Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Uyruklu Akademisyenlerin İlahiyat Eğitimi ve Akademik Yaşam Üzerine Görüşleri: Deneyimler ve Zorluklar

Yıl 2025, Sayı: 14, 271 - 306, 15.09.2025
https://doi.org/10.56720/mevzu.1663267

Öz

Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında görev yapan yabancı uyruklu akademisyenler bulunmaktadır. Bu akademisyenler, kariyerleri süresince kendi ülkelerinde edindikleri bilgi birikiminin yanı sıra, farklı ülkelerdeki akademik deneyimleriyle de zenginleşmiş bir geçmişe sahiptir. Çeşitli akademik ve profesyonel nedenlerle Türkiye'ye gelen bu bilim insanları, yükseköğretim kurumlarının uluslararasılaşma sürecini desteklemekte ve akademik kadroların zenginleşmesine katkıda bulunmaktadır. Bu durum, hem eğitim-öğretim kalitesinin yükselmesine hem de üniversitelerin küresel ölçekte rekabet gücünün artmasına imkân tanımaktadır. Yabancı uyruklu akademisyenler, görev aldıkları fakülte ortamlarında ve ikamet ettikleri toplumlarda oryantasyon sürecinden geçmektedirler. Bu süreç hem kişisel hem de profesyonel yaşamlarının şekillenmesinde önemli rol oynamakta ve farklı kültürel dinamiklerle başa çıkma yeteneklerini geliştirmekte, mesleki performanslarını ve toplumsal uyumlarını olumlu yönde etkilemektedir. Oryantasyon süreci, onların akademik ortamda iş birliği ve iletişim kurma becerilerini artırarak kültürel etkileşimleri zenginleştirmektedir. Bu bağlamda, Türkiye’deki üniversitelerdeki akademisyenlerin deneyimleri, eğitim-öğretim kalitesine ve akademik ortamın zenginleşmesine önemli ölçüde katkı sağlamaktadır. Bu çalışmada, Karabük Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde çalışan yabancı uyruklu akademisyenlerin akademik, ekonomik, sosyal ve kültürel açıdan yaşadıkları problemler ve bu problemleri çözüm yaklaşımları incelenmiştir. Aynı zamanda İlahiyat Fakültelerindeki ders içerikleri ve yeterlik durumları ile ilgili görüş ve önerilerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik (olgubilimsel) bir çalışma olarak tasarlanan bu araştırmada, Karabük Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde görev yapan 10 akademisyen ile derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların büyük bir kısmı, Türk toplumu ve öğrencilerle dil ve iletişim sorunları yaşamadıklarını, genel olarak ders içeriklerinden memnun olduklarını, ancak derslerin geliştirilmesi gereken yönlerinin de bulunduğunu belirtmişlerdir. Bu bulgular, yabancı uyruklu akademisyenlerin Türkiye'deki ilahiyat eğitimine dair önemli veriler sunmakta ve mevcut eğitim-öğretim süreçlerinin iyileştirilmesi için değerli geri bildirimler sağlamaktadır.

Etik Beyan

Karabük Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu 03.05.2024 tarihinde gerçekleştirilen toplantısında, 2024/05 No'lu karar ile Etik Kurulu Onay izni alınmıştır.

