Bu araştırmanın amacı, ergenlerin sosyal medya fenomenlerinden ne düzeyde etkilendiklerini belirlemek üzere geliştirilen Ergenler için Sosyal Medya Fenomenlerinden Etkilenme Algısı Ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Araştırmanın çalışma grubu, 2022-2023 eğitim öğretim yılında bir Konya ilindeki ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören ve uygun örneklem yöntemiyle seçilen toplam 915 lise öğrencisinden (576 kız ve 339 erkek) oluşmaktadır. Ölçeğin faktör yapısı açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmiş ve toplam varyansın %43.76’sını açıklayan tek boyutlu bir yapı elde edilmiştir. Bu yapının model uyumunun iyi düzeyde olduğu bulunmuştur (χ2/sd=1.69, RMSEA=.079, GFI=.93, AGFI=.87, CFI=.98, NFI=.95, NNFI=.97). Ölçüt bağıntılı geçerlik çalışmalarında ise Ergenler için Sosyal Medya Fenomenlerinden Etkilenme Algısı Ölçeği ile Takipçiler Nezdinde Sosyal Medya Fenomenlerinin Kanaat Önderliği Ölçeği arasında pozitif yönde yüksek düzeyde (.773) anlamlı ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için iç tutarlılık (.885), iki yarı (.776) ve test-tekrar test (.825) güvenirlik analizleri yapılmış ve ölçeğin güvenilir olduğuna karar vermek için kabul edilebilir referans değerlere ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda bu çalışma kapsamında geliştirilmiş olan Ergenler için Sosyal Medya Fenomenlerinden Etkilenme Algısı Ölçeğinin, ergenlerin sosyal medya fenomenlerinden ne düzeyde etkilendiğini belirleme sürecinde kullanılabilecek, geçerliği ve güvenirliği olan bir ölçme aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of the current study is to conduct the validity and reliability study of the Perception Scale of Adolescents’ Being Affected by Social Media Influencers to determine the extent to which adolescents are affected by social media influencers. The study group of the current study is comprised of a total of 915 high school students (576 girls and 339 boys) selected by using the convenience sampling method from among the students attending high schools in the city of Konya in the 2022-2023 school year. The factor structure of the scale was examined by means of exploratory and confirmatory factor analyses and a unidimensional structure was obtained that explained 43.76% of the total variance. The model fit of this structure was found to be at a good level (χ2/sd=1.69, RMSEA=.079, GFI=.93, AGFI=.87, CFI=.98, NFI=.95, NNFI=.97). Within the context of the concurrent validity, a high, positive and significant correlation (.773) was found between the Perception of Adolescents’ Being Affected by Social Media Influencers and the Scale of Opinion Leadership of Social Media Influencers in the Eyes of Followers. In order to determine the reliability of the scale, internal consistency (.885), split-half (.776) and test-retest (.825) reliability analyses were performed and acceptable reference values were obtained. In line with the findings of the study, it was concluded that the Perception of Adolescents’ Being Affected by Social Media Influencers developed in the study is a valid and reliable measurement tool that can be used in the process of determining the extent to which adolescents are affected by social media influencers.
adolescent social media social media influencer scale development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 20 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.