Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlahiyat Fakülteleri Felsefe ve Din Bilimleri Bölümlerinde Akademik Yapılanma ve Lisansüstü Eğitim Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2020, , 167 - 192, 15.03.2020
https://doi.org/10.5281/zenodo.3710818

Öz

İlahiyat fakültelerinin sayısının hızla artması; bu alanda eğitim veren lisansüstü programların sayılarının da artmasına neden olmuştur. Bu makalede sayıları hızla artmaya devam eden İlahiyat/İslamî ilimler fakülteleri ve felsefe ve din bilimleri lisansüstü programlarının istatistiksel bir değerlendirmesinin yapılması amaçlanmıştır. Çalışma üç başlıktan oluşmaktadır. Birinci başlıkta kuruluşundan günümüze ilahiyat fakültelerinin tarihi seyrinden bahsedilmiştir. İkinci başlıkta felsefe ve din bilimleri bölümü anabilim dalları yapılanması değerlendirilmiştir. Üçüncü bölümde ise felsefe ve din bilimleri bölümü lisansüstü eğitim programlarının işleyiş süreci hakkında sayısal veriler çerçevesinde yorumlamalarda bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Altaş, N. (2019). İlahiyat Fakültelerinin Geleceği Üzerine Bir Değerlendirme. Içinde İ. Turan & F. Sancar (Ed.), Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi Kurumsallaşma- Sorunlar- Beklentiler (ss. 183-210). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Aşıkoğlu, N. Y. (2012). Yükseköğretimde Din Eğitimi ve Öğretimi. Içinde R. Doğan & R. Ege (Ed.), Din Eğitimi El Kitabı (1. baskı, ss. 215-233). Grafiker Yayınları.
  • Aydın, M. Ş. (2018). Din Eğitimi Bilimi (2. baskı). Kimlik Yayınları.
  • Ayhan, H. (2014). Türkiye’de Din Eğitimi (3. bs). Dem Yayınları.
  • Bingöl, B. (2013). Üniversite özerkliği. (TDV İslâm Araştırmaları Merkezi). Ankara : Sistem Ofset Yayıncılık.
  • Büyükkara, M. A. (2019). Yüksek Din Öğretiminin Yapısal Sorunları Üzerine Kısa Bir Değerlenidrme. Içinde İ. Turan & F. Sancar (Ed.), Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi Kurumsallaşma- Sorunlar- Beklentiler (ss. 165-170). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Cebeci, S. (1996). Din Eğitimi Bilimi ve Türkiye’de Din Eğitimi (2. baskı). Akçağ Yayınları.
  • Cebeci, S. (1998). Cumhuriyet Döneminde Yüksek Din Öğretimi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 227-235.
  • Doğan, R. (2019). İlahiyat Fakültelerinin Mevcut Durumu ve Problemleri Üzerine Bir Değerlendirme. Içinde İ. Turan & F. Sancar (Ed.), Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi Kurumsallaşma- Sorunlar- Beklentiler (ss. 117-139). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Ev, H. (2014). Yükseköğretimde Din Eğitimi. Içinde M. Köylü & N. Altaş (Ed.), Din Eğitimi (3. bs, ss. 268-306). Ensar Neşriyat.
  • Ev, H. (2018). İlahiyat Alanında Lisansüstü Eğitim ve Sorunları. Içinde M. Köylü (Ed.), Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları (ss. 239-274). Dem.
  • Frank, D. J., & Gabler, J. (2019). Üniversiteyi Yeniden Kurmak 20. Yüzyılda Akademide Dünya Çapında Değişimler. Küre Yayınları.
  • Görmez, M. (2019). 21. Yüzyılda Yüksek Din Öğretiminin Vizyon Arayışı. Içinde İ. Turan & F. Sancar (Ed.), Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi Kurumsallaşma- Sorunlar- Beklentiler (ss. 27-36). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Gürüz, K. (2016). Medrese v. üniversite: Geri Kalmanın ve İlerlemenin Karşılaştırmalı Tarihçesi. (TDV İslâm Araştırmaları Merkezi). Ka Kitap.
  • Kara, İ. (2016). Cumhuriyet Türkiyesi’nde Bir Mesele Olarak İslam 2. Dergâh.
  • Koç, A. (2000). Türkiye’de Din Eğitimi ve Öğretimi Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi.
  • Korkut, H. (2001). Sorgulanan Yüksek Öğretim (TDV İslâm Araştırmaları Merkezi). Nobel Yayın Dağıtım. Köylü, M. (2013). Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi: Nicelik mi Nitelik mi? Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 35, 21-44.