Kaynakça

  • Altbach, P. (2015). Brain Drain or Brain Exchange: Developing Country Implications. International Higher Education, 72, 2-4. https://doi.org/10.6017/ihe.2013.72.6095
  • Ames, S. C., Jones, G. N., Howe, J. T., & Brantley, P. J. (2001). A prospective study of the impact of stress on quality of life: An investigation of low-income individuals with hypertension. Annals of Behavioral Medicine, 23(2), 112-119. https://doi.org/10.1207/S15324796ABM2302_5
  • Black, J. S., & Mendenhall, M. (1990). Cross-Cultural Training Effectiveness: A Review and a Theoretical Framework for Future Research. The Academy of Management Review, 15(1), 113. https://doi.org/10.2307/258109
  • Black, J. S., & Stephens, G. K. (1989). The Influence of the Spouse on American Expatriate Adjustment and Intent to Stay in Pacific Rim Overseas Assignments. Journal of Management, 15(4), 529-544. https://doi.org/10.1177/014920638901500403
  • Çoştu, K., Qaddom, M., & Bahar, H. (2018). Yabancı Uyruklu Öğretim Üyelerinin Türkiye’deki Yüksek Din Öğretimi Hakkındaki Düşünceleri. Yüksek Din Öğretimi Dergisi, 481.
  • De Wit, H., & Altbach, P. G. (2021). Internationalization in higher education: Global trends and recommendations for its future. Policy Reviews in Higher Education, 5(1), 28-46. https://doi.org/10.1080/23322969.2020.1820898
  • Favell, A., Feldblum, M., & Smith, M. P. (2007). The human face of global mobility: A research agenda. Society, 44(2), 15-25. https://doi.org/10.1007/BF02819922
  • Froese, F. J. (2012). Motivation and adjustment of self-initiated expatriates: The case of expatriate academics in South Korea. The International Journal of Human Resource Management, 23(6), 1095-1112. https://doi.org/10.1080/09585192.2011.561220
  • Gem Report Unesco. (2023). Global Education Monitoring Report 2023: Technology in education: A tool on whose terms? (1. bs). GEM Report UNESCO. https://doi.org/10.54676/UZQV8501
  • Göksoy, S., & Çelik, N. K. (2024). Yabancı Uyruklu Akademisyenlerin Kurum Kültürüne Uyum Sürecinde Yaşadıkları Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Akademi Karabük Dergisi, 8(1-2), Article 1-2.
  • Guest, G., MacQueen, K., & Namey, E. (2012). Applied Thematic Analysis. SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781483384436
  • Huff, K. C., Song, P., & Gresch, E. B. (2014). Cultural intelligence, personality, and cross-cultural adjustment: A study of expatriates in Japan. International Journal of Intercultural Relations, 38, 151-157. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2013.08.005
  • İplik, E., & Yalçin, A. (2017). Birey-Çevre Uyumunun İşe Yönelik Tutumlara Etkisinde Kültürel Adaptasyonun Rolü: Yabancı Uyruklu Akademisyenler Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Ticaret ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 1(2), 121-137. https://doi.org/10.30711/utead.364072
  • Karabük Üniversitesi. (t.y.). Geliş tarihi 18 Nisan 2025, gönderen https://karabuk.edu.tr/belgeler/mevzuat/
  • Karaeminoğulları, A., Doğan, A., & Bozkurt, S. (2009). Kültürlerarası adaptasyon envanteri (Cross Cultural Adaptability Inventory-CCAI) üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14, 331-349.
  • Kim, T. (2009). Transnational academic mobility, internationalization and interculturality in higher education. Intercultural Education, 20(5), 395-405. https://doi.org/10.1080/14675980903371241
  • Kim, Y., Song, I., & Miyoshi, N. (2024). International academics in national research institutes in Korea and Japan: Contributions, reasons for migration, and challenges. Asia Pacific Education Review. https://doi.org/10.1007/s12564-024-09925-w
  • Kutcher, E. J., Bragger, J. D., & Masco, J. L. (2013). How Interviewees Consider Content and Context Cues to Person–Organization Fit. International Journal of Selection and Assessment, 21(3), 294-308. https://doi.org/10.1111/ijsa.12039
  • Li, J., & Xue, E. (2021). Mapping the education policy of foreign faculty for creating world-class universities in China: Advantage, conflict, and ambiguity. Educational Philosophy and Theory, 53(14), 1454-1463. https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1863213
  • Lowe, A., Norris, A. C., Farris, A. J., & Babbage, D. R. (2018). Quantifying Thematic Saturation in Qualitative Data Analysis. Field Methods, 30(3), 191-207. https://doi.org/10.1177/1525822X17749386
  • Maertz, C. P., Hassan, A., & Magnusson, P. (2009). When learning is not enough: A process model of expatriate adjustment as cultural cognitive dissonance reduction. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 108(1), 66-78. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2008.05.003
  • Nolan, E. M., & Morley, M. J. (2014). A test of the relationship between person–environment fit and cross- cultural adjustment among self-initiated expatriates. The International Journal of Human Resource Management, 25(11), 1631-1649. https://doi.org/10.1080/09585192.2013.845240
  • Öz, İ., & Laloğlu, P. (2018). Beyin Göçü Açısından Yabancı Uyruklu Yükseköğretim Elemanlarının Kazanımı: Erzurum Atatürk Üniversitesi Örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(2), Article 2.
  • Palinkas, L. A., Horwitz, S. M., Green, C. A., Wisdom, J. P., Duan, N., & Hoagwood, K. (2015). Purposeful Sampling for Qualitative Data Collection and Analysis in Mixed Method Implementation Research. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, 42(5), 533-544. https://doi.org/10.1007/s10488- 013-0528-y
  • Pazarcık, S. F. (2010). Beyin göçü olgusu ve Amerika Birleşik Devletleri üniversitelerinde çalışan Türk sosyal bilimciler üzerine bir araştırma [Yüksek Lisans Tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sain, K., Bozkurt, K., & Yilmaz, E. (2024). The impact of higher education on global competitiveness: A panel data analysis for OECD countries. Panoeconomicus, 00, 10-10. https://doi.org/10.2298/PAN221217010S
  • Selamzade, F. (2022). Türkiye’de Yaşayan Azerbaycan Uyruklu Akademisyenlerin Sosyal Ve Ekonomik Durumlarının İncelenmesi. Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute. https://doi.org/10.30794/pausbed.1102376
  • Sönmez Çalış, Ö. A. (2019). Türkiye’ye tersine beyin göçü: Nitel bir araştırma [Doktora Tezi]. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Veenunkarn Rujiprak. (2016). Cultural and Psychological Adjustment of International Students in Thailand. International Journal of Behavioral Science, 11, 2. https://doi.org/10.14456/IJBS.2016.16
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Foreign Academicians' Views on Theological Education and Academic Life: Experiences and Challenges

