Anlık
mesajlaşma uygulaması WhatsApp, hızlı, kolay ve ücretsiz oluşu nedeniyle
gündelik hayatta farklı biçimlerde ve yaygın bir şekilde kullanılmaktadır.
Sesli ve görüntülü görüşme, konum, metin, fotoğraf ve video paylaşım gibi
özelliklere sahip olan WhatsApp, son yılarda haber üretim ve tüketiminde de
tercih edilen bir uygulama halini almıştır. Haber kuruluşları, kullanıcı
türevli içeriğe ilk elden ulaşmak, izleyici ve okurların görgü tanıklıklarını
ve haber önerilerini doğrudan elde etmek amacıyla WhatsApp üzerinden iletişim
kanalları oluşturmaya başlamıştır. Bu çalışmada NTV ve Star TV WhatsApp hatları
üzerinden kullanıcılarla oluşturulan haber üretim pratiğinin ne şekilde
gerçekleştirildiği ortaya konulmaya çalışılmıştır. İnceleme sonucunda
yurttaşlardan gelen WhatsApp mesajlarının sınırlı bir biçimde ekrana yansıdığı,
özellikle ilgi çekici, sansasyonel görgü tanıklıklarının tercih edildiği
görülmüştür. Bu nedenle bu tür platformlar, yurttaşların sesini ana akım
medyaya taşıyacak bir köprü olmaktan ziyade ana akım medyanın daha çok
izleneceğini varsaydığı içeriğe ulaşma yolu olarak değerlendirilebilir.
Azeema, N. ve Nazuk, A. (2019). WhatsApp and Journalism: News Practices of Pakistani Journalists. Science, Technology and Development 36 (4): 249-258, 2017 ISSN 0254-6418 / DOI: 10.3923/std.2017.249.258
Deuze, M., Bruns,A & Neuberger, C. (2007) Preparing For An Age Of Participatory News, ,Journalism Practice, 1:3, 322-338, DOI: 10.1080/17512780701504864
Dodds, T. (2019) Reporting with WhatsApp: Mobile Chat Applications’ Impact on Journalistic Practices, Digital Journalism, DOI: 10.1080/21670811.2019.1592693
Fındık, H. K. (2017). Ülkemizde TV kanalları WhatsApp’i nasıl kullanıyor?, Digital Age, http://digitalage.com.tr/ulkemizde-tv-kanallari-whatsappi-nasil-kullaniyor/ Erişim Tarihi, 6 Mayıs 2018.
Hermida, A. (2014). Tell everyone: Why we share and why it matters. Toronto, Canada: Doubleday.
Reid, A. (2016). WhatsApp at 1 billion: How can journalists use the chat app for newsgathering? https://firstdraftnews.org/WhatsApp-at-1-billion-how-can-journalists-use-the-chat-app-for-newsgathering/.
Karaman, M. ve Önder, M. (2017) Yurttaş Gazeteciliğinin Ana Akım Medyaya Etkisi: Whatsapp İhbar Hatları Örneği, Erciyes İletişim Dergisi academia, (5, 2), 164-180.
Kramp L. ve Loosen W. (2018). The Transformation of Journalism: From Changing Newsroom Cultures to a New Communicative Orientation?. In: Hepp A., Breiter A., Hasebrink U. (Ed.) Communicative Figurations. Transforming Communications – Studies in Cross-Media Research. Palgrave Macmillan, Cham.
Posetti, J. (2017). Protecting Journalism Sources In The Digital Age. UNESCO.
Şişman, B. (2017) Application Areas Of Citizen Journalism: A Study On WhatsApp İhbar Hattı, New Trends In Liberal and Social Sciences içinde, Mim Sertaç Tümtaş ve Andreea Stoian Karadeli (ed.), Xlibris Publication.
Azeema, N. ve Nazuk, A. (2019). WhatsApp and Journalism: News Practices of Pakistani Journalists. Science, Technology and Development 36 (4): 249-258, 2017 ISSN 0254-6418 / DOI: 10.3923/std.2017.249.258
Deuze, M., Bruns,A & Neuberger, C. (2007) Preparing For An Age Of Participatory News, ,Journalism Practice, 1:3, 322-338, DOI: 10.1080/17512780701504864
Dodds, T. (2019) Reporting with WhatsApp: Mobile Chat Applications’ Impact on Journalistic Practices, Digital Journalism, DOI: 10.1080/21670811.2019.1592693
Fındık, H. K. (2017). Ülkemizde TV kanalları WhatsApp’i nasıl kullanıyor?, Digital Age, http://digitalage.com.tr/ulkemizde-tv-kanallari-whatsappi-nasil-kullaniyor/ Erişim Tarihi, 6 Mayıs 2018.
Hermida, A. (2014). Tell everyone: Why we share and why it matters. Toronto, Canada: Doubleday.
Reid, A. (2016). WhatsApp at 1 billion: How can journalists use the chat app for newsgathering? https://firstdraftnews.org/WhatsApp-at-1-billion-how-can-journalists-use-the-chat-app-for-newsgathering/.
Karaman, M. ve Önder, M. (2017) Yurttaş Gazeteciliğinin Ana Akım Medyaya Etkisi: Whatsapp İhbar Hatları Örneği, Erciyes İletişim Dergisi academia, (5, 2), 164-180.
Kramp L. ve Loosen W. (2018). The Transformation of Journalism: From Changing Newsroom Cultures to a New Communicative Orientation?. In: Hepp A., Breiter A., Hasebrink U. (Ed.) Communicative Figurations. Transforming Communications – Studies in Cross-Media Research. Palgrave Macmillan, Cham.
Posetti, J. (2017). Protecting Journalism Sources In The Digital Age. UNESCO.
Şişman, B. (2017) Application Areas Of Citizen Journalism: A Study On WhatsApp İhbar Hattı, New Trends In Liberal and Social Sciences içinde, Mim Sertaç Tümtaş ve Andreea Stoian Karadeli (ed.), Xlibris Publication.
Ünal, R. (2019). ANAAKIM MEDYADA KULLANICI TÜREVLİ İÇERİĞİN İZİNİ SÜRMEK: NTV VE STAR TV WHATSAPP İHBAR HATLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 34-43.