojilerin sonucunda yeni medya araçları çıkmış olsa da televizyon hala önemini korumaya devam etmektedir. Özellikle bebek ve çocukların çizgi film izlemek amacıyla çok fazla televizyon izlediklerini söylemek mümkündür. Bu yaşlarda zihinleri açık olan çocuklar izledikleri ve gördükleri her şeyden çok daha kolay etkilenmektedir. Böylece çocuklarda büyüdüklerinde pek çok olası kültürel çatışma ve problem görülebilmektedir. Kültürel emperyalizm, medya emperyalizmi ve propaganda kavramlarının ele alındığı bu araştırmada, Türkiye’de son dönemde çok daha popüler hale gelmiş Amerikan bebek kanalı Baby TV’de yayınlanan Kızılderili ve Amerikalılar çizgi filminin analiz edilmesi amaçlanmaktadır. Türkçe dublajlı yayın yapan Baby TV kanalı ilk bakışta bir Türk çizgi film kanalı gibi görünse de Amerikan kültürü ve değerlerini aşılayan çizgi film içeriklerine sahiptir. Bu çalışmada Van Dijk’in söylem analizi yöntemi kullanılarak belirlenmiş olan çizgi film analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, ele alınan çizgi filmde gerçekliğin çarpıtıldığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Atan, U. (1995). Animasyonun kültür aktarımındaki yeri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya, Türkiye.
  • Atayman, V. (2004) Postmodern Kurtarıcılar. İstanbul: Donkişot Yayınları.
  • Banerjee, I. (2002). The locals strike back? Media globalization and localization in the new asian television landscape. Gazette: The International Journal for Communication Studies, 64(6), 517-535.
  • Çetin, B. N. (2014). Propaganda olgusu ve propagandanın Amerikanlaşması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 239-265.
  • Çoban, B. & Özarslan, Z. (2003). Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su Yayınları. Diggs-Brown, B. (2011). Strategic Public Relations: Audience Focused Practice. UK: Sage.
  • Erdoğan, İ. & Alemdar, K. (2010). Öteki Kuram: Kitle iletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel ve Eleştirel bir Değerlendirmesi. (3. Baskı). Ankara: Erk Yayınları.
  • Eşitti, Ş. (2016). Çizgi filmlerde küresel ve yerel kültürün inşası: Caillou ve Pepee örneği. Karadeniz Dergisi, 32(1), 125-144.
  • Geertz C. (1973). Ethos, World View, and the Analysis of Sacred Symbols. New York: Basic Books.
  • Gerbner, G. (1972). The Violence Profile: Some Indicators of Trends in and the Symbolic Structure of Network Television Drama 1967-1971, Surgeon General’s Report by the Scientific Advisory Committee on Television and Social Behavior. U.S: Government Printing Office.
  • Gerbner, G. (2014). Medyaya Karşı. (Ayaş, G., Batmaz, V. & Korkmaz, İ., Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Giroux, H. (1999). The Mouse that Roared: Disney and the End of Innocence. New York: Rowman & Littlefield Publisher, Inc.
  • Giddens, A. (2013). Sosyoloji, (Güzel, C., Çev.). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Gunter, B. (1987). Poor Reception: Misunderstanding and Forgetting Brodcast News. (2nd Ed.) New Jersey and London: Hillsdale, Lawrence Erbaum Associates.
  • Gunter, B. & McAleer, J. (1997). Children and Television. (2nd Ed.) New York: Routledge.
  • Guth, D.W. (2009). Black, white, and shades of gray: The sixty-year debate over propaganda versus public diplomacy. Journal of Promotion Management, 14(3-4), 309–325.
  • Gültekin, D. (2003, Nisan 12). Savaş ve propaganda bağlantısı. ELYADAL/PIVOLKA. http://www.elyadal.org/pivolka/ek/PiVOLKA_War.pdf. adresinden alındı.
  • Hall, S. (1981) Cultural Studies: Two Paradigms. (6. Baskı) Londra: Open University Press. Her Many
  • Horses, E. (2007). Identity by Design-Tradition, Change, and Celebration in 186 Native Women’s Dress. New York: Collins in association with the National Museum of the American Indian
  • Jenkins, E. S. (2014). Special Affects: Cinema, Animation and the Translation of Consumer Culture. (3. Baskı) UK: Edinburgh University Press.
  • Jowett, G.S. & O’donnell, V. (2018). Propaganda & persuasion. (1. Baskı). UK: Sage publications.
  • LiuJin, L. (2017). Research on the cartoon culture and national image construction. Atlantis Press, 119, 671-675.
  • Micah, A. (2018). Cultural Imperialism, TV and Children Spectatorship in Contemporary Ghana. Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi, Gana.
  • Mora, N. (2010). Medya Çalışmaları Medya Pedagojisi ve Küresel İletişim. (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Murray, J. P. (2008). Media Violence The Effects Are Both Real and Strong. American Behavioral, 51(8), 1212-1230.
  • Oğuz, M. Ö. (2009). Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir? Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • Öğüt, E. (2010). Somut olmayan kültürel mirasın aktarımına bir bakış: Geleneksel çocuk oyunlarının yaşatılması için öneriler. Kültür ve Turizm Bakanlığı Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Özdemir, S. (1998). Medya Emperyalizmi ve Küreselleşme. (1. Baskı). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Powers, S. & Postman, N. (1996). Televizyon Haberlerini İzlemek. (Tunç, A., Çev.). İstanbul: Kavram Yayınları.
  • Schiller, H. (1976). Communication and Cultural Domination. New York: International Arts and Sciences Press
  • Schiller, H. (1993). Zihin Yönlendirenler, (Cerit, C., Çev.), İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Scully, R. (2013). A comic empire: The global expansion of punch as a model publication, 1841-1936, International Journal of Comic Art. 15 (2), 6-35.
  • Scully, R. (2014). Towards a global history of the political cartoon: Challenges and opportunities, International Journal of Comic Art, 16 (1), 29-47.
  • Smith, B. L. (2016). Propaganda, britannica.com. Encyclopedia Britannica, Inc.
  • Sparks, C. (2007). Globalization, Development and the Mass Media. London: Sage.
  • Szanto, G.H. (1977). Theater & propaganda. (1. Baskı). USA: University of Texas Press. Tomlinson, J. (1999). Kültürel Emperyalizm: Eleştirel Bir Giriş. (Zeybekoğlu, E., Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Türkmen, N. (2012). Çizgi filmlerin kültür aktarımındaki rolü ve Pepee, Cumhuriyet 187 Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36 (2). 139-158.
  • Türkoğlu, N. & Şimşek, M.C. (Ed.). (2010). Medya Okuryazarlığı. (1. Baskı). İstanbul: Kalemus Yayınevi.
  • Van Dijk, A. T. (1993) Principles of critical discourse analysis. Discourse & Society, Sage (London Newbury Park and New Delhi), 4(2), 249-283.
  • Yuehua L. & Jin, L. (2017). Research on the cartoon culture and national image construction. Education and Humanities Research, 119(1), 671-675.

