Araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin sordukları soruların bilişsel taksonomisinin ortaya konulması ve okul öncesi öğretmenlerinin soru sorma becerilerinin öğretim ile geliştirilmesidir. Araştırmada nitel araştırma çeşidi olan örnek olay incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden olan kolay ulaşılabilir durum örneklemesine göre anaokulu belirlenmiş; kolay ulaşılabilir durum örneklemi içerisinden de öğretmenlerin belirlenmesi için ölçüt örnekleme göre 6 yaş grubu 2 öğretmen katılımcı olarak belirlenmiştir. Araştırmanın uygulamasında öğretmenlerin nasıl sorular sorduğunun ortaya konulabilmesi amacıyla öğretmenlerin bir gün süresince tüm etkinliklerde video kaydı alınarak ön gözlemi yapılmıştır. Ardından öğretmenlerin soru sorma becerilerini geliştirme amacıyla, bir hafta ve 12 saatten oluşan “Soru Sorma Becerisi Öğretim Programı” uygulanmıştır. Öğretim sonrasında öğretmenlerin son gözlemleri yapılmıştır. Örnek olayın ortaya konulabilmesi için betimsel analiz yapılmıştır. Öğretimin öğretmenlerin soruları üzerindeki etkisini belirlemek için, grafikler ve Ki-Kare tabloları verilmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğretim uygulanmadan önce öğretmenlerin ağırlıklı olarak bilgi sorusu sordukları ve değerlendirme sorusunu hiç sormadıkları, öğretim sonrasında ise öğretmenlerin sorularının analiz, sentez ve değerlendirme düzeylerindeki oranlarında artış sağladıkları görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi, Soru Sorma, Taksonomi
Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenleri Soru Sorma Bilişsel Taksonomi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ocak 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.