BibTex RIS Kaynak Göster

Andragojik Temellere Dayalı Kolaylaştırılmış Okuma-Yazma Eğitimi (KOYE) Sürecine Yönelik KOYE Eğiticilerinin Görüşleri

Yıl 2010, Cilt: 6 Sayı: 2, 75 - 88, 27.11.2011

Öz

Bu araştırmanın amacı, andragojik (yetişkin bilimine ait) temellere dayalı Kolaylaştırılmış Okuma
Yazma Eğitimi (KOYE - M.E.B. tarafından Halk Eğitim Merkezlerinde yetişkin okuma-yazma kurslarında
kullanılan bir okuma-yazma programı) sürecine yönelik KOYE eğiticilerinin görüşlerini incelemektir.
Araştırmada tarama modelli betimsel yöntem kullanılmıştır. Veriler nitel yolla toplanmıştır. Nitel veriler
görüşme yolu ile elde edilmiştir. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yapılmış, verilerin kodlanmasının
güvenirliğine Miles-Huberman formülü ile bakılmıştır. Araştırmanın ana problemine yönelik olarak
örneklem grubunu Türkiye’nin farklı illerinde görev yapmakta olan 80 KOYE eğiticisi oluşturmuştur.
Araştırmanın sonucunda, KOYE eğiticilerine uygulanan görüşme formu ile elde edilen veriler ışığında
KOYE sürecinde kazanımların ve içeriğin planlanmasında kursiyerlerle beraber karar verilmesi gerektiği,
okuma-yazma becerisinin kazandırılmasında en çok başvurulan yöntem olarak çözümleme-bireşim
yönteminin tercih edildiği, kursiyer-eğitici ilişkilerinde yetişkinlerle samimi ve dostça ilişkiler kurulması,
değerlendirme boyutunda ise KOYE etkinliğinin başarı ile tamamlanmasına yönelik görüşler ortaya
çıkmıştır.

Kaynakça

  • Brookfield, S. (1986). Understanding and facilitating adult learning. San Francisco: Josey Bass Publications.
  • Central Intelligence Agency. (2010). The world factbook. Central Intelligence agency’nin web sayfasından elde edilmiştir: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/
  • Duman, A. (2000). Yetişkinler eğitimi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Harrison, R., Reeve, F., Hanson, A., ve Clarke, J. (2002). Supporting lifelong learning volume I perspectives on learning. Londra: Routledge Falmer.
  • Hurt, C. A. (2007). Exploring the process of adult computer software training using andragogy, situated cognition, and a minimalist approach. ERIC veritabanından elde edilmiştir. (ED504840)
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. 3A.
  • Knowles, M. (1996). Yetişkin öğrenenler-Göz ardı edilen bir kesim, (Çev. Serap Ayhan) Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Milana, M., ve Sorensen B. T. (2009). Promoting democratic citizenship through non-formal adult education: The case of Denmark. Scandinavian Journal of Educational Research, 53, 347-362.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (1990). XIII. Milli Eğitim Şurası. Milli Eğitim Bakanlığı’nın web sayfasından elde edilmiştir: http://ttkb.meb.gov.tr/secmeler/sura/13_sura.pdf
  • Reischmann, J. (2004). Andragogy. history, meaning, context, function. http://www.andragogy.net - www.uni-bamberg.de internet sayfalarından elde edilmiştir.
  • Trudell, B., ve Klas, R. A. (2009). Distinction, integration and identity: Motivations for local language literacy in Senegalese communities. International Journal of Educational Development, 30, 121-129.
  • Tuncay, E. (2005). Kolaylaştırılmış okuma yazma eğitimi (KOYE) el kitabı, Ankara: Uluslararası Rotary 2430. Bölge Baskısı.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK). (2009). Ülke geneli okur-yazar nüfus oranları. Türkiye İstatistik Kurumu web sayfasından elde edilmiştir: http://tuikapp.tuik.gov.tr/adnksdagitapp/adnks.zul?kod=2
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2009). Global report on adult learning and education. Hamburg: UNESCO Institute for Lifelong Learning.
  • Ültanır, E., ve Ültanır, Y. G. (2005). Estonya, İngiltere ve Türkiye’de yetişkin eğitiminde profesyonel standartlar. Mersin Eğitim Fakültesi Dergisi. 1, 1-23.
  • Ültanır, Y. G. (2008). Constructivism ve structuralism konusu 2008 yılı II. dönem doktora ders notları. Mersin: Mersin Üniversitesi.
  • Yanpar Yelken, T. (2009). Öğretmen adaylarının portfolyoları üzerinde grup olarak yaratıcılık temelli materyal geliştirmenin etkileri. Eğitim ve Bilim, 34, 83-98.
  • Yazan, S. (2006). Dünyada halk eğitimi. Derince Halk Eğitim Merkezi’nin web sayfasından elde edilmiştir: http://www.derincehalkegitim.gov.tr/content/view/26/2/
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cenk Akay Bu kişi benim

Emel Ültanır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akay, C., & Ültanır, E. (2011). Andragojik Temellere Dayalı Kolaylaştırılmış Okuma-Yazma Eğitimi (KOYE) Sürecine Yönelik KOYE Eğiticilerinin Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 75-88. https://doi.org/10.17860/efd.82884

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.