Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Öğretmenlerinin Derslerinde Öğrencilerini Öğrenme Stratejilerini Kullanmaya Yönlendiren Uygulamalarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 19 Sayı: 1, 1 - 27, 26.04.2023
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1167706

Öz

Bu çalışmanın amacı, müzik öğretmenlerinin derslerinde öğrencilerini öğrenme stratejilerini kullanmaya yönlendiren uygulamalarının incelenmesidir. Çalışma kapsamında müzik öğretmenlerinin müzik derslerinde öğrencilerini dikkat, yineleme, anlamlandırma, eklemleme, örgütleme ve anlamayı izleme stratejilerini kullanmaya yönlendiren uygulamaları anlaşılmaya çalışılmıştır. Çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılı güz ve bahar yarıyıllarında Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki bir ilde Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı olarak görev yapan 38 müzik öğretmeni oluşturmuştur. Veriler 22 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Çalışma sonucunda müzik öğretmenlerinin müzik derslerinde öğrencilerini en çok dikkat stratejilerinin kullanımına yönlendirdikleri, bunu anlamlandırma, yineleme ve eklemleme stratejilerinin izlediği ve en az düzeylerde ise anlamayı izleme ve örgütleme stratejilerinin kullanımına yönlendirdikleri belirlenmiştir. Müzik öğretmenlerinin öğrencilerini anlamayı izleme stratejileri dışındaki stratejilere en yüksek düzeyde derslerinin öğretim aşamasında yönlendirdikleri, en düşük düzeylerdeki yönlendirmeyi ise derslerinin öğretimi sonlandırma ile ölçme ve değerlendirme aşamalarında yaptıkları sonucuna varılmıştır. Ayrıca müzik öğretmenlerinin öğrencilerini öğrenme stratejilerinin kullanımına yönlendirme biçimlerinin ders kazanımlarına erişilmesinde oldukça olumlu etkileri olduğunu düşündükleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akın, Ö. (2007). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümleri keman dersinde anlamlandırma stratejisinin kullanımı ve etkililik düzeyi (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 207122).
  • Armstrong, S. L., Davis, H. S., & Paulson, E. J. (2011). The subjectivity problem: Improving triangulation approaches in metaphor analysis studies. International Journal of Qualitative Methods, 10(2), 151-163. https://doi.org/10.1177/160940691101000204
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2012a). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeyleri ile başarı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri örneği. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(2), 199-213.
  • Aydıner Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2012b). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi: Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri örneği. International Journal of Human Sciences, 9(1), 965-992.
  • Aydıner-Uygun, M., & Kılınçer, Ö. (2017a). Examination of strategies fine arts high school students use during the practice and learning of instrumental music. Journal of Education and Training Studies, 5(4), 178-189. https://doi.org/10.11114/jets.v5i4.2228
  • Aydıner-Uygun, M., & Kılınçer, Ö. (2017b). Developing a scale for strategies used during the practice and learning of instrumental music. Educational Research and Reviews, 12(8), 518-530. https://doi.org/10.5897/ERR2017.3176
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2018a). Mesleki müzik eğitimi öğrencilerinin enstrümantal müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 317-339. https://doi.org/10.21764/maeuefd.413863
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2018b). Enstrümantal müziği çalışırken ve öğrenirken kullanılan stratejiler ölçeğinin yapı geçerliğinin incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1373-1387. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.008
  • Cangro, R. M. (2004). The effects of cooperative learning strategies on the music achievement of beginning instrumentalists (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses Database (UMI No. 3139428).
  • Corbin, J. M., Strauss, A. C. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publication.
  • Chung, J. W. (2006). Self-regulated learning in piano practice of middle school piano majors in Korea (Doctoral dissertation). Columbia University.
  • Demirel, M. (1994). Öğrenme stratejilerinin öğretimi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 17(83), 52-59.
  • Ertem, Ş. (2003). Ankara Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi müzik bölümü temel piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılma durumları ve örgütleme stratejisinin etkililik düzeyi (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 133761).
  • Gagné, R. M., & Driscoll, M. P. (1988). Essentials of learning for instruction. (2nd ed.). Prentice-Hall.
  • Geiersbach, F. J. (2000). Musical thinking in instrumental practice: An investigation of practice strategies used by experienced musicians. (Dissertation Abstracts International), 61, 6, AAT. (UMI No. 9976723).
