Hegemonik
erkeklik, Connell’in dört erkeklik tipinden biridir. Connell, bu kategoriyi oluşturan
erkeklerin, kadınları ve geri kalan diğer erkek kategorilerini de baskıladığını
söylemektedir. Erkeklik kategorilerinin sayıca en az olduğu bu grup erkekler,
sistemin ihtiyaç duyduğu değişikliklere ayak uydurarak sürekli bir yenilenme
halindedir. Hegemonik erkeklik toplumsal kurumlar tarafından yeniden ve yeniden
üretilerek var olagelmektedir. Özellikle medya ve eğitim alanlarında hegemonik
erkekliğin temsiliyetine dair çalışmalar son zamanlarda önem kazanmıştır. Okul,
çocukların aileden sonra sosyalleştiği ikinci kurumdur. Çocuğun hayatının büyük
bir kısmını kapsaması, öğretim ayağı ile birlikte eğitim ayağının da bulunması
sebepleriyle okulun; çocukların kişiliklerine, duygusal ve düşünsel algılarına
olan etkisi tartışmasızdır. Hegemonik erkeklik, toplumsal kurumlarca üretilmektedir.
Bir toplumsal kurum ve çocuklar için sistematik bir eğitim öğretim kalıbı olan
okullarda hegemonik erkeklik; ders materyalleri, öğretmen tutum ve davranışları
gibi araçlarla yeniden üretilmektedir. Bu çalışma, hegemonik erkekliğin
ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki yansımalarını ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Yapılan çalışmada literatürdeki hegemonik erkeklik
tanımlarından yola çıkılarak elde edilen özellikler listelenmiş ve bu
özelliklerin incelenen metinlerdeki erkek karakterler üzerinden görünürlüğü
araştırılmıştır. Araştırma sonucunda hegemonik erkeklik imajına ait bazı
özelliklerin metinlerde geçen erkek karakterlerce temsil edildiği görülmüştür.
Hegemonik erkeklik ders kitaplarında cinsiyetçilik eğitim Türkçe dersi eğirim materyallerinde cinsiyet
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.