  • Köylü, M. (2018). Türkiye’de Din Eğitiminin Meşruiyeti Sorunu. Içinde M. Köylü (Ed.), Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları (ss. 15-47). Dem Yayınları.
  • Kutlu, S. (2019). Siyaset-Din İlişkisi Bağlamında Yaşanan Zihniyet Kutuplaşmasının Yüsek din Öğretimi Üzerindeki Yansımaları. Içinde İ. Turan & F. Sancar (Ed.), Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi Kurumsallaşma- Sorunlar- Beklentiler (ss. 65-95). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği. (2016, Nisan 20). Mevzuat Bilgi Sistemi. https://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx? MevzuatKod=7.5.21510&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=L%C4%B0SANS%C3%9CST%C3%9C%20E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M%20VE%20%C3%96%C4%9ERET %C4%B0M%20Y%C3%96NETMEL%C4%B0%C4%9E%C4%B0
  • Nazıroğlu, B. (2018a). İlahiyat Fakülteleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Içinde İlahiyat Atlası (TDV İslâm Araştırmaları Merkezi; ss. 17-35). İstanbul : Ensar Neşriyat.
  • Nazıroğlu, B. (2018b). İlahiyat Fakültelerinde Din Eğitimi ve Sorunları. Içinde M. Köylü (Ed.), Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları. Dem.
  • Nazıroğlu, B. (2019). İlahiyatın Temel Sorun Alanları. Içinde İ. Turan & F. Sancar (Ed.), Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi Kurumsallaşma- Sorunlar- Beklentiler (ss. 141-150). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Newman, F. (2004). The future of higher education: Rhetoric, reality, and the risks of the market. (TDV İslâm Araştırmaları Merkezi). San Francisco : John Wiley & Sons, Inc.
  • Öcal, M. (2018). Türkiye’de Din Eğitiminin Geleceği. Içinde M. Köylü (Ed.), Türkiye’de Din Eğitiminin Sorunları (ss. 481-517). Dem.
  • Sutton, F. X. (1998). Higher Education: A Pathway to Devlopment. Içinde J. Talati, C. W. Vellani, & P. Herberg (Ed.), Higher Education A Pathway to Development (TDV İslâm Araştırmaları Merkezi; s. 382). Karachi : The Aga Khan University #Oxford University Press.
  • Üzümcü, M. (2019). AK Parti’nin Eğitim Politikaları. Içinde R. Akkır, Y. Özkır, A. Yeşildal, & Ç. Özdemir (Ed.), Ak Parti ve Yükselen Türkiye (1. baskı, ss. 191-233). Kadim Yayınları.
  • Vahapoğlu, V., & Güneş, A. (2018). 1924’ten 1950’ye Din Eğitimini Etkileyen Unsurlar Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Journal of International Social Research, 11(60), 1320-1327. https://doi.org/10.17719/jisr.2018.2877
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. (t.y.). Geliş tarihi 29 Ocak 2020, gönderen https://istatistik.yok.gov.tr/
  • Zengin, Z. S. (2011). Medreseden Darülfünuna Türkiye’de Yüksek Din Eğitimi (1. baskı). Çamlıca Yayınları.
  • https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
  • http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik//journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/17654
  • https://istatistik.yok.gov.tr
  • http://www.yok.gov.tr/web/ogrenci/yuksek-lisans-ve-doktora-kriterleri-guncellendi
  • http://www.yok.gov.tr/web/guest/ilahiyat-fakultesi-dekanlari-toplantisi
  • https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-anasayfa.php.
  • http://www.yok.gov.tr/documents/18755141/21995093/10_lisansustu_egitim_ve_ogretim_yönetmeligi.pdf
  • http://dergipark.gov.tr/download/article-file/51785
  • http://isamveri.org/pdfdrg/D02420/2013_3/2013_3_CELIKELB.pdf
  • http://www.yok.gov.tr/web/guest/anasayfa//asset_publisher/64ZMbZPZlSI4/content/id/2400150

An Evaluation on Academic Structure and Postgraduate Education in the Philosophy and Religious Sciences Departments of the Faculty of Theology

