Analysis of Factors Affecting Identical Route and Range Voyage Costs
Yıl 2020,
Sayı: 113, 267 - 284, 23.04.2020
Elif Bal Besıkcı
,
Aydın Şıhmantepe
Öz
This study focuses on analysis of items that affect ships’ voyage costs. Investigation is performed by deconstructing and comparing voyage costs of three identical voyages of the same liner ship. The focus is directed on the items that affect the costs significantly. It is assessed that voyage costs are affected by the increase in the variety of cargo and hence extended handling times as well as fuel consumption, which is directly influenced by the ship speed and sea/weather conditions. The differences in costs proved to source also from waiting times at strait entrance and anchorage areas.
Kaynakça
- Alexandridis, G., Kavussanos, M.G., Kim, C.Y., Tsouknidis, D.A., Visvikis, I.D. (2018). A survey of shipping finance research: Setting the future research agenda. Transportation Research Part E, 115, 164–212.
- Alizadeh, A.H., Nomikos, N.K. (2012). Ship finance: Hedging ship price risk using freight derivatives. In: Talley, W.K. (Ed.), Blackwell Companion to Maritime Economics. Wiley-Blackwell, pp. 433–451.
- Altuğ, O.(1974). Deniz Taşıt İşletmelerinde Maliyetler ve Maliyetlerin Yönetim Yönünden İncelenmesi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Arslan, Ö. ve Gürel, O. (2008). Farklı Tip ve Boyutta Gemilerin Seçiminin Bulanık Mantık Yöntemiyle İncelenmesi, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 3 (4): 55-60.
- Bialystocki, N ve Konovessis, D. (2016). On the Estimation of Ship's Fuel Consumption and Speed Curve: A Statistical Approach. Journal of Ocean Engineering and Science 1, 157–166.
- Bursal, N., Ercan, Y. (2000). Maliyet Muhasebesi, İlkeler ve Uygulama, Der Yayınları, 8. basım, Istanbul.
- Çağlar Çatak, Deniz Ticaret Đsletmelerinde Maliyetler ve Gemi Kiralama, Đ.Ü. Mühendislik
Fakültesi, Deniz Ulastırma Đsletme Mühendisliği Bitirme Tezi, 2003, s.51.
- Çakı, S. (1998). Deniz Ulaştırma İşletmelerinde Maliyetler ve Maliyet Sisteminin Kurulması, (Ed. A. G. Cerit, H. Kişi, H.F. Yercan, A.Ö. Dedeoğlu) Çağdaş Denizcilik Stratejileri İşletme Yönetimi Yaklaşımı. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları:, 175-186.
- Downard, J. M.. Running Costs, Ship Managemen Series, Fairplay Publications LTD, London, 1982.
- Erol, S. (2013). Denizyolu Taşıma Maliyetlerinin Finansmanında Türev Ürünlerin Kullanımına Yönelik Bir Uygulama, Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Erol, S. (2016). Calculating the Unit Voyage Cost in Maritime Transportation: An Implementation Study. International Social Science, Humanity and Education Research Congress (SSHERC-16) July 20-21, Bali (Indonesia).
- Eröztürk,S.E. (1985). Deniz Tasımacılığında Acentalığa Baslarken, Deniz Nakliyatı T.A.S. Yayını, İstanbul, 1985, s.3.
- Esmer, S., Yılmazer, M., Firuzan, A.R. (2005). Gemi işletim maliyetlerinde gider minimizasyonu. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Cilt:7, Sayı:3.
- Everett C. H., Boris, B. (1994). Maritime Engineering Economics and Cost Analysis, Cornell Maritime Press.
- Altınbuçuk, F. (2000). Liman İdare ve İsletmesi. İMEAK Deniz Ticaret Odası Yayınları, Yayın no:12, İstanbul, s.101.
- Garrison, R.H., Noreen, E. W. (2000). Managerial Accounting, The McGraw-Hill Companies, Inc., 9.bs.
- Golias, M.M. , Saharidis, G.K. , Boile, M. , Theofanis, S. , Ierapetritou, M.G. (2009). The berth allocation problem: optimizing vessel arrival time. Marit. Econ. Logist. 11 (4), 358–377.
- Karcıoğlu, R. (2000). Stratejik Maliyet Yönetimi. Erzurum: Aktif Yayınevi.
