Bu
çalışmada, lise öğrencilerinin akademik başarıya ilişkin bilişsel
çarpıtmalarını ölçecek bir aracın geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu açımlayıcı faktör analizi
için 340 (= 16,28; Sd= 1,07); doğrulayıcı faktör analizi için 218 (= 15,8; Sd= 1,40), test tekrar test güvenirliği için 48 olmak üzere toplam 606 kişiden
oluşmaktadır. Ölçeğin geliştirilme sürecinde; öğrenci görüşmelerinden,
literatürden ve uzman görüşlerinden hareketle 52 maddeli bir forma
ulaşılmıştır. Elde edilen form üzerinde ilk olarak açımlayıcı faktör analizi
(AFA) yapılmıştır. AFA ve uzman görüşleri çerçevesinde 27 madde araçtan
çıkarılarak toplam varynasın %50, 87’sini açıklayan dört faktörlü, 25 maddeli
bir form elde edilmiştir. Ulaşılan dört
faktörlü yapının model uyumunu incelemek için farklı bir çalışma grubu ile
doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmış ve elde edilen sonuçlar (X2/sd= 2,29; RMSEA= .08; CFI=
.95; NNFI= .95; SRMR= .08) ölçeğin model veri uyumunun iyi düzeyde olduğunu
göstermiştir. Araçta başarısızlığı felaketleştirme ifadelerini içeren boyut
“Felaketleştirme”; kişisel değerini akademik başarı üzerinden tanımlayan
maddeleri içeren boyut “Benlik değeri” başarı veya başarısızlığı kendi
dışındaki etmenlerde arayan ifadeleri içeren boyut “Dışa atıf” başarıya dair
katı ve yüksek standartları içeren boyut ise “Mükemmeliyetçilik” olarak
isimlendirilmiştir. Ölçeğin güvenirlik analizleri sonucunda elde edilen Cronbach’s
Alfa iç tutarlılık kat sayısı (.89), test tekrar test güvenirliği (.89) ve yapısal
güvenirlik (.94) analizi sonuçları ölçeğin yeterli güvenirlik değerlerine sahip
olduğunu göstermiştir. Elde edilen bulgular 25 maddeden oluşan ABİBÇÖ’nün lise
öğrencilerinin akademik başarıya ilişkin bilişsel çarpıtmalarını
değerlendirmede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.