BibTex RIS Kaynak Göster

Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Laboratuvar Şartları ve Kullanımına İlişkin Görüşleri ile Teknolojik Yenilikleri İzleme Eğilimleri

Yıl 2011, Cilt: 7 Sayı: 2, 66 - 79, 08.05.2012

Öz

Bu araştırma, Fen ve Teknoloji dersi öğretmenlerinin, Fen ve Teknoloji derslerinde oldukça önemli bir yere sahip olan laboratuvarların kullanımı ile donanım ve yeterlilikleri hakkındaki görüşlerini, teknolojik yenilikleri izleme eğilimlerini, laboratuvar ve teknolojik uygulamalar ile ilgili hizmet içi eğitim faaliyetine katılıp katılmama durumlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma genel tarama modelinde betimsel bir çalışma olup, 2008-2009 eğitim-öğretim yılında Bozok Üniversitesi Mobilim projesi kapsamında Yozgat İli sınırlarında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ilköğretim okullarında görev yapan 120 Fen ve Teknoloji dersi öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizlerde betimsel istatistikler (frekans, yüzde) kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin deney yapma, laboratuvar ve teknoloji kullanımı konusunda en büyük engellerinin okullardaki donanım yetersizliği ve programla belirlenen ders saati sürelerinin sınırlılığı olduğu belirlenmiştir. Ayrıca laboratuvarların birçok açıdan yararlı olduğunun düşünüldüğü, buna rağmen deney yapmada dersliklerin daha çok tercih edildiği, laboratuvar kullanımında öğretmenlerin büyük çoğunluğunun laboratuvar ve eğitimde teknoloji kullanımı konusunda hizmet içi eğitime ihtiyaç duydukları ortaya çıkmıştır.

 