  • Gruson, L. M. (1988). Rehearsal skill and musical competence: Does practice make perfect? In Sloboda, J. A. (Ed.), Generative processes in music: The psychology of performance ımprovisation and composition. Oxford University Press.
  • Hallam, S. (2001a). The development of metacognition in musicians: Implications for education. British Journal of Music Education, 18(1), 27-39. https://doi.org/10.1017/S0265051701000122
  • Hallam, S. (2001b). The development of expertise in young musicians: Strategy use, knowledge acquisition and individual diversity. Music Education Research, 3(1), 7-23. https://doi.org/10.1080/14613800020029914
  • Hanberry, M. A. (2004). Effects of practice strategies, metronome use, meter, hand, and musical function on dual-staved piano performance accuracy and practice time usage of undergraduate non-keyboard music majors (Doctoral dissertation). (UMI No. 3136174).
  • Kalyoncu, N. (2004). Müzik öğretmeni yeterlikleri ve güncel müzik öğretmenliği lisans programı. B. Arslan (Ed.), 1924-2004 Musiki Muallim Mektebi`nden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirileri Cilt II içinde (ss. 510-525), Süleyman Demirel Üniversitesi Yayınları.
  • Kan, K., Kurtuldu, M. K. (2012). Piyano eğitiminde planlı örgütleme stratejisinin öğrenci başarısına etkisi. X. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirileri içinde (ss. 458-464), Niğde Üniversitesi Yayınları.
  • Kılınçer, Ö., Aydıner-Uygun, M. (2013a). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersinde öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 8(2), 206-237.
  • Kılınçer, Ö., Aydıner-Uygun, M. (2013b). Piyano dersinde kullanılan öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Human Sciences,10(1), 468-493.
  • Kılınçer, Ö., Aydıner-Uygun, M. (2017). Amatör ile profesyonel müzisyenlerin enstrümanlarındaki müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 8(28), 543-546.
  • Kılınçer, Ö., ve Aydıner-Uygun, M. (2020). Examination of professional musicians’ experiences about the strategies that can be used while learning piano music. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 245-277.
  • Leon-Guerrero, A. (2008). Self-regulation strategies used by student musicians during music practice. Music Education Research, 10(1), 91-106. https://doi.org/10.1080/14613800701871439
  • Santos, R. A. T., & Gerling, C. C. (2011). Piano repertoire preparation from a praxial perspective. International Symposium on Performance Science, 342-346.
  • Kocabaş, A. (1998a). İşbirlikli öğrenmenin blokflüt öğretimi ve öğrenme stratejileri üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 117-123.
  • Kocabaş, A. (1998b). Temel eğitim ikinci kademe öğrencileri için geliştirilen müziği öğrenme stratejileri ölçeği. Milli Eğitim Dergisi, 27(138), 29-32.
  • Kocabaş, A., & Sever, Z. (2011). The analysis of the learning strategies utilized by students in music class in terms of some psychosocial variables. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(4), 9-23.
  • Kurtuldu, M. K. ve Güçlü, H. E. (2010). Piyano eğitiminde planlı eşit tekrar çalışmasının öğrencilerin başarısı üzerindeki etkileri. Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 196-204.
  • Lichtman, M. (2010). Qualitative research in education: A user’s guide. Sage Publications.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Sage Publications.
  • Nielsen, S. G. (1999). Learning strategies in instrumental music practice. British Journal of Music Education, 16(3), 275–291. https://doi.org/10.1017/S0265051799000364
  • Nielsen, S. G. (2001). Self-regulating learning strategies in instrumental music practice. Music Education Research, 3(2), 155-167. https://doi.org/10.1080/14613800120089223
  • Nielsen, S. G. (2008). Achievement goals, learning strategies and instrumental performance. Music Education Research, 10(2), 235-247. https://doi.org/10.1080/14613800802079106
  • Özer, Z. (2010). Bursa Zeki Müren Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi Müzik Bölümü piyano dersinde kullanılan anlamlandırma stratejilerinin öğrencilerin öğrenme düzeylerine ve tutumlarına etkisi (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 273226).
  • Smith, B. P. (2005). Goal orientation, implicit theory of ability and collegiate instrumental music practice. Psychology of Music, 33(1), 36-57. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0305735605048013
  • Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Weinstein, C. E., & Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. In M. C. Wittock (Ed.), Handbook of Research on Teaching (pp. 315-327). Macmillan Company.
  • Yokuş, H. (2009). Piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılmasına yönelik etkinliklerin performans başarısına ve üstbilişsel farkındalığa etkisi (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 250921).

