Yapay zekâ (A.I.), çeşitli alanlarda olduğu gibi iletişim ve halkla ilişkiler alanlarında da alışılmış yöntem ve araçları modernize ederek önemli değişikliklere neden olmaktadır. Teknolojik gelişmelerle birlikte evrim geçiren yapay zekâ uygulamaları, iletişim süreçlerini daha verimli ve etkili hale getiren yeni araçları tanıtarak hem zaman hem de kaynak tasarrufunu mümkün kılmaktadır. Özellikle kapsamlı veri analizlerinin, hedef kitle davranışlarını anlama yeteneklerinin yanı sıra otomatik yanıt sistemleri ve sohbet botları (chatbotlar) aracılığıyla sağlanan sürekli iletişim fırsatları dikkat çekicidir. Bu bağlamda, yapay zekânın iletişim ve halkla ilişkiler alanlarına getirdiği yeni fırsatlar, güncel sektörel uygulamalarda olumlu etkiler yaratmakta ve alanda konuyla ilgili yürütülen akademik çalışmalarda da yerini almaktadır. Bu çalışma, Dergi Park sisteminde yer alan dergilerde yayımlanmış olan iletişim ve halkla ilişkiler alanındaki yapay zekâ konulu akademik çalışmaları incelemeyi amaçlayan tanımlayıcı bir araştırmadır. Çalışmanın örneklemini, Dergi Park sisteminde 1990-2023 yılları arasında iletişim-yapay zeka ve halkla ilişkiler-yapay zekâ anahtar kelimeleriyle yayınlanmış makaleler oluşturmaktadır. Veriler, MAXQDA20 yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın analizi, makalelerin başlıkları, özetleri, anahtar kelimeleri, yayınlanma yılları, yayın dilleri, kullanılan araştırma yöntemleri ve yazarların çalışma alanlarını dikkate alan sistematik ve yorumlayıcı bir yaklaşıma dayanmaktadır. Bulgulara göre iletişim, halkla ilişkiler ve yapay zekâ konulu toplamda 32 makale tespit edilmiştir ve bu makalelerin çoğunluğunun nitel araştırma yaklaşımı kullanılarak gerçekleştirildiği belirlenmiştir. Araştırma bulguları, yapay zekâ konusunda yayınlanan akademik çalışmaların sayısının yıllar içinde arttığını ancak toplam yayınlanan makale sayısının yetersiz olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte yapay zekâ ile ilişkilendirilen iletişim alt konuları arasında çeşitlilik ve çok boyutlu bir yapı gösteren alan olarak halkla ilişkiler alanı dikkat çekerken, halkla ilişkiler uygulama alanları arasında en yoğun çalışmaların sırasıyla kurumsal iletişim, kriz iletişimi ve itibar yönetimi alanlarında olduğu görülmektedir.
Yeni Medya Dijital İletişim Dijital Halkla İlişkiler Dijital Kurumsal İletişim Dijital Kriz İletişimi Dijital İtibar Yönetimi Yapay Zekâ (A.I.)
Artificial Intelligence (AI), as in various other fields, is causing significant changes in the fields of communication and public relations by modernizing traditional methods and tools. AI applications, which have evolved with technological advancements, introduce new tools that make communication processes more efficient and effective, enabling both time and resource savings. Notably, comprehensive data analyses and the ability to understand target audience behaviors, along with continuous communication opportunities provided by automated response systems and chatbots, are particularly striking. In this context, the new opportunities that AI brings to the fields of communication and public relations are creating positive impacts in current sectoral practices and are also being reflected in academic studies conducted in the field. This study is a descriptive research aimed at examining academic studies on artificial intelligence in the fields of communication and public relations published in journals included in the Dergi Park system. The sample of the study consists of articles published in the Dergi Park system between 1990 and 2023, identified using the keywords communication-artificial intelligence and public relations-artificial intelligence. Data were analyzed using the MAXQDA20 software. The analysis of the study is based on a systematic and interpretive approach that considers the titles, abstracts, keywords, publication years, publication languages, research methods used, and the authors' fields of study. According to the findings, a total of 32 articles on communication, public relations, and artificial intelligence were identified, and it was determined that the majority of these articles were conducted using a qualitative research approach. The research findings indicate that the number of academic studies published on artificial intelligence has increased over the years, but the total number of published articles remains insufficient. Additionally, among the communication subtopics associated with artificial intelligence, public relations stands out as a diverse and multidimensional field, with the most intensive studies found in the areas of corporate communication, crisis communication, and reputation management, respectively.
New Media Digital Communication Digital Public Relations Digital Corparate Communication Digital Crisis Communication Digital Corparate Reputation Artificial intelligence (A.I.)
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ağ Oluşturma ve İletişim, İletişim Çalışmaları, Medya ve İletişim Eğitimi, Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 12 |
Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.