Bu
çalışmada çocukların bilinçli tüketiciler olarak sosyalleşmelerinde
anne-babaların bilinçli tüketiciliğe ilişkin rol model olmalarının, bilinçli
tüketicilik konusunda çocukları ile iletişim kurmalarının ve sosyal bilgiler
dersinin etkisi incelenmiştir. Araştırmada veriler, Edirne’de bulunan beş resmi
ilkokuldan olmak üzere 364 dördüncü sınıf öğrencisinden toplanmıştır.
Çalışmada, anne-baba bilinçli tüketicilik davranışının (rol model) öğrencilerin
sosyal bilgiler dersinde bilinçli tüketiciliğe ilgi düzeylerinde, sosyal
bilgiler dersinde bilinçli tüketiciliğe ilişkin algılanan öğrenme düzeylerinde
ve bilinçli tüketicilik düzeylerinde anlamlı düzeyde ve pozitif yönde doğrudan
etkisi; aynı zamanda bilinçli tüketicilik düzeylerinde sosyal bilgiler dersinde
bilinçli tüketiciliğe ilişkin algılanan öğrenme düzeyleri üzerinden de pozitif
yönde dolaylı etkisi olduğu bulunmuştur. Ayrıca, anne-babaların bilinçli
tüketicilik konusunda çocukları ile iletişim düzeylerinin öğrencilerin sosyal
bilgiler dersinde bilinçli tüketiciliğe ilgi düzeylerinde ve bilinçli
tüketicilik düzeylerinde anlamlı düzeyde ve pozitif yönde doğrudan etkiye sahip
olduğu; sosyal bilgiler dersinde bilinçli tüketiciliğe ilişkin algılanan
öğrenme düzeylerinin öğrencilerin bilinçli tüketicilik düzeylerini anlamlı
düzeyde ve pozitif yönde doğrudan yordadığı bulunmuştur. Öğrencilerin sosyal
bilgiler dersinde bilinçli tüketiciliğe ilgi düzeylerinin, sosyal bilgiler
dersinde bilinçli tüketiciliğe ilişkin algılanan öğrenme düzeylerini anlamlı
düzeyde ve pozitif yönde doğrudan yordadığı; bununla birlikte öğrencilerin
bilinçli tüketicilik düzeylerini doğrudan değil, fakat sosyal bilgiler dersinde
bilinçli tüketiciliğe ilişkin algılanan öğrenme düzeyleri üzerinden pozitif
yönde dolaylı olarak etkilediği tespit edilmiştir.
Bilinçli tüketicilik anne-baba iletişimi anne-baba role modeli sosyal bilgiler algılanan öğrenme
This
study investigated the effects of conscious consumerism-related parental role modeling,
parental communication with children, and social studies on children’s
socialization as conscious consumers. The data were collected from 364 fourth
grade students at five public elementary schools in Edirne. In the study, it
was found that parental conscious consumer behaviors (role modeling) had
significant and positive direct effects on children’s interest in conscious
consumerism in social studies, perceived learning about conscious consumerism
in social studies, and conscious consumerism levels. Moreover, it had a
positive indirect effect on conscious consumerism levels of children through
perceived learning about conscious consumerism in social studies. It was also
found that parental communication about conscious consumerism with children had
significant and positive direct effects on children’s interest in conscious
consumerism in social studies and conscious consumerism levels. Children’s perceived
learning about conscious consumerism in social studies had also a significant
and positive direct effect on their conscious consumerism levels. Interest in
conscious consumerism in social studies had a significant and positive direct
effect on perceived learning about conscious consumerism in social studies.
However, it, not directly, but indirectly and positively affected children’s
conscious consumerism levels through perceived learning about conscious
consumerism in social studies.
Conscious consumerism parental communication parental role-modeling social studies perceived learning
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.