The Cultural Dimension of Propaganda And Imperialism: The Case of Baby TV “Mini Matinee”

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 164 - 187, 27.12.2021

Öz

Western domination manifests itself in all cultures The media facilitates this situation for Western countries. Although new media tools have emerged as a result of developing technologies, television still maintains its importance. It is possible to say that especially babies and children watch a lot of television in order to watch cartoons. At this age, children with open minds are more easily affected by everything they watch and see. Thus, many potential cultural conflicts and problems can be seen when children grow up. In this research, which deals with the concepts of cultural imperialism, media imperialism and propaganda, it is aimed to analyze the Redskins and American cartoons broadcast on Baby TV, the American baby channel that has recently become much more popular in Turkey. Although the Baby TV channel, which broadcasts in Turkish dubbed, may seem like a Turkish cartoon channel at first glance, it is understood from the contents of the cartoons that it infuses American culture and its values. In this study, the cartoon, which was determined by using Van Dijk’s discourse analysis method, was analyzed. According to the results of the research; Although it is known that Americans invaded the settlements of Redskins in the historical process, in which American imperialism is clearly revealed in the cartoon, it is noteworthy that babies are tried to be instilled in the opposite way.

Kaynakça

  • Atan, U. (1995). Animasyonun kültür aktarımındaki yeri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya, Türkiye.
  • Atayman, V. (2004) Postmodern Kurtarıcılar. İstanbul: Donkişot Yayınları.
  • Banerjee, I. (2002). The locals strike back? Media globalization and localization in the new asian television landscape. Gazette: The International Journal for Communication Studies, 64(6), 517-535.
  • Çetin, B. N. (2014). Propaganda olgusu ve propagandanın Amerikanlaşması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 239-265.
  • Çoban, B. & Özarslan, Z. (2003). Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su Yayınları. Diggs-Brown, B. (2011). Strategic Public Relations: Audience Focused Practice. UK: Sage.
  • Erdoğan, İ. & Alemdar, K. (2010). Öteki Kuram: Kitle iletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel ve Eleştirel bir Değerlendirmesi. (3. Baskı). Ankara: Erk Yayınları.
  • Eşitti, Ş. (2016). Çizgi filmlerde küresel ve yerel kültürün inşası: Caillou ve Pepee örneği. Karadeniz Dergisi, 32(1), 125-144.
  • Geertz C. (1973). Ethos, World View, and the Analysis of Sacred Symbols. New York: Basic Books.
  • Gerbner, G. (1972). The Violence Profile: Some Indicators of Trends in and the Symbolic Structure of Network Television Drama 1967-1971, Surgeon General’s Report by the Scientific Advisory Committee on Television and Social Behavior. U.S: Government Printing Office.
  • Gerbner, G. (2014). Medyaya Karşı. (Ayaş, G., Batmaz, V. & Korkmaz, İ., Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Giroux, H. (1999). The Mouse that Roared: Disney and the End of Innocence. New York: Rowman & Littlefield Publisher, Inc.
  • Giddens, A. (2013). Sosyoloji, (Güzel, C., Çev.). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Gunter, B. (1987). Poor Reception: Misunderstanding and Forgetting Brodcast News. (2nd Ed.) New Jersey and London: Hillsdale, Lawrence Erbaum Associates.
  • Gunter, B. & McAleer, J. (1997). Children and Television. (2nd Ed.) New York: Routledge.