Yıl 2025, Sayı: 14, 271 - 306, 15.09.2025
https://doi.org/10.56720/mevzu.1663267

Öz

Foreign academic staff are employed at higher education institutions in Turkey. These academics not only have the knowledge they have gained in their home countries throughout their careers, but also have enriched their backgrounds with academic experiences from various countries. These scholars, who have come to Turkey for various academic and professional reasons, contribute to the internationalization process of higher education institutions and help increase academic diversity. This situation both improves the quality of education and teaching and enhances the global competitiveness of universities. Foreign academic staff undergo an orientation process within the faculties they work at and the communities they reside in. This process plays a significant role in shaping both their personal and professional lives, helping them develop the ability to cope with different cultural dynamics, and positively affecting their professional performance and social integration. In this context, the experiences and adaptation processes of academics in Turkish universities contribute significantly to the quality of education and teaching and to the enrichment of the academic environment. This study aims to understand the academic, economic, social, and cultural challenges faced by foreign academic staff at the Faculty of Theology at Karabük University, as well as their approaches to solving these problems. Additionally, the study seeks to gather opinions and suggestions regarding the content of courses and the qualifications of courses in the Faculty of Theology. Designed as a phenomenological qualitative research study, the research found that most participants did not experience any significant language or communication issues with Turkish society and students. They were generally satisfied with the course content, although they also identified areas that could be improved. These findings provide important data about foreign academic staff’s perspectives on theological education in Turkey and offer valuable feedback for improving existing education and teaching processes.

