BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 2, 43 - 67, 12.12.2014

Öz

Turkish Language Teaching and Vocabulary Teaching as an important component of it have been making progress in terms of teacher training, teaching methods and both the selection and the contents of the sources especially with the effect of the data sets and analyses coming from Applied Linguistics and its subfields. The significant purpose of this study is to reveal a distribution and content analysis of the vocabulary teaching activities in 1st to 5th Level Turkish Workbooks. In the paper, vocabulary teaching in Primary Education was evaluated on the basis of the sources used via the analyses of the types of activities, their distribution and frequency with reference to the classes, the parts of speech and the concreteness /abstractness of the targeted vocabulary items. The results indicate that the activities in Turkish workbooks were neither regular nor systematic in terms of the types and the frequency of the exercises and the semantic properties of (+) / (-) abstract vocabulary items

Kaynakça

  • Aksan, Y. ve Uçar, A. (2012). Türkçe sözvarlığının öğretiminde sözlük kullanımı. M. Aksan, ve Y. Aksan (Haz.) içinde, Türkçe öğretiminde güncel çalışmalar (s.101-112). Ankara: Şafak.
  • Bergelson, E. ve Swingley, D. (2012). The acquisition of abstract concepts by young infants. Cognition, 127 (3), 391-397.
  • Bromley, K. (2007). Nine things every teacher should know about vocabulary instruction. International Reading Association, 1598, 528-537.
  • Chiu, Y. H. (2013). Computer-assisted second language vocabulary instruction: A meta analysis. British Journal of Education Technology, 44 (2), 52-56.
  • Dilidüzgün, Ş. (2014). The efficiency of vocabulary teaching methods in Turkish language teaching. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (17), 234-258.
  • Gardner, D. (2007). Children’s immediate understanding of vocabulary: Contexts and dictionary definitions. Reading Psychology, 28, 331-373.
  • Göçer, A. (2010). Türkçe eğitiminde öğrencilerin söz varlığını geliştirme etkinlikleri ve sözlük kullanımı. Turkish Studies, 5 (1), 1007-1036.
  • İbe Akcan, P. (2012). Türkçe öğretiminde sözlük kullanımı: Türkçe çalışma kitaplarında sözlüğe gönderen alıştırmalar. M. Aksan, ve Y. Aksan (Haz.) içinde, Türkçe öğretiminde güncel çalışmalar (s.93-102). Ankara: Şafak.
  • Kılıçkaya, F. ve Krajka, J. (2010).Comparative usefulness of online and traditional vocabulary learning. TOJET, 9 (2), 55-63.
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. (1.-5. sınıflar) Erişim tarihi: 1 Ekim 2014, www adresi: ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx
  • Stahl, S. A. ve Fairbanks, M. M. (1986). The effects of vocabulary instruction: A model-based meta-analysis. Review of Educational Research, 56 (1), 72-110.
  • Türkçe İlköğretim 1. 2. 3. 4. 5. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. MEB Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 1. 2. 3. 4. 5. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. MEB Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 1. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. MEB Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 1. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. Selt Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 2. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. Koza Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 2. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. MEB Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 3. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. MEB Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 3. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. Özgün Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 4. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. KozaYayınları.
  • Türkçe İlköğretim 4. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. MEB Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 5. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. Koza Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 5. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. MEB Yayınları.
  • Uzun, G. L. (2010). Kavram ve sözcük öğretimi üzerine notlar I-IV. Erişim tarihi: 27 Ekim 2014. www adresi: http://modersmal.skolutveck-ling.se
  • Ülper, H. ve Karagül, S. (2012). Sözcük öğretimi yaklaşımları açısından Türkçe ve ders kitaplarının değerlendirmesi. E. Yılmaz vd. (Haz.) içinde Türkçenin eğitimi öğretimi üzerine çalışmalar (s.262-272). Ankara: Pegem.
  • Yalçın, S. K. ve Özek, F. (2006). Söz varlığının temel dil becerilerinin ve akademik disiplinlerin kazanımına olan etkileri. Milli Eğitim, 171, 130-139.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, A. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, C. ve Okur, A. (2010). İlköğretim okullarındaki okuma etkinliklerinde göz ardı edilen bir konu: Sözcük öğretimi. TÜBAR, XXVII, 753-773.