- Khan, M.R.R. ve Abed, S.Y. (2010). Design and Development of Database Shipping Productivity Management System. Journal of Naval Science and Engineering 2010, Vol. 6 , No.3 , pp. 55-75.
- Notteboom, T.E. (2006). The time factor in liner shipping services. Marit. Econ. Logist. 8 (1), 19–39 .
Okka, O.. Finansal Yönetim Teori ve Çözümlü Problemler, 3. Bası, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2009.
- Özdemir, Ö.(2009). Denizyolu Yük Taşımacılığında Maliyetler ve Bir Uygulama. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Rayburn, L. G. (1996). Cost Accounting, Using A Cost Management Approach, Irwin, 6th edition.
- Ronen, D. , (2011). The effect of oil price on containership speed and fleet size. J. Oper. Res. Soc. 62 (1), 211–216.
- Stopford, M. (1997). Maritime Economics, Routledge.
- Stopford, M. 2009. Maritime Economics, third ed., Routledge, Oxford.
- Trivedi, S. M. (2010). An Analysıs of Fınancıal Performance of State Road Transport Corporatıon in Gujarat. (Published Ph.D. Thesis). Rajkot: Saurashtra Unıversıty.
- United Nations Conference on Trade and Development, (2017). Review of Maritime Transport.
- Wang, S., Meng, Q,(2012). Sailing Speed Optimization for Container Ships in a Liner Shipping Network”. Transportation Research, Part E, 48, 701-714.
- Wang, S., Gao, S., Tan, T., Yang, W. (2019). Bunker fuel cost and freight revenue optimization for a single liner shipping service. Computers and Operations Research 111, 67–83.
- Wen, M., Pacino, D., Kontovas, C.A., Psaraftis H.N. (2017). A multiple ship routing and speed optimization problem under time, cost and environmental objectives. Transportation Research Part D 52, 303–321.
Gemilerin Özdeş Rota ve Menzile Yaptıkları Seferlerin Maliyetine Etki Eden Faktörlerin Analizi
Yıl 2020,
Sayı: 113, 267 - 284, 23.04.2020
Elif Bal Besıkcı
,
Aydın Şıhmantepe
Öz
Bu çalışma gemilerin sefer maliyetlerini oluşturan kalemlerin çözümlemesine odaklanmıştır. Çalışmada, sefer maliyetlerini çözümlemek üzere, tarifeli (layner) çalışan bir geminin aynı rotaları kullanarak aynı limana yaptığı üç farklı seferdeki giderleri karşılaştırılarak sonuçlara varılmıştır. Seferlere ilişkin maliyetler incelenirken sefer maliyetini en çok etkileyen harcamaların hangi kalemler olduğu üzerinde durulmuştur. İnceleme, sefer maliyetlerinin geminin süratinden ve hava/deniz koşullarından doğrudan etkilenen yakıt giderleri kadar, bir kerede taşınan yüklerin çeşitliliğinin artmasıyla yükleme/tahliye zamanlarının uzamasından kaynaklandığını ortaya koymuştur. Farklılıkların bunun dışında geminin demirde ve boğaz ağzı gibi bölgelerde atıl olarak beklediği sürelerden de kaynaklandığı tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Alexandridis, G., Kavussanos, M.G., Kim, C.Y., Tsouknidis, D.A., Visvikis, I.D. (2018). A survey of shipping finance research: Setting the future research agenda. Transportation Research Part E, 115, 164–212.
- Alizadeh, A.H., Nomikos, N.K. (2012). Ship finance: Hedging ship price risk using freight derivatives. In: Talley, W.K. (Ed.), Blackwell Companion to Maritime Economics. Wiley-Blackwell, pp. 433–451.
- Altuğ, O.(1974). Deniz Taşıt İşletmelerinde Maliyetler ve Maliyetlerin Yönetim Yönünden İncelenmesi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Arslan, Ö. ve Gürel, O. (2008). Farklı Tip ve Boyutta Gemilerin Seçiminin Bulanık Mantık Yöntemiyle İncelenmesi, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 3 (4): 55-60.
- Bialystocki, N ve Konovessis, D. (2016). On the Estimation of Ship's Fuel Consumption and Speed Curve: A Statistical Approach. Journal of Ocean Engineering and Science 1, 157–166.
