BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Kişilerarası Öz-yeterlik Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2006, Cilt: 2 Sayı: 1, 0 - , 16.01.2014

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin kişilerarası öz-yeterlik inançlarını ölçmek amacıyla
Brouwers ve Tomic (2002) tarafından geliştirilmiş olan “Kişilerarası Öz-yeterlik Ölçeği”nin (KÖYÖ)
Türkçe uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Araştırmanın çalışma grubu, Mersin
Büyükşehir Belediyesi sınırları içindeki çeşitli yerleşim birimlerinde görev yapan 784 ilköğretim,
ortaöğretim, özel okul ve dershane öğretmeninden oluşmaktadır. Elde edilen veriler üzerinde ölçeğin
geçerliğine ilişkin bilgi elde edebilmek için döndürülmüş temel bileşenler faktör analizi kullanılmıştır.
Analiz sonucunda, orijinal ölçekteki gibi 3 alt faktörlü bir yapıya ulaşılmıştır. Ayrıca, ölçeğin yapı
geçerliğine kanıt sağlamak için toplam ölçek ile alt ölçeklerden alınan puanların hizmet yılına göre
değişip değişmediğini belirlemek üzere yapılan analiz sonucunda kurama dayalı açıklamaları
destekleyen anlamlı sonuçlara ulaşılmıştır. Madde geçerliğine kanıt olarak madde toplam test
korelasyonları hesaplanmıştır. Madde test korelasyonlarının 0,36 ile 0,77 arasında değiştiği
saptanmıştır. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için hesaplanan Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı
toplam ölçek için .93, alt ölçekler için sırasıyla 0,91, 0,91, 0,89 olarak bulunmuştur. Tüm ölçek için
test tekrar test güvenirlik katsayısı 0,80 olarak bulunmuştur. Bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.
Anahtar kelimeler: Öğretmen, kişilerarası öz-yeterlik, geçerlik, güvenirlik.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burhan Çapri & Adnan Kan

Yayımlanma Tarihi 16 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA & Adnan Kan, B. Ç. (2014). Öğretmen Kişilerarası Öz-yeterlik Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1). https://doi.org/10.17860/efd.90121

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.