Aim: This study aims to identify the educational needs for child care of the parents of the children with leukemia and to evaluate the effectiveness of this training program. Method: Target population was 105 parents of the children with leukemia consulting to Çukurova University Pediatric Hematology and Oncology Policlinic between September 1st, 2010 and March 1st, 2011. The participants were 45 mothers or fathers of children who were diagnosed with leukemia within two months at most. The data were collected through the questionnaires prepared by the researchers based on the the relavent literature: Descriptive Features of Parent and Children Questionnaire, Educational Needs Of The Parents For Child Care Questionnaire, and the Questionnaire aiming to identify the parents’ views regarding the training planned to be given. Three weeks after the application of the survey, the parents were trained about leukemia and the training booklets were given. The training booklet included information on such topics as leukemia disease, its treatment, side effects of the treatment, and the ways of preventing the side effects. The same questionnaire was administered as post-test three weeks after the training. The effectiveness of the training was evaluated using SPSS 11.5 and MedCalc®v11.0.1 package programming. Results: Among all the parents participated into this study, 71.1% were mothers. 56.8% fathers and 43.9% of the mothers were primary school graduates. In this study, mean cumulative grade of the parents for leukemia knowledge evaluation with pre-training test was found to be 58.4 whereas the mean grade increased to 136.76 with the post-training test. The difference between the mean grades of the parents given pre- and post-training tests were found to be statistically significant (p<0.001). Conclusion: In the end of the study, a statistically significant difference was found between the grades received from pre- and post-training tests given to the parents of the children with leukemia (p=0,001). The training about child care in leukemia for the parents of the children with leukemia was found to be highly efficient
Amaç: Lösemi hastası çocuk ebeveynlerinin çocuğun bakımına ilişkin eğitim gereksinimlerinin
belirlenmesi ve ebeveynlere verilen eğitimin etkililiğinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın evrenini, Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Balcalı Hastanesi Çocuk
Onkoloji-Hematoloji polikliniğinde 01 Eylül 2010–01 Mart 2011 tarihleri arasında lösemi
tanısıyla izlenen 0–18 yaş arası 105 çocuk ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini
ise lösemi tanısını en fazla iki ay önce almış olan 0–18 yaş arası 45 çocuğun anne ya da babaları
oluşturmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından literatüre dayanarak hazırlanan aile ve çocuğun
tanıtıcı özellikleri formu, ebeveynlerin çocuğun bakımına ilişkin eğitim gereksinmeleri anket
formu ve ebeveynlerin çocuğun bakımına ilişkin verilmesi planlanan eğitime yönelik görüşlerini
belirleme formu kullanılarak toplanmıştır. Anket formu uygulandıktan üç hafta sonra
ebeveynlere lösemi ile ilgili eğitim verilmiş ve araştırmacıların hazırladığı lösemi ilgili
bilgilendirme kitapçığı dağıtılmıştır. Eğitim kitapçığının içeriğinde; lösemi hastalığı, tedavisi,
tedavinin yan etkileri ve yan etkilerin önlenmesi ile ilgili konular yer almaktadır. Eğitimden üç
hafta sonra aynı anket formu son test olarak yeniden uygulanmış, ön test ve son test sonrasında
ebeveynlere verilen eğitimin etkililiği SPSS 11.5 ve MedCalc®v11.0.1 paket programı
kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılan ebeveynlerin %71.1’ini anneler
oluşturmuştur. Annelerin %43.9’u, babaların %56.8’i ilköğretim mezunudur. Araştırmamızda
ebeveynlerin lösemi ile ilgili ön testten aldıkları ortalama toplam puan 58.44 iken eğitimden
sonra aldıkları toplam puan ortalaması 136.76’ya yükselmiştir. Ebeveynlerin ön test ve son
testten aldıkları toplam puanlar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur
(p < 0.001). Sonuç: Çalışmanın sonucunda ebeveynlerin eğitim öncesi ve eğitim sonrasında
aldıkları puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p=0.001).
Lösemi hastası çocuğu olan ebeveynlere verilen eğitim oldukça etkili olmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Mayıs 2015 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 2 |
MEÜ
Sağlık Bilimleri Dergisi Doç.Dr. Gönül Aslan'ın Editörlüğünde Mersin
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak 2008 yılında
yayımlanmaya başlanmıştır. Prof.Dr. Gönül Aslan Mart 2015 tarihinde Başeditörlük görevine Prof.Dr.
Caferi Tayyar Şaşmaz'a devretmiştir. 01 Ocak 2023 tarihinde Prof.Dr. C. Tayyar Şaşmaz Başeditörlük görevini Prof.Dr. Özlem İzci Ay'a devretmiştir.
Yılda üç sayı olarak (Nisan - Ağustos - Aralık) yayımlanan dergi multisektöryal hakemli bir bilimsel dergidir. Dergide araştırma makaleleri yanında derleme, olgu sunumu ve editöre mektup tipinde bilimsel yazılar yayımlanmaktadır. Yayın hayatına başladığı günden beri eposta yoluyla yayın alan ve hem online hem de basılı olarak yayımlanan dergimiz, Mayıs 2014 sayısından itibaren sadece online olarak yayımlanmaya başlamıştır. TÜBİTAK-ULAKBİM Dergi Park ile Nisan 2015 tarihinde yapılan Katılım Sözleşmesi sonrasında online yayın kabul ve değerlendirme sürecine geçmiştir.
Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 16 Kasım 2011'dan beri Türkiye Atıf Dizini tarafından indekslenmektedir.
Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2016 birinci sayıdan itibaren ULAKBİM Tıp Veri Tabanı tarafından indekslenmektedir.
Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 02 Ekim 2019'dan beri DOAJ tarafından indekslenmektedir.
Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 23 Mart 2021'den beri EBSCO tarafından indekslenmektedir.
Dergimiz açık erişim politikasını benimsemiş olup, dergimizde makale başvuru, değerlendirme ve yayınlanma aşamasında ücret talep edilmemektedir. Dergimizde yayımlanan makalelerin tamamına ücretsiz olarak Arşivden erişilebilmektedir.
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.