Türkçe Öğretiminde Sözcük Etkinlikleri: İlköğretim 1.-5. Sınıf Düzeyinde Alıştırmalara İlişkin Bir Çözümleme

Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 2, 43 - 67, 12.12.2014

Öz

Türkçe Öğretimi ve önemli bileşenlerinden biri olan Sözcük Öğretimi; öğretmen eğitimi ve öğretim yöntemleri ile ders kaynaklarının seçim ve içerikleri bakımından, özellikle Uygulamalı Dilbilim ve alt alanlarından gelen veri ve çözümlemelerin katkılarıyla, son dönemde önemli gelişmeler kaydetmiştir. Bu çalışmanın temel amacı, İlköğretim 1.-5. sınıf Türkçe çalışma kitaplarındaki sözcük öğretimi etkinliklerinin öncelikle dağılımsal ve içeriksel görünümlerini incelemektir. Bu amaçlarla çalışmada, Türkçede ilköğretim düzeyinde sözcük öğretimi, kullanılan kaynaklar temelinde değerlendirilmiş ve Türkçe çalışma kitaplarındaki sözcük öğretimine yönelik alıştırmalar incelenerek, sözcük etkinlik türleri ve içerikleri, etkinlik türlerinin sınıflara göre dağılımı ve sıklığı, etkinliklerde öğretilmesi hedeflenen sözcüklerin sözcük türü çözümlemesi ve somutluk/ soyutluk durumuna göre sayısal görünümleri sunulmuştur. Çalışmanın bulgularına göre, Türkçe çalışma kitaplarındaki etkinlikler, alıştırma türü ve alıştırma sayısı açısından, sözcük sayısı açısından ve (+) (-) soyut sözcüklerin anlamsal özellikleri açısından düzenli ve düzeye uygun bir artış göstermemektedir.

 

Anahtar Sözcükler: Türkçe öğretimi, sözcük öğretimi, sözcük etkinlikleri

Kaynakça

  • Aksan, Y. ve Uçar, A. (2012). Türkçe sözvarlığının öğretiminde sözlük kullanımı. M. Aksan, ve Y. Aksan (Haz.) içinde, Türkçe öğretiminde güncel çalışmalar (s.101-112). Ankara: Şafak.
  • Bergelson, E. ve Swingley, D. (2012). The acquisition of abstract concepts by young infants. Cognition, 127 (3), 391-397.
  • Bromley, K. (2007). Nine things every teacher should know about vocabulary instruction. International Reading Association, 1598, 528-537.
  • Chiu, Y. H. (2013). Computer-assisted second language vocabulary instruction: A meta analysis. British Journal of Education Technology, 44 (2), 52-56.
  • Dilidüzgün, Ş. (2014). The efficiency of vocabulary teaching methods in Turkish language teaching. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (17), 234-258.
  • Gardner, D. (2007). Children’s immediate understanding of vocabulary: Contexts and dictionary definitions. Reading Psychology, 28, 331-373.
  • Göçer, A. (2010). Türkçe eğitiminde öğrencilerin söz varlığını geliştirme etkinlikleri ve sözlük kullanımı. Turkish Studies, 5 (1), 1007-1036.
  • İbe Akcan, P. (2012). Türkçe öğretiminde sözlük kullanımı: Türkçe çalışma kitaplarında sözlüğe gönderen alıştırmalar. M. Aksan, ve Y. Aksan (Haz.) içinde, Türkçe öğretiminde güncel çalışmalar (s.93-102). Ankara: Şafak.
  • Kılıçkaya, F. ve Krajka, J. (2010).Comparative usefulness of online and traditional vocabulary learning. TOJET, 9 (2), 55-63.
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. (1.-5. sınıflar) Erişim tarihi: 1 Ekim 2014, www adresi: ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx
  • Stahl, S. A. ve Fairbanks, M. M. (1986). The effects of vocabulary instruction: A model-based meta-analysis. Review of Educational Research, 56 (1), 72-110.
  • Türkçe İlköğretim 1. 2. 3. 4. 5. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. MEB Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 1. 2. 3. 4. 5. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. MEB Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 1. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. MEB Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 1. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. Selt Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 2. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. Koza Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 2. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. MEB Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 3. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. MEB Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 3. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. Özgün Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 4. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. KozaYayınları.
  • Türkçe İlköğretim 4. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. MEB Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 5. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. Koza Yayınları.
  • Türkçe İlköğretim 5. sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı. MEB Yayınları.
  • Uzun, G. L. (2010). Kavram ve sözcük öğretimi üzerine notlar I-IV. Erişim tarihi: 27 Ekim 2014. www adresi: http://modersmal.skolutveck-ling.se
  • Ülper, H. ve Karagül, S. (2012). Sözcük öğretimi yaklaşımları açısından Türkçe ve ders kitaplarının değerlendirmesi. E. Yılmaz vd. (Haz.) içinde Türkçenin eğitimi öğretimi üzerine çalışmalar (s.262-272). Ankara: Pegem.
  • Yalçın, S. K. ve Özek, F. (2006). Söz varlığının temel dil becerilerinin ve akademik disiplinlerin kazanımına olan etkileri. Milli Eğitim, 171, 130-139.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, A. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, C. ve Okur, A. (2010). İlköğretim okullarındaki okuma etkinliklerinde göz ardı edilen bir konu: Sözcük öğretimi. TÜBAR, XXVII, 753-773.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar İbe-akcan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İbe-akcan, P. (2014). Türkçe Öğretiminde Sözcük Etkinlikleri: İlköğretim 1.-5. Sınıf Düzeyinde Alıştırmalara İlişkin Bir Çözümleme. Dil Ve Edebiyat Dergisi, 11(2), 43-67.