Bu çalışma, Yetenekli Eller: Ben Carson Hikayesi filminin Tannenbaum'un Yıldız Modeli'ne göre üstün yetenekli bireylerin yetenek gelişimini nasıl ele aldığını incelemektedir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılarak filmdeki olaylar, karakter gelişimi ve temalar beş temel faktör olan genel yetenek, özel yetenek, çevre, şans ve zihinsel olmayan bireysel faktörler üzerinden değerlendirilmiştir. Tannenbaum’un Yıldız Modeli, yetenekli bireylerin gelişiminde çevresel ve bireysel faktörlerin rolünü vurgulayan kapsamlı bir kuramdır. Bu bağlamda, Ben Carson’un başarı yolculuğu, özellikle ailesel ve çevresel desteklerin, içsel motivasyonun ve fırsatların değerlendirilmesinin üstün yetenekli bireylerin yeteneklerini nasıl geliştirebileceği konusundaki çıkarımlarıyla analiz edilmiştir. Filmde Carson’un yaşadığı zorluklar ve başarıları, Tannenbaum’un modelinde yer alan tüm bileşenlerin yetenek gelişimine nasıl katkıda bulunduğunu göster-mektedir. Yapılan analiz sonucunda beş temaya ulaşılmıştır. Bunlar; üstün yetenek ve bilişsel kapasite, sıradışı beceriler ve yetenek alanları, annenin etkisi ve çevre, psikolojik sağlamlık, kendini adama ve duygusal büyüme son olarak da fırsatlar ve kritik olaylar temalarıdır. Her bir temanın altında yer alan alt temalar da ortaya konmuş ve alanyazın ışığında tartışılmıştır. Araştırma sonuçları, yetenek gelişiminde Tannenbaum’un öneridiği üzere aile desteği, çevresel faktörler ve bireyin içsel motivasyonunun önemini or-taya koyarken, şansın ve fırsatların da bu süreçte kritik bir rol oynadığını vurgulamaktadır. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre benzer durumda olan üstün yetenekli bireylerin yetenek gelişimine etki edebilecek çıkarsamalar yapılmıştır.
Üstün yetenekli bireyler yetenek gelişimi film analizi Tannenbaum modeli
YOK
YOK
YOK
Emeğiniz ve katkılarınız için şimdiden teşekkür ederim. Saygılarımla.
This study examines the representation of the true story depicted in the film Gifted Hands. The Ben Carson Story assesses the manner in which the film addresses the talent development of gifted individuals in accordance with Tannenbaum's Star Model. In this study, a content analysis method, one of the qualitative research methods, was employed to evaluate the events, character development, and themes in the film based on five main factors: general ability, special ability, environment, luck, and individual non-mental factors. Tannenbaum's Star Model is a comprehensive theory that places significant emphasis on the role of environmental and individual factors in the development of talented individuals. In this context, an analy-sis was conducted of Ben Carson's journey to success, with particular atten-tion paid to the role of familial and environmental supports, intrinsic moti-vation, and seizing opportunities in the development of the talents of gifted individuals. Carson's experiences in the film serve to illustrate the manner in which the various elements of Tannenbaum's model contribute to the deve-lopment of talent. The analysis yielded five themes. The themes that emer-ged from the analysis were: giftedness and cognitive capacity, extraordinary skills and areas of talent, maternal influence and environment, psychologi-cal resilience, commitment and emotional growth, and finally, opportunities and critical events. In addition, subthemes under each theme were presen-ted and discussed in the context of previous literature on the subject. The findings of the study indicate the significance of familial support, environ-mental influences, and intrinsic motivation in the development of talent, as proposed by Tannenbaum. Additionally, the study underscores the pivotal role that chance and opportunities play in this process. Furthermore, the findings of the study led to the formulation of inferences that may influence the talent development of gifted individuals in analogous circumstances.
Gifted people talent development movie analysis Tannenbaum’s model
YOK
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Yetenekli Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | YOK |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: Ö2 - Özel Eğitimde Disiplinlerarası Çalışmalar |
Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.