Zaman, düşünce tarihinin hala tartışılmaya devam eden çok boyutlu kavramlarından biridir. Maddeye bağlı olarak ortaya çıkan, hareketin sayı-mı anlamındaki zaman fiziki boyut olarak değerlendirilirken, maddeden ve hareketten bağımsız olarak tasavvur edilen zaman felsefede metafizik boyut olarak ele alınmaktadır. Biz bu çalışmada zamanın metafizik boyutunu İb-nü’l-Arabî ve Bergson özelinde inceleyerek bir karşılaştırma yapmaya çalışa-cağız. İbnü’l-Arabi’de metafizik boyut itibariyle gerçek anlamda zamana karşılık gelen kavram dehrdir. Bergson ise gerçek anlamda zamanı duree kavramı ile ifade etmektedir. Her iki düşünür de metafizik zamanın yetkin bir idrakini bir tür sezgiyle mümkün görmüştür. İbnü’l-Arabî bunu kendi sistemi içinde keşf ve mükaşefe ile açıklarken Bergson zamana da dışardan değil kendi içinden bakabilmekte mümkün görmüştür. Yine her iki düşünür de bu kavramlara oluşun ve akışın merkezinde bir tür yaratıcılık atfetmiş-lerdir. Dehr ve duree bir anlamda maddeye bağlı olarak ortaya çıkan zama-nın da kaynağı durumunda bulunmaktadır. Çalışmamızda her iki düşünü-rün düşünce sistemleri içinde bu kavramların oynadığı merkezi rolü de tes-pit etmeye çalışacağız.
Edhem, Subhi. Bergson ve Felsefesi. haz. Levent Bayraktar, Zeynep Tek. Konya: Çizgi Kitabevi, 2014.
Hesiodos Eseri ve Kaynakları. çev. Sabahattin Eyuboğlu, Azra Erhat. Ankara: Türk Tarih Kurumu basımevi, 1977.
İbn ʿArabī. el-Fütūḥātü’l-Mekkiyye. 9 Cilt. Beyrūt: Dāru’l-Kütübi’l-ʿIlmiyye, 2011.
Kutluer, İlhan. “Zaman”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi İstanbul: TDV Yayınları. 2013, 44/111-114
McLure, Roger. The Philosophy of Time. London: Routledge, 2005.
Muhyiddin İbnü’l-Arabî. “İcâzetnâme: İbn Arabî’nin Kendi Kaleminden İcazet Aldığı Hocaların ve Yazdığı
Eserlerin Listesi”. çev. Veysel Kaya. Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi. 9 (2008), 525-539
Muhyiddin İbn Arabî. Rahmetün Mine’r-Rahmân. 4 Cilt. haz. Mahmûd el-Ğurâb. çev. Muhammed Coşkun.
İstanbul: İnsan Yayınları, 2019.
Muhyiddin İbnü’l-Arabî. Şerhu Ha ̔li’n-Na ̔leyn. haz. Ercan Alkan. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu
Başkanlığı Yayınları, 2017.
Öztürk, Mustafa. “Kur’an’da Ve İslam Öncesi Arap Düşüncesinde ‘Dehr’ Kavramı”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16/16 (2004), 251-270
Peters, Francis E. Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü. çev. Hakkı Hünler. İstanbul: Paradigma Yayıncılık,
2004.
Rıza Tevfik. Bergson Hakkında. haz. Erdoğan Erbay, Ali Utku. Konya: Çizgi Kitabevi, 2005.
Saraçoğlu Ece. Felsefede Zamanın Araçsal Anlamının İrdelenmesi. Basılmamış doktora tezi, T.C. Maltepe
Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul: 2021.
Sunar, Cavit. “Bergson’da Şuur Halleri ve Zaman”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. XVIII (1970),
47-66
Time is one of the multidimensional concepts in the history of thought that continues to be debated. The time that emerges depending on the mat-ter is considered as the physical dimension of time. Time, which is conside-red independent of matter and movement, is considered as a metaphysical dimension. In this study, we will try to make a comparison by examining the metaphysical dimension of time specifically in the context of Ibn al-Arabi and Bergson. Ibn Arabi expresses time in the metaphysical sense with the concept of dahr. In this sense, Bergson describes time with the concept of duree. Both thinkers argue that real time can be known through some kind of intuition. Ibn al-'Arabī explains this in his system with kashf and al-muqashafah. Bergson thought it possible to look at time from within itself rather than from the outside. Both thinkers attributed a kind of creativity to these concepts at the center of becoming and flow. In our study, we will try to identify the central role played by these concepts in the thought systems of both thinkers.
Edhem, Subhi. Bergson ve Felsefesi. haz. Levent Bayraktar, Zeynep Tek. Konya: Çizgi Kitabevi, 2014.
Hesiodos Eseri ve Kaynakları. çev. Sabahattin Eyuboğlu, Azra Erhat. Ankara: Türk Tarih Kurumu basımevi, 1977.
İbn ʿArabī. el-Fütūḥātü’l-Mekkiyye. 9 Cilt. Beyrūt: Dāru’l-Kütübi’l-ʿIlmiyye, 2011.
Kutluer, İlhan. “Zaman”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi İstanbul: TDV Yayınları. 2013, 44/111-114
McLure, Roger. The Philosophy of Time. London: Routledge, 2005.
Muhyiddin İbnü’l-Arabî. “İcâzetnâme: İbn Arabî’nin Kendi Kaleminden İcazet Aldığı Hocaların ve Yazdığı
Eserlerin Listesi”. çev. Veysel Kaya. Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi. 9 (2008), 525-539
Muhyiddin İbn Arabî. Rahmetün Mine’r-Rahmân. 4 Cilt. haz. Mahmûd el-Ğurâb. çev. Muhammed Coşkun.
İstanbul: İnsan Yayınları, 2019.
Muhyiddin İbnü’l-Arabî. Şerhu Ha ̔li’n-Na ̔leyn. haz. Ercan Alkan. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu
Başkanlığı Yayınları, 2017.
Öztürk, Mustafa. “Kur’an’da Ve İslam Öncesi Arap Düşüncesinde ‘Dehr’ Kavramı”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16/16 (2004), 251-270
Peters, Francis E. Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü. çev. Hakkı Hünler. İstanbul: Paradigma Yayıncılık,
2004.
Rıza Tevfik. Bergson Hakkında. haz. Erdoğan Erbay, Ali Utku. Konya: Çizgi Kitabevi, 2005.
Saraçoğlu Ece. Felsefede Zamanın Araçsal Anlamının İrdelenmesi. Basılmamış doktora tezi, T.C. Maltepe
Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul: 2021.
Sunar, Cavit. “Bergson’da Şuur Halleri ve Zaman”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. XVIII (1970),
47-66
Ceran, Ömer. “İbnü’l-Arabî Ve Bergson’da Zamanın Metafizik Boyutu”. Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi 13 (Mart 2025), 527-550. https://doi.org/10.56720/mevzu.1586705.