Bu araştırmada Bilişim Teknolojileri (BT) öğretmenlerinin ve öğretmen
adaylarının, Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersine ilişkin değişime hazır
olma durumları, programlama öz yeterlikleri ve öğretmenlik öz yeterlikleri
bağlamında ele alınarak çeşitli değişkenler temelinde araştırılmıştır.
Araştırma 209’u kadın 252’si erkek olmak üzere toplam 461 kişi ile
gerçekleştirilmiştir. İlişkisel tarama modelinde desenlenen bu araştırmada, Kondakçı,
Zayim ve Çalışkan (2010) tarafından geliştirilen Değişime Hazır Olma Ölçeği, Ramalingam
ve Wiedenbeck (1998) tarafından geliştirilen, Altun ve Mazman (2012) tarafından
uyarlanan Programlamaya İlişkin Öz Yeterlik Algısı Ölçeği ve Tschannen-Moran ve
Woolfolk Hoy (2001) tarafından geliştirilen, Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005)
tarafından uyarlanan Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği birlikte işe koşularak; cinsiyet,
mezun olunan okul türü, deneyim durumu, aktif olarak görev yapıp yapmama durumu
ve görev yapılan okul düzeyi değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırma
sonucunda elde edilen bulgular arasında deneyimin, katılımcıların öğretmenlik
özyeterlik algılarını etkilememesine karşın, değişime hazır olma durumları
üzerinde etkili bir faktör olduğu, bunun yanında cinsiyetin ya da mezun olunan
okul türünün değişime hazır olma durumları üzerinde etkili olmadığı sonuçları
öne çıkmaktadır. Araştırmada ayrıca cinsiyetin programlamaya ilişkin öz
yeterlik algısı üzerinde etkili olduğu, buna göre basit programlama
becerilerinde kadın ve erkek katılımcılar arasındaki fark azalırken karmaşık
programlama becerileri söz konusu olduğunda erkek katılımcıların kadın katılımcılardan
anlamlı derecede yüksek öz yeterlik düzeyine sahip oldukları sonuçlarına
ulaşılmıştır.
Programlama değişime hazır olma öz-yeterlik yazılım dersi öğretmen
: In the present study, the
readiness for change, programming self-efficacy and teaching self-efficacy of
Information Technology (IT) teachers and pre-service teachers in Information
Technologies and Software course were investigated based on various variables.
The study was conducted with 209 females and 252 males, a total of 461
individuals. In the present study that was designed with the relational survey model,
the Readiness for Change Scale developed by Kondakçı, Zayim and Çalışkan
(2010), the Programming Self-Efficacy Perception Scale developed by Ramalingam
and Wiedenbeck (1998) and adapted by Altun and Mazman (2012) and Teacher
Self-Efficacy Scale developed by Tschannen-Moran and Woolfolk Hoy (2001) and
adapted by Çapa, Çakıroğlu and Sarıkaya (2005) were utilized in conjunction to
analyze the results based on gender, the type of the school of graduation,
experience status, active employment status, and the school level of employment
variables. Study findings suggested that although experience did not affect
participants’ perceptions of teachings self-efficacy, it was an effective
factor on their readiness for change. furthermore, gender or school of
graduation type were not effective on their readiness for change. Study results
also suggested that gender had an impact on programming self-efficacy
perception, and the difference between male and female participants in simple
programming skills was lower, while the male participants had significantly
higher level of self-efficacy in complex programming skills when compared to
female participants.
Programming readiness for change self-efficacy software course teacher
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.