Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 2, 595 - 608, 07.09.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.336745

Öz

Bu çalışmada, mobil ortamlarda kullanılan
Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) kullanılabilirliği değerlendirilmiş ve
bu ortamlar için kullanılabilirliği arttırmak için önerilerde bulunulmuştur.
Çalışmanın kapsamı, yaygın olarak kullanılan KAÇD’leri ele almak ve bu
sistemleri cinsiyet, yaş, teknolojik okur-yazarlık ve çevrimiçi ders deneyimi
değişkenlerine göre mobil ortamlarda kullanılabilirliğini değerlendirmektir.
Araştırma kapsamında CSUQ anketinin Türkçe’ye çevrilmesi ile hazırlanmış ölçek
kullanıcılara yöneltilmiştir. Veriler SPSS 20 programı ile işlenmiştir. Elde
edilen verilere göre, değerlendirilen sistemler arasında kullanılabilirlik,
sistem yararlılığı, bilgi kalitesi ve arayüz kalitesi açısından anlamlı bir
fark vardır. Ayrıca sadece yaş değişkeni; kullanılabilirlik, sistem yararlılığı
ve bilgi kalitesi değişkenlerinin sistemler arasında farklılık göstermesinde
rol oynamaktadır.

Kaynakça

  • Baggaley, J. (2011). Harmonising global education: from Genghis Khan to Facebook. London and New York: Routledge.
  • Bevan, N. (1995, July). Human-computer interaction standards. Proceedings of the 6th International Conference on Human-Computer Interaction. Yokohama, Japan, Elsevier, 885-890.
  • Crispin, W. (2012). MOOCs and other ed-tech bubbles. Erişim adresi: http://edtechnow.net/2012/12/29/moocs-and-other-ed-tech-bubbles
  • Çağıltay, K. (2011). İnsan bilgisayar etkileşimi ve kullanılabilirlik mühendisliği: teoriden pratiğe. Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
  • Daniel, J. (2012). Making sense of moocs: musings in a maze of myth, paradox and possibility. Journal of Interactive Media in Education, 18.
  • De Freitas, S. (2013) MOOCs: The final frontier for higher education. Erişim adresi: http://benhur.teluq.uquebec.ca/ted/Ressources/mooc.pdf
  • Downes, S. (2013) Quality of massive open online courses by Stephen Downes. Erişim adresi: http://mooc.efquel.org/week-2-the-quality-of-massive-open-online-courses-by-stephen-downes/#sthash.YOitClcH.dpuf
  • Efiloğlu Kurt, Ö. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime bakış açılarının teknoloji kabul modeli ve bilgi sistemleri başarı modeli entegrasyonu ile belirlenmesi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 7(3), 223-234. Ferenstein, G. (2013) Online education is replacing physical colleges at a crazy fast pace. Erişim adresi: http://techcrunch.com/2013/02/11/a-huge-month-online-education-is-replacing-physical-colleges-at-a-crazy-fast-pace/
  • Gore, H. (2014). Massive open online courses (MOOCs) and their impact on academic library services: exploring the issues and challenges. New Review of Academic Librarianship, 20(1), 4-28.
  • Gülbahar, Y. (2012). E-Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gürses, E. (2005). Web sitelerinde kullanılabilirlik çalışmaları ve kullanılabilirlik değerlendirme yöntemleri. Akademik Bilişim 2005, Adana.
  • Harding, N. (2012) The massive oppen-online-course online course revolution hits the UK. Erişim adresi: http://thepositive.com/mooc-massive-oes-uk/
  • İşman, A. (1998). Uzaktan eğitim. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Jakson, N. M. (2013). What shapes the future?. Business Officer, 38-45.
  • Jones, V. ve Jo, H. J. (2004). Ubiquitous learning environment: an adaptive teaching system using ubiquitous technology. Proceedings of the 21st ASCILITE Conference. Perth, Western Australia, 468-474.
  • Laxmi, V. ve Gure, G. S. (2015). Massive open online courses: new imperative in education. International Journal of Research in Engineering, IT & Social Sciences, 5(3).
  • Mehaffy, G. L. (2012). Challenge and change. Educause Review, 47, 25-41.
  • Nielsen, J. (1993). Usability engineering. London: Academic Press.
  • Olson, G.M. ve Olson, J. S. (2003). Human-computer interaction: psychological aspects of the human use of computing. Annual Review of Psychology, 54, 491-516.
  • Oran, M. K. veKaradeniz, Ş. (2007). İnternet tabanlı uzaktan eğitimde mobil öğrenmenin rolü. Akademik Bilişim 2007, 31 Ocak-2 Şubat 2007, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Pappano, L. (2012) The year of the MOOC. The New York Times. Erişim adresi: http://www.nytimes.com/2012/11/04/education/edlife/massive-open-online-courses-are-multiplying-at-a-rapid-pace.html?pagewanted=1&_r=0
  • Roger, K. D. (2011). Mobile learning devices. Bloomington: Solution Tree Press.
  • Shah, D. (2014) Online courses raise their game: a review of MOOC stats and trends in 2014. Erişim adresi: https://www.edsurge.com/n/2014-12-26-moocs-in-2014-breaking-down-the-numbers
  • Sharples, M. (2000). The design of personal mobile technologies for lifelong learning. Computers and Education, 34, 177-193.
  • Siemens, G. (2013). Massive open online courses: innovation in education. McGreal, R., Kinuthia W., Marshall S.(Yay. haz.), Open Educational Resources: Innovation, Research and Practice içinde (ss.5-16). Canada: Commonwealth of Learning, Athabasca University.
  • Steven, D. ve Kitchenham, A. (2011). An analysis of mobile learning in education, business, and medicine. Kitchenham A. (Yay. haz.), Models for Interdisciplinary Mobile Learning:Delivering Information to Students içinde (ss.1-25). IGI Publication.
  • Voss, B. D. (2013). Massive open online courses (MOOCs): A primer for university and college board members. An AGB White Paper. Association of Governing Boards, Washington, D.C.
  • Waldrop, M. M. (2013, March). Online learning: campus 2.0: Massive open online courses are transforming higher education – and providing fodder for scientific research. Nature Magazine, 495, 160-163.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra İşgör Şimşek Bu kişi benim

Bülent Onur Turan

Yayımlanma Tarihi 7 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İşgör Şimşek, E., & Turan, B. O. (2017). Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 595-608. https://doi.org/10.17860/mersinefd.336745

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.