Examination of Music Teachers' Practices Directing Their Students to Use Learning Strategies in Their Lessons

Yıl 2023, Cilt: 19 Sayı: 1, 1 - 27, 26.04.2023
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1167706

Öz

This study explored the music teachers’ practices that direct their students to use learning strategies in their lessons. The study aimed to understand the practices that the music teachers used to direct their students to employ the attention, rehearsal, elaboration, articulation, organization, and comprehension monitoring strategies in music lessons. The study group was composed of 38 music teachers working under the Directorate of National Education in a province in the south of Turkey during the fall and spring semesters of the 2021-2022 academic years. The data were collected with a semi-structured interview form consisting of 22 questions. The study results revealed that music teachers directed their students to use the attention strategies the most. These were followed by the strategies of elaboration, rehearsal, and articulation. The teachers used the comprehension-monitoring and organization strategies the least. The study also concluded that music teachers directed their students to strategies other than comprehension monitoring at the highest level during the instruction part of their lessons, while they directed their students to them at the lowest level during the closure and measurement and evaluation part of their lessons. In addition, it was determined that music teachers believed that the way they direct their students to use learning strategies has very positive effects on the realization of the course’s learning objectives.

Kaynakça

  • Akın, Ö. (2007). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümleri keman dersinde anlamlandırma stratejisinin kullanımı ve etkililik düzeyi (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 207122).
  • Armstrong, S. L., Davis, H. S., & Paulson, E. J. (2011). The subjectivity problem: Improving triangulation approaches in metaphor analysis studies. International Journal of Qualitative Methods, 10(2), 151-163. https://doi.org/10.1177/160940691101000204
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2012a). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeyleri ile başarı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri örneği. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(2), 199-213.
  • Aydıner Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2012b). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi: Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri örneği. International Journal of Human Sciences, 9(1), 965-992.
  • Aydıner-Uygun, M., & Kılınçer, Ö. (2017a). Examination of strategies fine arts high school students use during the practice and learning of instrumental music. Journal of Education and Training Studies, 5(4), 178-189. https://doi.org/10.11114/jets.v5i4.2228
  • Aydıner-Uygun, M., & Kılınçer, Ö. (2017b). Developing a scale for strategies used during the practice and learning of instrumental music. Educational Research and Reviews, 12(8), 518-530. https://doi.org/10.5897/ERR2017.3176
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2018a). Mesleki müzik eğitimi öğrencilerinin enstrümantal müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 317-339. https://doi.org/10.21764/maeuefd.413863
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2018b). Enstrümantal müziği çalışırken ve öğrenirken kullanılan stratejiler ölçeğinin yapı geçerliğinin incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1373-1387. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.008
  • Cangro, R. M. (2004). The effects of cooperative learning strategies on the music achievement of beginning instrumentalists (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses Database (UMI No. 3139428).
  • Corbin, J. M., Strauss, A. C. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publication.
  • Chung, J. W. (2006). Self-regulated learning in piano practice of middle school piano majors in Korea (Doctoral dissertation). Columbia University.
  • Demirel, M. (1994). Öğrenme stratejilerinin öğretimi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 17(83), 52-59.
  • Ertem, Ş. (2003). Ankara Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi müzik bölümü temel piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılma durumları ve örgütleme stratejisinin etkililik düzeyi (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 133761).
  • Gagné, R. M., & Driscoll, M. P. (1988). Essentials of learning for instruction. (2nd ed.). Prentice-Hall.
  • Geiersbach, F. J. (2000). Musical thinking in instrumental practice: An investigation of practice strategies used by experienced musicians. (Dissertation Abstracts International), 61, 6, AAT. (UMI No. 9976723).
  • Gruson, L. M. (1988). Rehearsal skill and musical competence: Does practice make perfect? In Sloboda, J. A. (Ed.), Generative processes in music: The psychology of performance ımprovisation and composition. Oxford University Press.
