A Study about Pre-service English Teachers’Performance on Generating Written ComparisonContrast Text by Utilizing the Information in The Source Texts Written in Their Native Language and English. The study aims to describe the performance of coherent comparison-contrast text generation of the preservice teachers by using the information in the source texts. In this study, the comparison and contrast texts that are produced based on the English and Turkish source texts by the preservice teachers of English are analyzed according to the rubric developed by the researcher based on the Spivey’s comparison-contrast text analysis method. The quantitative and qualitative results obtained in the study show that students have difficulty in selecting the most salient information from source texts and also integrating this information into their own writing. Consequently, they can not produce coherent comparison-contrast texts.
Comparison-contrast text source text text pattern coherence reading comprehension.
ÖZET: Bu çalışmada, Spivey (1991)’in benzerlik- zıtlık metin yapı çözümlemesi temel alınarak İngilizce öğretmen adaylarının Türkçe ve İngilizce olarak yazılmış kaynak metinlere dayanarak ürettikleri yazılı benzerlik- zıtlık metinlerindeki metin yapı deseni kullanımının nasıllığı sorgulanarak öğrencilerin anadilde ve ikinci dilde kaynak metinlerdeki bilgiyi kullanarak tutarlı bir yazılı benzerlik-zıtlık metin üretme edim düzeyleri betimlenmeye çalışılmıştır.Ulaşılan nitel ve nicel sonuçlar öğrencilerin kaynak metinlerden önemli bilgiyi seçme ve bu bilgiyi kendi yazılı metin üretimlerinde birleştirmede sorun yaşadıklarını dolayısıyla da tutarlı bir benzerlik-zıtlık metni üretemediklerini göstemektedir.
Anahtar Sözcükler: Benzerlik-zıtlık Metni, Kaynak Metin, Metin Yapı Deseni, Tutarlılık,Okuma-Anlama
Benzerlik-zıtlık metni kaynak metin metin yapı deseni tutarlılık okuma-anlama.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ocak 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.