Kaynakça

  • Altbach, P. (2015). Brain Drain or Brain Exchange: Developing Country Implications. International Higher Education, 72, 2-4. https://doi.org/10.6017/ihe.2013.72.6095
  • Ames, S. C., Jones, G. N., Howe, J. T., & Brantley, P. J. (2001). A prospective study of the impact of stress on quality of life: An investigation of low-income individuals with hypertension. Annals of Behavioral Medicine, 23(2), 112-119. https://doi.org/10.1207/S15324796ABM2302_5
  • Black, J. S., & Mendenhall, M. (1990). Cross-Cultural Training Effectiveness: A Review and a Theoretical Framework for Future Research. The Academy of Management Review, 15(1), 113. https://doi.org/10.2307/258109
  • Black, J. S., & Stephens, G. K. (1989). The Influence of the Spouse on American Expatriate Adjustment and Intent to Stay in Pacific Rim Overseas Assignments. Journal of Management, 15(4), 529-544. https://doi.org/10.1177/014920638901500403
  • Çoştu, K., Qaddom, M., & Bahar, H. (2018). Yabancı Uyruklu Öğretim Üyelerinin Türkiye’deki Yüksek Din Öğretimi Hakkındaki Düşünceleri. Yüksek Din Öğretimi Dergisi, 481.
  • De Wit, H., & Altbach, P. G. (2021). Internationalization in higher education: Global trends and recommendations for its future. Policy Reviews in Higher Education, 5(1), 28-46. https://doi.org/10.1080/23322969.2020.1820898
  • Favell, A., Feldblum, M., & Smith, M. P. (2007). The human face of global mobility: A research agenda. Society, 44(2), 15-25. https://doi.org/10.1007/BF02819922
  • Froese, F. J. (2012). Motivation and adjustment of self-initiated expatriates: The case of expatriate academics in South Korea. The International Journal of Human Resource Management, 23(6), 1095-1112. https://doi.org/10.1080/09585192.2011.561220
  • Gem Report Unesco. (2023). Global Education Monitoring Report 2023: Technology in education: A tool on whose terms? (1. bs). GEM Report UNESCO. https://doi.org/10.54676/UZQV8501
  • Göksoy, S., & Çelik, N. K. (2024). Yabancı Uyruklu Akademisyenlerin Kurum Kültürüne Uyum Sürecinde Yaşadıkları Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Akademi Karabük Dergisi, 8(1-2), Article 1-2.
  • Guest, G., MacQueen, K., & Namey, E. (2012). Applied Thematic Analysis. SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781483384436
  • Huff, K. C., Song, P., & Gresch, E. B. (2014). Cultural intelligence, personality, and cross-cultural adjustment: A study of expatriates in Japan. International Journal of Intercultural Relations, 38, 151-157. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2013.08.005
  • İplik, E., & Yalçin, A. (2017). Birey-Çevre Uyumunun İşe Yönelik Tutumlara Etkisinde Kültürel Adaptasyonun Rolü: Yabancı Uyruklu Akademisyenler Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Ticaret ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 1(2), 121-137. https://doi.org/10.30711/utead.364072
  • Karabük Üniversitesi. (t.y.). Geliş tarihi 18 Nisan 2025, gönderen https://karabuk.edu.tr/belgeler/mevzuat/
  • Karaeminoğulları, A., Doğan, A., & Bozkurt, S. (2009). Kültürlerarası adaptasyon envanteri (Cross Cultural Adaptability Inventory-CCAI) üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14, 331-349.
  • Kim, T. (2009). Transnational academic mobility, internationalization and interculturality in higher education. Intercultural Education, 20(5), 395-405. https://doi.org/10.1080/14675980903371241
  • Kim, Y., Song, I., & Miyoshi, N. (2024). International academics in national research institutes in Korea and Japan: Contributions, reasons for migration, and challenges. Asia Pacific Education Review. https://doi.org/10.1007/s12564-024-09925-w
  • Kutcher, E. J., Bragger, J. D., & Masco, J. L. (2013). How Interviewees Consider Content and Context Cues to Person–Organization Fit. International Journal of Selection and Assessment, 21(3), 294-308. https://doi.org/10.1111/ijsa.12039
  • Li, J., & Xue, E. (2021). Mapping the education policy of foreign faculty for creating world-class universities in China: Advantage, conflict, and ambiguity. Educational Philosophy and Theory, 53(14), 1454-1463. https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1863213
  • Lowe, A., Norris, A. C., Farris, A. J., & Babbage, D. R. (2018). Quantifying Thematic Saturation in Qualitative Data Analysis. Field Methods, 30(3), 191-207. https://doi.org/10.1177/1525822X17749386
  • Maertz, C. P., Hassan, A., & Magnusson, P. (2009). When learning is not enough: A process model of expatriate adjustment as cultural cognitive dissonance reduction. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 108(1), 66-78. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2008.05.003
  • Nolan, E. M., & Morley, M. J. (2014). A test of the relationship between person–environment fit and cross- cultural adjustment among self-initiated expatriates. The International Journal of Human Resource Management, 25(11), 1631-1649. https://doi.org/10.1080/09585192.2013.845240
  • Öz, İ., & Laloğlu, P. (2018). Beyin Göçü Açısından Yabancı Uyruklu Yükseköğretim Elemanlarının Kazanımı: Erzurum Atatürk Üniversitesi Örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(2), Article 2.
  • Palinkas, L. A., Horwitz, S. M., Green, C. A., Wisdom, J. P., Duan, N., & Hoagwood, K. (2015). Purposeful Sampling for Qualitative Data Collection and Analysis in Mixed Method Implementation Research. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, 42(5), 533-544. https://doi.org/10.1007/s10488- 013-0528-y
  • Pazarcık, S. F. (2010). Beyin göçü olgusu ve Amerika Birleşik Devletleri üniversitelerinde çalışan Türk sosyal bilimciler üzerine bir araştırma [Yüksek Lisans Tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sain, K., Bozkurt, K., & Yilmaz, E. (2024). The impact of higher education on global competitiveness: A panel data analysis for OECD countries. Panoeconomicus, 00, 10-10. https://doi.org/10.2298/PAN221217010S
  • Selamzade, F. (2022). Türkiye’de Yaşayan Azerbaycan Uyruklu Akademisyenlerin Sosyal Ve Ekonomik Durumlarının İncelenmesi. Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute. https://doi.org/10.30794/pausbed.1102376
  • Sönmez Çalış, Ö. A. (2019). Türkiye’ye tersine beyin göçü: Nitel bir araştırma [Doktora Tezi]. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Veenunkarn Rujiprak. (2016). Cultural and Psychological Adjustment of International Students in Thailand. International Journal of Behavioral Science, 11, 2. https://doi.org/10.14456/IJBS.2016.16
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Çevik 0000-0003-3655-8092

Handan Yalvaç Arıcı 0000-0003-4179-3919

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 22 Mart 2025
Kabul Tarihi 25 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 14

Kaynak Göster

ISNAD Çevik, İsmail - Yalvaç Arıcı, Handan. “Yabancı Uyruklu Akademisyenlerin İlahiyat Eğitimi ve Akademik Yaşam Üzerine Görüşleri: Deneyimler ve Zorluklar”. Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi 14 (Eylül2025), 271-306. https://doi.org/10.56720/mevzu.1663267.