The vehicle has taken an
important place in Turkish social life. In fact, in many cases, the vehicle has
different meanings than the function of moving people from one place to
another. It is an object that expresses the individual's economic power and
social position or the individual's self. Therefore, the vehicle is not only a
vehicle. Not only the brand or model of the vehicle, but a symbol or any
writing on it can reveal clues about the meaning world of the individual and
details about the social manifestations of religion. This study has emerged
with the combination of sociology of religion and folklore which focuses on the
world of the people. The purpose of this article is to explore the dimensions
of religiousness that appear in the writings on the back of trucks, a type of
vehicle. In order to achieve this aim, we will focus on the function theory of
American folklorist William Russell Bascom, who put forward the four functions
of folklore, and the theory of protest which Turkish folklorist İlhan Başgöz
considers as the fifth function of folklore. Therefore, we will focus on
religious writings on the back of the truck, which are among the social
products of folklore. In this context, in the first part of the study, we will
talk about religion as a form of social manifestation, sociological
interpretation, function of folklore and sociological meaning of the vehicle.
In the second part, we will try to interpret the religious writings written on
the back of the truck. In the conclusion section, we will evaluate the
dimensions of religiousness carried by religious writings written on the back
of the truck.
Taşıt,
Türk toplumsal hayatında önemli bir yer tutmaktadır. Hatta çoğu zaman insanı
bir yerden başka bir yere götürme işlevinden öte anlamlar taşır. Bireyin
ekonomik gücünü ve toplumsal konumunu veya bireyin benliğini dışa vuran bir
nesnedir. Bundan dolayı taşıt, sadece bir taşıt değildir. Sadece aracın markası
veya modeli değil, üzerine takılan bir sembol veya arkasına yazılan herhangi
bir yazı, bireyin anlam dünyasına dair ipuçları ve dinin toplumsal tezahürlerine
dair detaylar ortaya koyabilmektedir. Bu çalışmada dinin toplumsal tarafları ile
ilgilenen din sosyolojisi ile halkın dünyasına odaklanan folklor biliminin
verileri bir arada bulunmaktadır. Bu makalenin amacı, bir taşıt çeşidi olan
kamyonların arkasına yazılan yazılarda ortaya çıkan dinselliğin boyutlarını keşfetmektir.
Bu amaca ulaşabilmek için de folklorun dört işlevini ortaya koyan Amerikalı
folklorist William Russell Bascom’un işlev teorisine ve Türk folklorist İlhan
Başgöz’ün folklorun beşinci işlevi olarak gördüğü protesto teorisine
odaklanacağız. Bundan dolayı, folklorun toplumsal ürünleri arasında yer alan
kamyon arkasındaki dini içerikli yazılara eğileceğiz. Bu bağlamda, çalışmanın
ilk bölümünde bir toplumsal tezahür biçimi olarak dine, folklorun sosyolojik
yorumuna, işlevine ve taşıtın sosyolojik anlamına değineceğiz. İkinci bölümde
ise kamyon arkasına yazılan dinsel içerikli yazıları ortaya koyarak yorumlamaya
çalışacağız. Sonuç bölümünde ise kamyon arkasına yazılan dini içerikli yazıların
taşımış olduğu dinselliğin boyutlarını değerlendireceğiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 18 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 2 |
Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.