  • Hallam, S. (2001a). The development of metacognition in musicians: Implications for education. British Journal of Music Education, 18(1), 27-39. https://doi.org/10.1017/S0265051701000122
  • Hallam, S. (2001b). The development of expertise in young musicians: Strategy use, knowledge acquisition and individual diversity. Music Education Research, 3(1), 7-23. https://doi.org/10.1080/14613800020029914
  • Hanberry, M. A. (2004). Effects of practice strategies, metronome use, meter, hand, and musical function on dual-staved piano performance accuracy and practice time usage of undergraduate non-keyboard music majors (Doctoral dissertation). (UMI No. 3136174).
  • Kalyoncu, N. (2004). Müzik öğretmeni yeterlikleri ve güncel müzik öğretmenliği lisans programı. B. Arslan (Ed.), 1924-2004 Musiki Muallim Mektebi`nden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirileri Cilt II içinde (ss. 510-525), Süleyman Demirel Üniversitesi Yayınları.
  • Kan, K., Kurtuldu, M. K. (2012). Piyano eğitiminde planlı örgütleme stratejisinin öğrenci başarısına etkisi. X. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirileri içinde (ss. 458-464), Niğde Üniversitesi Yayınları.
  • Kılınçer, Ö., Aydıner-Uygun, M. (2013a). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersinde öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 8(2), 206-237.
  • Kılınçer, Ö., Aydıner-Uygun, M. (2013b). Piyano dersinde kullanılan öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Human Sciences,10(1), 468-493.
  • Kılınçer, Ö., Aydıner-Uygun, M. (2017). Amatör ile profesyonel müzisyenlerin enstrümanlarındaki müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 8(28), 543-546.
  • Kılınçer, Ö., ve Aydıner-Uygun, M. (2020). Examination of professional musicians’ experiences about the strategies that can be used while learning piano music. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 245-277.
  • Leon-Guerrero, A. (2008). Self-regulation strategies used by student musicians during music practice. Music Education Research, 10(1), 91-106. https://doi.org/10.1080/14613800701871439
  • Santos, R. A. T., & Gerling, C. C. (2011). Piano repertoire preparation from a praxial perspective. International Symposium on Performance Science, 342-346.
  • Kocabaş, A. (1998a). İşbirlikli öğrenmenin blokflüt öğretimi ve öğrenme stratejileri üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 117-123.
  • Kocabaş, A. (1998b). Temel eğitim ikinci kademe öğrencileri için geliştirilen müziği öğrenme stratejileri ölçeği. Milli Eğitim Dergisi, 27(138), 29-32.
  • Kocabaş, A., & Sever, Z. (2011). The analysis of the learning strategies utilized by students in music class in terms of some psychosocial variables. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(4), 9-23.
  • Kurtuldu, M. K. ve Güçlü, H. E. (2010). Piyano eğitiminde planlı eşit tekrar çalışmasının öğrencilerin başarısı üzerindeki etkileri. Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 196-204.
  • Lichtman, M. (2010). Qualitative research in education: A user’s guide. Sage Publications.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Sage Publications.
  • Nielsen, S. G. (1999). Learning strategies in instrumental music practice. British Journal of Music Education, 16(3), 275–291. https://doi.org/10.1017/S0265051799000364
  • Nielsen, S. G. (2001). Self-regulating learning strategies in instrumental music practice. Music Education Research, 3(2), 155-167. https://doi.org/10.1080/14613800120089223
  • Nielsen, S. G. (2008). Achievement goals, learning strategies and instrumental performance. Music Education Research, 10(2), 235-247. https://doi.org/10.1080/14613800802079106
  • Özer, Z. (2010). Bursa Zeki Müren Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi Müzik Bölümü piyano dersinde kullanılan anlamlandırma stratejilerinin öğrencilerin öğrenme düzeylerine ve tutumlarına etkisi (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 273226).
  • Smith, B. P. (2005). Goal orientation, implicit theory of ability and collegiate instrumental music practice. Psychology of Music, 33(1), 36-57. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0305735605048013
  • Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Weinstein, C. E., & Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. In M. C. Wittock (Ed.), Handbook of Research on Teaching (pp. 315-327). Macmillan Company.
  • Yokuş, H. (2009). Piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılmasına yönelik etkinliklerin performans başarısına ve üstbilişsel farkındalığa etkisi (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 250921).
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Büşra Nur Girente Bu kişi benim 0000-0002-1692-1213

Mehtap Aydıner Uygun 0000-0001-9870-7335

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Girente, B. N., & Aydıner Uygun, M. (2023). Müzik Öğretmenlerinin Derslerinde Öğrencilerini Öğrenme Stratejilerini Kullanmaya Yönlendiren Uygulamalarının İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1-27. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1167706

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.