Kaynakça

  • Airasian, P. W. & Walsh, M. E. (1997). Constructivist cautions. Phi Delta Kappan, 78(6), 444-449.
  • Akar, E. Ö. (2006). Farklı Türde Okullarda Çalışan Biyoloji Öğretmenlerinin Mesleki Gelişim Deneyim ve İhtiyaçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30,174–183.
  • Akdeniz, A. R., Çepni, S. ve Azar, A. (1998). Fizik Öğretmen Adaylarının Laboratuvar Kullanımı Becerilerini Geliştirmek İçin Bir Yaklaşım, III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Trabzon.
  • Akgün, Ş. (1995). Fen Bilgisi Öğretimi (5. Baskı), Ankara.
  • Aksoy, H. H. (2003). Eğitim kurumlarında teknoloji kullanımı ve etkilerine ilişkin bir çözümleme”. Eğitim Bilim (http://education.ankara.edu.tr/~aksoy/teknoloji/teknoloji_aksoy.doc) Güz 2003, Ss. 4-23.
  • Alpaut, O. (1993). Fen Öğretiminin Verimli ve İşlevsel Hale Getirilmesi. Ortaöğretim Kurumlarında Fen Öğretimi ve Sorunları Sempozyumu. Ankara.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Ayas, A., Çepni, S., Akdeniz, A. R., Özmen, H., Yiğit, N. ve Ayvacı, H. Ş. (2005). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Ed: Salih Çepni, Ankara:Pegem Yayıncılık.
  • Bayraktar Ş., Ertem, S. ve Aydoğdu, C. (2006) fen ve teknoloji öğretiminde laboratuvarin önemi ve deneyler, 220-248. Bahar, M. (Editör) Fen ve Teknoloji Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Christanse, R. (2002). Effects of technology integration education on the attitudes of teachers and students. Journal of Research on Technology in Education, 34(4) 411-434.
  • Ekici, G. (1996). Biyoloji öğretmenlerinin öğretimde kullandiklari yöntemler ve karşilaştiklari sorunlar, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ekici, F., Ekici, E. ve Taşkın, S. (2002). Fen Laboratuvarlarının İçinde Bulunduğu Durum, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Ergin, Ö., Pekmez, E. Ş. ve Erdal, S. Ö. (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi, İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Ertem, S. (1999). Matematik Öğretiminde Bilgisayar ve Teknoloji Kullanımı Üzerine Bir İnceleme, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi A.B.D, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Erten, S. (1991). Biyoloji Laboratuvarının Önemi ve Laboratuvarda Karşılaşılan Güçlükler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • European Commission, (2001). Directorate-General for Education and Culture. European Report on the Quality of School Education. Sixteen Quality Indicators. Report based on the work of the working committee on quality indicators. Office for Official Publications of the Communities.
  • Gürdal, A. (1991). Fen Öğretiminde Laboratuvar Etkinliğinin Başarıya Etkisi. İstanbul: Özel Kültür Okulları Eğitim Araştırma Geliştirme Merkezi, Eğitimde Yeni Arayışlar I. Sempozyumu, Eğitimde Nitelik Geliştirme. 13–14 Nisan 1991.
  • Güzel, H. (2002). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Lâboratuvar Kullanımı ve Teknolojik Yenilikleri İzleme Eğilimleri (Yerel Bir Değerlendirme), V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Kocakülah, M. S. & Kocakülah, A. (2001). İlköğretimde Fen Eğitiminde Yapılan Deneysel Çalışmalar ile İlgili Öğretmen Görüşleri, Maltepe Üniversitesi Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, İstanbul.
  • Komis, V., Ergazakia, M, & Zogzaa, V. (2007). Comparing computer-supported dynamic modeling and ‘paper & pencil’ concept mapping technique in students’ collaborative activity. Computers & Education, 49(4), 991-1017.
  • Levin, B. B. (1996). Using portfolios to fulfil iste/ncaie technology requirements for preservice teacher candidates, Journal of Computing in Teacher Education, 12(3), 13-20.
  • Matthews, M. R. (2000). appraising constructivism in science and mathematics education. InC. D. C. Phillips (Ed.). Constructivism İn Education: Opinions and Second Opinions on Constroversial Issues (pp. 161-192). Chicago, İllinois: The University of Chicago.
  • McCannon, M. & Crews, T. B. (2000). Assessing the technology needs of elementary school teachers. Journal of Technology and Teacher Education, 8(2), 111-121.
  • MEB Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ölçme ve Değerlendirme Şubesi (1995). Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Kapsamnında Öğrenci Başarısının Tespit Program Çalışmaları ve Fen Bilgisi Durum Tespit Raporu, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2004). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4-5. Sınıflar)öğretım programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Nakiboğlu, C. ve Sarıkaya, S. (1999). Ortaöğretim kurularinda kimya derslerinde görevli öğretmenlerin laboratuvardan yararlanma durumlarinin değerlendirilmesi, D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, s. 11, (395-405).
  • Nakiboğlu, C. ve Sarıkaya, S. (2000). Kimya öğretmenlerinin derslerinde laboratuvar kullanimina mezun olduklari programin etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 8(1), 95-106.
  • Nakiboğlu, C. ve İşbilir, A. (2001). Ortaöğretim Kurumlarında Biyoloji Derslerinde Görevli Öğretmenlerin Laboratuvardan Yararlanma Durumlarının Değerlendirilmesi, Maltepe Üniversitesi Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, İstanbul.
  • National Science Board (2002). Science and engineering indicators, National Science Foundation Arlington 1, 34-51.
  • Oral, B. (2008). The evaluation of the student teachers’ attitudes toward internet and democracy, Computers & Education, 50, 437–445.
  • Sarı, M. (2011). İlköğretim Fen ve Teknoloji Derslerinin Öğretiminde Laboratuvarın Yeri ve Basit Araç- Gereçlerle Yapılan Değerlendirilmesi, 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey. Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin
  • Simon, Y. R. (1983). Pursuit of happiness and lust for power in technological society, In Philosophy and technology ed. by Mitcham, C. and Mackey R. New York, Free Press.
  • Şahin, Y. (2001). Türkiye’deki Bazı Üniversitelerin Eğitim Fakültelerindeki Temel Fizik Laboratuvarlarının Kullanımı ve Uygulanan Yaklaşımların Değerlendirilmesi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trabzon.
  • Uluçınar, Ş., Cansaran, A. & Karaca, A. (2004) fen bilimleri laboratuvar uygulamalarinin değerlendirilmesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (4), 465-475. URL-1: http://212.175.132.105
  • Üstüner, I., Ersoy, Y. & Sancar, M. (2000). “Fen / Fizik Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim ve Sempozyumlardan Beklentileri”, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Yalın, H. İ. (2001). Hizmetiçi eğitim programlarinin değerlendirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, 157.
  • Yıldız, E., Akpınar, E. & Ergin, Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmenlerinin fen deneylerinin amaçlarina yönelik tutumlari, Türk Fen Eğitimi Dergisi, Aralık 2006, s. 3.
  • Yung, B. H. W. (2001). Three views of fairness in a school-based assessment scheme of practical work in biology. International Journal of Science Education, Sayı 23, s. 985–1005.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Semra Demir

Uğur Böyük

Ayşe Koç

Yayımlanma Tarihi 8 Mayıs 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, S., Böyük, U., & Koç, A. (2012). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Laboratuvar Şartları ve Kullanımına İlişkin Görüşleri ile Teknolojik Yenilikleri İzleme Eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 66-79. https://doi.org/10.17860/efd.02843

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.