The paper aims to analyze the challenges and opportunities of establishing a Turkish Emissions Trading System (ETS) in light of the European Green Deal (EGD) and its Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) by reviewing global ETS practices, particularly the EU ETS, to highlight potential shortcomings in the Turkish system. Türkiye’s Emissions Trading System (ETS) development, initiated in 2015 with its Monitoring, Reporting, and Verification (MRV) framework, faces critical design challenges that may undermine its effectiveness. The current inclusion threshold of 500 kt CO₂/year for Category C installations risks excluding significant emitters in key sectors—a limitation that could be addressed by adopting the EU ETS’s activity-specific criteria. Furthermore, while Türkiye’s proposed cap aligns with its 2023 Nationally Determined Contribution (NDC), independent analyses highlight its inadequacy for Paris Agreement compliance, projecting a 2030 emissions level (695 MtCO₂e) vastly exceeding a 1.5°C-compatible "fair share" (433.9 MtCO₂e). Without stringent adjustments, the TR ETS may generate a 17-million-unit allowance surplus by 2027, collapsing carbon prices and granting windfall profits to high emitters. However, strategically allocated ETS revenues (€2.1–2.5 billion annually at €10/allowance) could accelerate decarbonization through renewable energy investments, industrial efficiency programs, and just transition mechanisms—provided complementary policies address existing fossil fuel subsidies and ensure policy coherence. The analysis revealed the importance of a stringent, declining cap aligned with climate targets, contrasting Türkiye's current NDC projections with historical emission trends and 1.5-degree compatibility scenarios. Finally, we discuss the potential revenues from a Turkish ETS and suggest their strategic reinvestment for a sustainable economic transition.
European Green Deal Carbon Border Adjustment Mechanism Turkish emission trading system
TÜBİTAK 1001 Proje No: 124K846
124K846
Bu çalışma, Türkiye Emisyon Ticaret Sistemi'ni (ETS) kurabilmenin zorluklarını ve fırsatlarını, Avrupa Yeşil Mutabakatı (AYM) ve bunun Karbon Sınır Düzenleme Mekanizması (CBAM) kapsamında küresel ETS uygulamalarını (özellikle AB ETS'yi) inceleyerek analiz etmeyi ve Türk sistemindeki olası eksiklikleri ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Türkiye'nin 2015'te İzleme, Raporlama ve Doğrulama (MRV) çerçevesiyle başlattığı ETS geliştirme süreci, etkinliğini baltayabilecek kritik tasarım sorunlarıyla karşı karşıyadır. Mevcut 500 kt CO₂/yıl C Kategorisi tesis dahil etme eşiği, önemli sektörlerdeki büyük emisyon kaynaklarını sistem dışında bırakma riski taşımaktadır. Bu sınırlama, AB ETS'nin faaliyet bazlı kriterlerinin benimsenmesiyle aşılabilir. Ayrıca, Türkiye'nin önerdiği üst sınır, 2023 Ulusal Katkı Beyanı (NDC) ile uyumlu olsa da, bağımsız analizler bunun Paris Anlaşması'na uyum için yetersiz olduğunu ve 2030 emisyon seviyesinin (695 MtCO₂e), 1,5°C ile uyumlu 'adil pay'ın (433,9 MtCO₂e) çok üzerinde olacağını göstermektedir. Sıkı düzenlemeler yapılmazsa, TR ETS 2027'de hayata geçtiğinde 17 milyon birimlik karbon tahsisat fazlası yaratabilir, bu da karbon fiyatlarını çökerterek yüksek emisyon salıcılarına beklenmedik kazançlar sağlayabilir. Ancak, ETS gelirlerinin stratejik dağıtımı (€10/tahsisat fiyatıyla yıllık €2,1–2,5 milyar), yenilenebilir enerji yatırımları, endüstriyel verimlilik programları ve adil dönüşüm mekanizmalarıyla, tamamlayıcı politikalar mevcut fosil yakıt sübvansiyonlarını ele alır ve politika tutarlılığını sağlarsa, dekarbonizasyonu hızlandırabilir.
Analiz, iklim hedefleriyle uyumlu katı ve azalan bir üst sınırın önemini ortaya koymuş, Türkiye'nin mevcut NDC projeksiyonlarını tarihsel emisyon eğilimleri ve 1,5°C uyumlu senaryolarla karşılaştırmıştır. Son olarak, Türkiye ETS'den elde edilebilecek potansiyel gelirleri tartışıyor ve sürdürülebilir bir ekonomik dönüşüm için bu kaynakların stratejik yeniden yatırımını öneriyoruz.
Avrupa Yeşil Mutabakatı Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması Türkiye emisyon ticaret sistemi
124K846
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çevre Ekonomisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 124K846 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 52 Sayı: 1 |