Yıl 2020, , 167 - 192, 15.03.2020
https://doi.org/10.5281/zenodo.3710818

Öz

Due to the rapid increase in the number of faculties of theology / Islamic sciences, the number of graduate programs providing education in this field has also increased. In this article, it is aimed to make a statistical evaluation of the faculties of Theology/ Islamic sciences and postgraduate programs of philosophy and religious sciences, whose numbers continue to increase day by day. The study consists of three titles. In the first title, the history of the faculties of theology -since its foundation- is mentioned. In the second title, the changes in the departments of philosophy and religious sciences departments were evaluated In the third heading, the numbers of postgraduate education programs in the department of philosophy and religious sciences are compared with those in basic Islamic sciences.

Kaynakça

  • Altaş, N. (2019). İlahiyat Fakültelerinin Geleceği Üzerine Bir Değerlendirme. Içinde İ. Turan & F. Sancar (Ed.), Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi Kurumsallaşma- Sorunlar- Beklentiler (ss. 183-210). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Aşıkoğlu, N. Y. (2012). Yükseköğretimde Din Eğitimi ve Öğretimi. Içinde R. Doğan & R. Ege (Ed.), Din Eğitimi El Kitabı (1. baskı, ss. 215-233). Grafiker Yayınları.
  • Aydın, M. Ş. (2018). Din Eğitimi Bilimi (2. baskı). Kimlik Yayınları.
  • Ayhan, H. (2014). Türkiye’de Din Eğitimi (3. bs). Dem Yayınları.
  • Bingöl, B. (2013). Üniversite özerkliği. (TDV İslâm Araştırmaları Merkezi). Ankara : Sistem Ofset Yayıncılık.
  • Büyükkara, M. A. (2019). Yüksek Din Öğretiminin Yapısal Sorunları Üzerine Kısa Bir Değerlenidrme. Içinde İ. Turan & F. Sancar (Ed.), Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi Kurumsallaşma- Sorunlar- Beklentiler (ss. 165-170). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Cebeci, S. (1996). Din Eğitimi Bilimi ve Türkiye’de Din Eğitimi (2. baskı). Akçağ Yayınları.
  • Cebeci, S. (1998). Cumhuriyet Döneminde Yüksek Din Öğretimi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 227-235.
  • Doğan, R. (2019). İlahiyat Fakültelerinin Mevcut Durumu ve Problemleri Üzerine Bir Değerlendirme. Içinde İ. Turan & F. Sancar (Ed.), Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi Kurumsallaşma- Sorunlar- Beklentiler (ss. 117-139). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Ev, H. (2014). Yükseköğretimde Din Eğitimi. Içinde M. Köylü & N. Altaş (Ed.), Din Eğitimi (3. bs, ss. 268-306). Ensar Neşriyat.
  • Ev, H. (2018). İlahiyat Alanında Lisansüstü Eğitim ve Sorunları. Içinde M. Köylü (Ed.), Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları (ss. 239-274). Dem.
  • Frank, D. J., & Gabler, J. (2019). Üniversiteyi Yeniden Kurmak 20. Yüzyılda Akademide Dünya Çapında Değişimler. Küre Yayınları.
  • Görmez, M. (2019). 21. Yüzyılda Yüksek Din Öğretiminin Vizyon Arayışı. Içinde İ. Turan & F. Sancar (Ed.), Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi Kurumsallaşma- Sorunlar- Beklentiler (ss. 27-36). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Gürüz, K. (2016). Medrese v. üniversite: Geri Kalmanın ve İlerlemenin Karşılaştırmalı Tarihçesi. (TDV İslâm Araştırmaları Merkezi). Ka Kitap.
  • Kara, İ. (2016). Cumhuriyet Türkiyesi’nde Bir Mesele Olarak İslam 2. Dergâh.
  • Koç, A. (2000). Türkiye’de Din Eğitimi ve Öğretimi Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi.
  • Korkut, H. (2001). Sorgulanan Yüksek Öğretim (TDV İslâm Araştırmaları Merkezi). Nobel Yayın Dağıtım. Köylü, M. (2013). Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi: Nicelik mi Nitelik mi? Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 35, 21-44.
  • Köylü, M. (2018). Türkiye’de Din Eğitiminin Meşruiyeti Sorunu. Içinde M. Köylü (Ed.), Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları (ss. 15-47). Dem Yayınları.