  • Guth, D.W. (2009). Black, white, and shades of gray: The sixty-year debate over propaganda versus public diplomacy. Journal of Promotion Management, 14(3-4), 309–325.
  • Gültekin, D. (2003, Nisan 12). Savaş ve propaganda bağlantısı. ELYADAL/PIVOLKA. http://www.elyadal.org/pivolka/ek/PiVOLKA_War.pdf. adresinden alındı.
  • Hall, S. (1981) Cultural Studies: Two Paradigms. (6. Baskı) Londra: Open University Press. Her Many
  • Horses, E. (2007). Identity by Design-Tradition, Change, and Celebration in 186 Native Women’s Dress. New York: Collins in association with the National Museum of the American Indian
  • Jenkins, E. S. (2014). Special Affects: Cinema, Animation and the Translation of Consumer Culture. (3. Baskı) UK: Edinburgh University Press.
  • Jowett, G.S. & O’donnell, V. (2018). Propaganda & persuasion. (1. Baskı). UK: Sage publications.
  • LiuJin, L. (2017). Research on the cartoon culture and national image construction. Atlantis Press, 119, 671-675.
  • Micah, A. (2018). Cultural Imperialism, TV and Children Spectatorship in Contemporary Ghana. Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi, Gana.
  • Mora, N. (2010). Medya Çalışmaları Medya Pedagojisi ve Küresel İletişim. (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Murray, J. P. (2008). Media Violence The Effects Are Both Real and Strong. American Behavioral, 51(8), 1212-1230.
  • Oğuz, M. Ö. (2009). Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir? Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • Öğüt, E. (2010). Somut olmayan kültürel mirasın aktarımına bir bakış: Geleneksel çocuk oyunlarının yaşatılması için öneriler. Kültür ve Turizm Bakanlığı Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Özdemir, S. (1998). Medya Emperyalizmi ve Küreselleşme. (1. Baskı). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Powers, S. & Postman, N. (1996). Televizyon Haberlerini İzlemek. (Tunç, A., Çev.). İstanbul: Kavram Yayınları.
  • Schiller, H. (1976). Communication and Cultural Domination. New York: International Arts and Sciences Press
  • Schiller, H. (1993). Zihin Yönlendirenler, (Cerit, C., Çev.), İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Scully, R. (2013). A comic empire: The global expansion of punch as a model publication, 1841-1936, International Journal of Comic Art. 15 (2), 6-35.
  • Scully, R. (2014). Towards a global history of the political cartoon: Challenges and opportunities, International Journal of Comic Art, 16 (1), 29-47.
  • Smith, B. L. (2016). Propaganda, britannica.com. Encyclopedia Britannica, Inc.
  • Sparks, C. (2007). Globalization, Development and the Mass Media. London: Sage.
  • Szanto, G.H. (1977). Theater & propaganda. (1. Baskı). USA: University of Texas Press. Tomlinson, J. (1999). Kültürel Emperyalizm: Eleştirel Bir Giriş. (Zeybekoğlu, E., Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Türkmen, N. (2012). Çizgi filmlerin kültür aktarımındaki rolü ve Pepee, Cumhuriyet 187 Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36 (2). 139-158.
  • Türkoğlu, N. & Şimşek, M.C. (Ed.). (2010). Medya Okuryazarlığı. (1. Baskı). İstanbul: Kalemus Yayınevi.
  • Van Dijk, A. T. (1993) Principles of critical discourse analysis. Discourse & Society, Sage (London Newbury Park and New Delhi), 4(2), 249-283.
  • Yuehua L. & Jin, L. (2017). Research on the cartoon culture and national image construction. Education and Humanities Research, 119(1), 671-675.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Feyza Ünlü Dalaylı Bu kişi benim 0000-0003-2193-8236

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünlü Dalaylı, F. (2021). Propaganda ve Emperyalizmin Kültürel Boyutu: Baby TV “Mini Matinee” Örneği. Medya Ve Kültür, 1(2), 164-187.