- Bursal, N., Ercan, Y. (2000). Maliyet Muhasebesi, İlkeler ve Uygulama, Der Yayınları, 8. basım, Istanbul.
- Çağlar Çatak, Deniz Ticaret Đsletmelerinde Maliyetler ve Gemi Kiralama, Đ.Ü. Mühendislik
Fakültesi, Deniz Ulastırma Đsletme Mühendisliği Bitirme Tezi, 2003, s.51.
- Çakı, S. (1998). Deniz Ulaştırma İşletmelerinde Maliyetler ve Maliyet Sisteminin Kurulması, (Ed. A. G. Cerit, H. Kişi, H.F. Yercan, A.Ö. Dedeoğlu) Çağdaş Denizcilik Stratejileri İşletme Yönetimi Yaklaşımı. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları:, 175-186.
- Downard, J. M.. Running Costs, Ship Managemen Series, Fairplay Publications LTD, London, 1982.
- Erol, S. (2013). Denizyolu Taşıma Maliyetlerinin Finansmanında Türev Ürünlerin Kullanımına Yönelik Bir Uygulama, Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Erol, S. (2016). Calculating the Unit Voyage Cost in Maritime Transportation: An Implementation Study. International Social Science, Humanity and Education Research Congress (SSHERC-16) July 20-21, Bali (Indonesia).
- Eröztürk,S.E. (1985). Deniz Tasımacılığında Acentalığa Baslarken, Deniz Nakliyatı T.A.S. Yayını, İstanbul, 1985, s.3.
- Esmer, S., Yılmazer, M., Firuzan, A.R. (2005). Gemi işletim maliyetlerinde gider minimizasyonu. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Cilt:7, Sayı:3.
- Everett C. H., Boris, B. (1994). Maritime Engineering Economics and Cost Analysis, Cornell Maritime Press.
- Altınbuçuk, F. (2000). Liman İdare ve İsletmesi. İMEAK Deniz Ticaret Odası Yayınları, Yayın no:12, İstanbul, s.101.
- Garrison, R.H., Noreen, E. W. (2000). Managerial Accounting, The McGraw-Hill Companies, Inc., 9.bs.
- Golias, M.M. , Saharidis, G.K. , Boile, M. , Theofanis, S. , Ierapetritou, M.G. (2009). The berth allocation problem: optimizing vessel arrival time. Marit. Econ. Logist. 11 (4), 358–377.
- Karcıoğlu, R. (2000). Stratejik Maliyet Yönetimi. Erzurum: Aktif Yayınevi.
- Khan, M.R.R. ve Abed, S.Y. (2010). Design and Development of Database Shipping Productivity Management System. Journal of Naval Science and Engineering 2010, Vol. 6 , No.3 , pp. 55-75.
- Notteboom, T.E. (2006). The time factor in liner shipping services. Marit. Econ. Logist. 8 (1), 19–39 .
Okka, O.. Finansal Yönetim Teori ve Çözümlü Problemler, 3. Bası, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2009.
- Özdemir, Ö.(2009). Denizyolu Yük Taşımacılığında Maliyetler ve Bir Uygulama. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Rayburn, L. G. (1996). Cost Accounting, Using A Cost Management Approach, Irwin, 6th edition.
- Ronen, D. , (2011). The effect of oil price on containership speed and fleet size. J. Oper. Res. Soc. 62 (1), 211–216.
- Stopford, M. (1997). Maritime Economics, Routledge.
- Stopford, M. 2009. Maritime Economics, third ed., Routledge, Oxford.
- Trivedi, S. M. (2010). An Analysıs of Fınancıal Performance of State Road Transport Corporatıon in Gujarat. (Published Ph.D. Thesis). Rajkot: Saurashtra Unıversıty.
- United Nations Conference on Trade and Development, (2017). Review of Maritime Transport.
- Wang, S., Meng, Q,(2012). Sailing Speed Optimization for Container Ships in a Liner Shipping Network”. Transportation Research, Part E, 48, 701-714.
- Wang, S., Gao, S., Tan, T., Yang, W. (2019). Bunker fuel cost and freight revenue optimization for a single liner shipping service. Computers and Operations Research 111, 67–83.
- Wen, M., Pacino, D., Kontovas, C.A., Psaraftis H.N. (2017). A multiple ship routing and speed optimization problem under time, cost and environmental objectives. Transportation Research Part D 52, 303–321.