Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 3, 961 - 976, 29.12.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.312209

Öz

Bu
araştırmanın amacı, uluslararası TEDS-M çalışmasında matematik öğretmeni adayları
için geliştirilmiş olan Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançlar
Ölçeği’nin (Tatto ve diğerleri, 2008) Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğini
incelemektir. Araştırma Türkiye’nin yedi bölgesinden rastgele seçilen birer
üniversiteden toplam 583 ilköğretim matematik öğretmeni adayı üzerinde
yürütülmüştür. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda açıklanan toplam varyansın %
52 olduğu ve maddelerin tek faktör altında toplandığı görülmüştür. Doğrulayıcı
faktör analizinde tek boyutlu modelin iyi uyum verdiği görülmüştür [
χ2(571)=28.17, (sd=9, p=0.000); χ2/sd=3.13;
RMSEA=0.08; GFI=0.93; AGFI=0.85; CFI=0.96; NFI=0.93; NNFI=0.97]. Türkçe formda
bulunan maddeler ile toplam arasındaki korelasyon katsayılarının 0.65 ile 0.78
arasında değiştiği bulunmuştur. Ölçeğin iç tutarlılık güvenirlik katsayısı 0.91
olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar ölçeğin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir
bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya yayıncılık.
  • Atanur Baskan, G., Aydın, A. ve Madden, T. (2006). Türkiye’deki Öğretmen Yetiştirme Sistemine Karşılaştırmalı Bir Bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 35-42.
  • Aydın, S. (2014) İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretme bilgilerinin, inanışlarının ve öğrenme fırsatlarının üniversiteler ve TEDS-M sonuçlarına göre karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Aykaç, N. ve Çelik, Ö. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin metaforik algılarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 39(173).
  • Bal, P. (2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1).
  • Bartiromo, T., & Etkina, E. (2009). Implementing reform: teachers’ beliefs about students and the curriculum. AIP Conference Proceedings, 1179, 468-489.
  • Beavers, A. S., Lounsbury, J. W., Richards, J. K., Huck, S. W., Skolits, G. J., & Esquivel, S. L. (2013). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research. Practical assessment, research & evaluation, 18(6), 1-13.
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Windows. New York.
  • Bülbül, T., Güvendir, M. A., Tunç, B. ve Özdem, G. (2015) Yönetim Uygulamaları Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, [S.l.], n. 29, p. 121-141.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. (Yedinci Baskı). Ankara: PEGEM A Yayıncılık.
  • Comrey, A. L. and Lee, H. B. (2013). A first course in factor analysis. Psychology Press.
  • Çokluk, Ö., Sekercioglu, G. ve Büyüköztürk, S. (2016). Sosyal bilimler için çok degiskenli istatistik. Ankara, Pegem Akademi.
  • Derebaşı, I. (2004). Evlilik doyumu ölçeğinin (MSI-R) madde cevap kuramına dayalı olarak psikometrik özelliklerinin incelenmesi ve adaptasyon çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Demir, S. ve Şahin, S. (2009). İlköğretim okullarında 1‐5. sınıflarda yapılandırmacılık yaklaşımına göre oluşturulan eğitim programlarının uygulanmasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Journal of Qafqaz University, 1 (26).
  • Dunn, T. J., Baguley, T., & Brunsden, V. (2014). From alpha to omega: A practical solution to the pervasive problem of internal consistency estimation. British Journal of Psychology, 105(3), 399-412.
  • Duru, A. ve Korkmaz, H. (2010). Öğretmenlerin yeni matematik programı hakkındaki görüşleri ve program değişim sürecinde karşılaşılan zorluklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (38), 67-81.
  • Gess-Newsome, J. (2015). A model of teacher professional knowledge and skill including PCK. Re-examining pedagogical content knowledge in science education, 28-42.
  • Gözütok, D. (2001).”Program değerlendirme”. (Ed. Mehmet Gültekin). Öğretimde planlama ve değerlendirme. (175-190). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Gültaş, M., (2014). İş Disiplini Birleşik Kişilik Ölçeğinin Madde Tepki Kuramı İle Geliştirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Günüç, S., & Kayri, M. (2010). Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39).
  • Handal, B., & Herrington, A. (2003). Mathematics teachers’ beliefs and curriculum reform. Mathematics Education Research Journal, 15 (1), 59-69. Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın, Ankara.
  • Kızılçaoğlu, A. (2006). Eğitim Fakültelerinde Yeniden Yapılandırma Sürecine İlişkin Eleştiriler ve Öneriler. Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(14), 132-140.
  • Ledesma, R. D., & Valero-Mora, P. (2007). Determining the number of factors to retain in EFA: An easy-to-use computer program for carrying out parallel analysis. Practical assessment, research & evaluation, 12(2), 1-11.
  • Newmann, F., Smith, B., Allensworth, E., & Bryk, A. (2001a). Instructional program coherence: What it is and why it should guide school improvement policy. Educational Evaluation and Policy Analysis, 23(4), 297.
  • Newmann, F., Smith, B., Allensworth, E., & Bryk, A. (2001b). Improving Chicago’s schools. Benefits and Challenges, Chicago, IL: Consortium on Chicago School Research.
  • Peters, G. J. Y. (2014). The alpha and the omega of scale reliability and validity: why and how to abandon Cronbach’s alpha and the route towards more comprehensive assessment of scale quality. European Health Psychologist, 16(2), 56-69.
  • Pett, M. A., Lackey, N. R., & Sullivan, (2003). J. J. Making sense of factor analysis: the use of factor analysis for instrument development in health care research. London and Thousand Oaks: Sage Publications.
  • R Development Core Team. (2014) . R: A language and environment for Statistical Computing. Vienna, Austria. Retrieved from http://www.r-project.org/
  • Rosnow, R. L., & Rosenthal, R. (2008). Assessing the effect size of outcome research, in Nezu, Arthur M. and Nezu, Christine Maguth (Eds), Evidence-based outcome research: A practical guide to conducting randomized controlled trials for psychosocial interventions, (pp. 379-401). New York, NY, US: Oxford University Press, xxv, 486 pp.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şekercioğlu, G. (2009). Çocuklar için benlik algısı profilinin uyarlanması ve faktör yapısının farklı değişkenlere göre eşitliğinin test edilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlik. (Birinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4th ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Tatto, M. T., Ingvarson, L., Schwille, J., Peck, R., Senk, S. L. and Rowley, G. (2008). Teacher education and development study in mathematics (TEDS-M): Policy, Practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics. Conceptual framework. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Herengracht 487, Amsterdam, 1017 BT, The Netherlands.
  • Taşkın, N. R., Yıldırım, O. ve Özgür, S., (2015). Development of Conceptions of Learning Biology Scale (CLBS): Validity and Reliability Study. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) 9(2), 275-297.
  • Wallace, D. P., & Van Fleet, C. (2001). Library evaluation: A casebook and can-do guide. Englewood, CO: Libraries Unlimited.
  • YÖK. (2006). 12 Mayıs 2017 tarihinde http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/-/journal_content/56_ INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/27747321 adresinden erişilmiştir.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serhat Aydın

Derya Çelik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aydın, S., & Çelik, D. (2017). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 961-976. https://doi.org/10.17860/mersinefd.312209

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.