  • Kutlu, S. (2019). Siyaset-Din İlişkisi Bağlamında Yaşanan Zihniyet Kutuplaşmasının Yüsek din Öğretimi Üzerindeki Yansımaları. Içinde İ. Turan & F. Sancar (Ed.), Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi Kurumsallaşma- Sorunlar- Beklentiler (ss. 65-95). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği. (2016, Nisan 20). Mevzuat Bilgi Sistemi. https://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx? MevzuatKod=7.5.21510&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=L%C4%B0SANS%C3%9CST%C3%9C%20E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M%20VE%20%C3%96%C4%9ERET %C4%B0M%20Y%C3%96NETMEL%C4%B0%C4%9E%C4%B0
  • Nazıroğlu, B. (2018a). İlahiyat Fakülteleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Içinde İlahiyat Atlası (TDV İslâm Araştırmaları Merkezi; ss. 17-35). İstanbul : Ensar Neşriyat.
  • Nazıroğlu, B. (2018b). İlahiyat Fakültelerinde Din Eğitimi ve Sorunları. Içinde M. Köylü (Ed.), Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları. Dem.
  • Nazıroğlu, B. (2019). İlahiyatın Temel Sorun Alanları. Içinde İ. Turan & F. Sancar (Ed.), Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi Kurumsallaşma- Sorunlar- Beklentiler (ss. 141-150). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Newman, F. (2004). The future of higher education: Rhetoric, reality, and the risks of the market. (TDV İslâm Araştırmaları Merkezi). San Francisco : John Wiley & Sons, Inc.
  • Öcal, M. (2018). Türkiye’de Din Eğitiminin Geleceği. Içinde M. Köylü (Ed.), Türkiye’de Din Eğitiminin Sorunları (ss. 481-517). Dem.
  • Sutton, F. X. (1998). Higher Education: A Pathway to Devlopment. Içinde J. Talati, C. W. Vellani, & P. Herberg (Ed.), Higher Education A Pathway to Development (TDV İslâm Araştırmaları Merkezi; s. 382). Karachi : The Aga Khan University #Oxford University Press.
  • Üzümcü, M. (2019). AK Parti’nin Eğitim Politikaları. Içinde R. Akkır, Y. Özkır, A. Yeşildal, & Ç. Özdemir (Ed.), Ak Parti ve Yükselen Türkiye (1. baskı, ss. 191-233). Kadim Yayınları.
  • Vahapoğlu, V., & Güneş, A. (2018). 1924’ten 1950’ye Din Eğitimini Etkileyen Unsurlar Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Journal of International Social Research, 11(60), 1320-1327. https://doi.org/10.17719/jisr.2018.2877
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. (t.y.). Geliş tarihi 29 Ocak 2020, gönderen https://istatistik.yok.gov.tr/
  • Zengin, Z. S. (2011). Medreseden Darülfünuna Türkiye’de Yüksek Din Eğitimi (1. baskı). Çamlıca Yayınları.
  • https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
  • http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik//journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/17654
  • https://istatistik.yok.gov.tr
  • http://www.yok.gov.tr/web/ogrenci/yuksek-lisans-ve-doktora-kriterleri-guncellendi
  • http://www.yok.gov.tr/web/guest/ilahiyat-fakultesi-dekanlari-toplantisi
  • https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-anasayfa.php.
  • http://www.yok.gov.tr/documents/18755141/21995093/10_lisansustu_egitim_ve_ogretim_yönetmeligi.pdf
  • http://dergipark.gov.tr/download/article-file/51785
  • http://isamveri.org/pdfdrg/D02420/2013_3/2013_3_CELIKELB.pdf
  • http://www.yok.gov.tr/web/guest/anasayfa//asset_publisher/64ZMbZPZlSI4/content/id/2400150
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muzaffer Üzümcü 0000-0002-7181-2351

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2020
Kabul Tarihi 14 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

ISNAD Üzümcü, Muzaffer. “İlahiyat Fakülteleri Felsefe Ve Din Bilimleri Bölümlerinde Akademik Yapılanma Ve Lisansüstü Eğitim Üzerine Bir Değerlendirme”. Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi 3 (Mart 2020), 167-192. https://doi.org/10.5281/zenodo.3710818.

Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.