The aim of this article is to determine the problems
encountered in language and style used in the presentation of sermons and
sermons given in mosques and to make suggestions for their elimination. Sermons
and sermons that have been given continuously since the first years of Islam in
mosques, which are non-formal religious education institutions, are the means
of religious education which contribute to the religious education and training
of the people. The fact that sermons and sermons are seen as a source of
religious education today also reveals that these institutions should be solved
if there are negativities. Sermons and sermons in mosques are carried out by
religious officials. Officers need some competence in performing these tasks.
One of these competencies is “language and style competence. As in all verbal
communication processes, language and style are important in mosque-centered
religious communication processes. Selecting the appropriate language and style
for the message and transferring it to the recipient is of particular importance
in terms of the effectiveness of communication and the delivery of the message
to its purpose. Lack of language and style proficiency causes communication to
be ineffective.
Bu makalenin amacı camilerde verilmekte olan hutbe
ve vaazların sunumunda kullanılan dil ve üslup ile ilgili karşılaşılan
olumsuzlukları belirlemek ve giderilmesine yönelik önerilerde bulunmaktır.
Yaygın din eğitimi kurumu olan camilerde İslam’ın ilk yıllarından bu yana
kesintisiz olarak verilmekte olan hutbe ve vaazlar, halkın din eğitim ve
öğretimine katkı yapan cami içi din eğitimi vasıtalarıdır. Hutbe ve vaazlarla
günümüzde de birer din eğitimi kaynağı olarak görülmeleri, bu kurumlarla ilgili
varsa olumsuzlukların giderilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır Hutbe ve
vaazların sunumunda karşılaşılan olumsuzluklar arasında korkutma, zorlama,
buyurgan ve ayrımcı bir söylemlerde bulunma ve mesajların iletilmesinde
toptancı ya da genellemeci dil ve üslubun kullanılası bulunmaktadır.
Camilerdeki hutbe ve vaazlar, din görevlileri tarafından yürütülmektedir. Görevliler, bu görevleri yerine getirirlerken
bazı yetkinliklere sahip olmaları gerekmektedir. Bu yetkinliklerden biri de
“dil ve üslup yetkinliğidir. Her türlü sözel iletişim süreçlerinde olduğu gibi
cami merkezli dinî iletişim süreçlerinde de dil ve üslup önemlidir. Mesaja
uygun dil ve üslubun seçilmesi ve alıcıya aktarılması, iletişimin etkinliği ve
mesajın amacına ulaştırılması bakımından ayrı bir önem arz etmektedir. Dil ve
üslup yeterliğine sahip olmamak, iletişimin etkisiz olmasına neden olur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 9 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 2 |
Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.