Bu çalışmanın amacı, 2017 yılında Al-Zu’bi Omar-Fauzee ve Kaur tara-fından okul öncesi dönem çocuklarına yönelik hazırlanmış “Yaratıcı Düşün-meyi Öğrenme Motivasyonu Ölçeği (Motivation to Learn Creative Thinking Scale)”nin Türkçe uyarlaması yapılarak geçerlik ve güvenirlik çalışmasını gerçekleştirmektir. Bu amaca bağlı olarak çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Bu kapsamda 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminde İstanbul’da bağımsız anaokulları ve ilkokullar bünyesindeki anasınıflarında görevine devam eden ve verilerin daha hızlı ve kolay elde edilmesi için uygun örnekleme yöntemine göre belirlenen 41 öğretmen ve 189 çocuk araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak için Yaratıcı Düşünmeyi Öğrenme Motivasyonu Ölçeği (Motivation to Learn Creative Thinking Scale) kullanılmıştır. Ölçek uyarlama çalışmasında öncelikle dil incelenmiştir. Açımlayıcı Faktör Analizi kullanılarak yapı geçerliğine bakılmıştır. Ardından güvenirlik analizlerine yer verilmiştir. Örneklem büyüklüğünün KMO=,933 ve Bartlett’s Sphericity testi p=,000≤0.05 sonuçlarına göre faktör analizi yapılabilmesine uygun olduğu saptanmıştır. Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda maddelerde 5 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Cronbach Alfa güvenirlik katsayısının ölçeğin tamamı için 0,94 olduğu görülmüştür. Yapılan analizler kapsamında Yaratıcı Düşünmeyi Öğrenme Motivasyonu Ölçeği Türkçe formunun geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Yaratıcı düşünme motivasyon okul öncesi eğitim erken çocukluk eğitimi
Yapılan bu çalışmada araştırma etiği ilkeleri gözetilmiş olup gerekli etik kurul izinleri alınmıştır. Araştırma sürecinde alan uygulamaları öncesinde, araştırmanın yapıldığı Trakya Üniversitesi’nin Etik Komisyonu’ndan 24.02.2021 tarihli 2021.02.35 karar numaralı etik onayı alınmıştır. Bu makale Arzu Atalay'ın Fatih Dereli danışmanlığında yürüttüğü "Yaratıcı ev ortamının ve yaratıcı düşünmeyi öğrenme motivasyonlarının çocukların yaratıcılıklarına etkisi" başlıklı yüksek lisans tezinden üretilmiştir.
The aim of the research is to adapt the “Motivation to Learn Creative Thinking Scale” by Al-Zu’bi, Omar-Fauzee and Kaur (2017) to Turkish. For this aim, the survey model, one of the quantitative research methods was used in the study. In this context, 41 teachers and 189 children, who work in independent kindergartens and kindergartens within primary schools in Istanbul in spring semester of the 2020-2021 academic year and determined according to the convenience sampling method in order to obtain the data faster and easier, constitute the study group of the research. The Motivation to Learn Creative Thinking Scale was used to collect data in the study. Language validity, construct validity and reliability analysis were performed in the scale adaptation study. In order to determine the construct validity of the scale, firstly, Exploratory Factor Analysis was performed. KMO,933 and Bartlett's Sphericity test p=.000 ≤0.05 were found to be suitable for sample size and factor analysis of the study. As a result of the exploratory factor analysis, a five-factor structure of the items was obtained. The Cronbach Alpha reliability coefficient was found to be 0.94 for the entire scale. It was decided that the Motivation to Learn Creative Thinking Scale is a valid and reliable measurement tool.
Creative thinking motivation preschool education early childhood education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2023 |
Kabul Tarihi | 17 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.