İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Situations Where Trademark Rights are Acquired and Use of Trademark Rights

Yıl 2024, Sayı: 1-2, 45 - 62, 02.08.2025

Öz

A trademark provides its owner with an absolute right that can be asserted against everyone. Any sign, including words, figures, colors, letters, numbers, sounds, including personal names, and the shape of goods or packaging, is a trademark, provided that it distinguishes the goods or services of an enterprise from the goods or services of other enterprises and can be shown in the registry in a way that allows the subject of theprotection provided to the trademark owner to be clearly and precisely understood. In the study, obtaining the trademark right, registration of the trademark and the results of registration, exceptions to the principle of registration, real right ownership in trademark law, rights arising from the concept of prior rights, unregistered signs and protection of unregistered signs, distinctiveness of trademarks, well-known trademark, priority right, consequences of use of trademarks. The concepts of gaining distinctiveness, the criteria for being a well-known trademark and a well-known trademark, the concept of priority right in a trademark, and the loss of a trademark through silence will be discussed. While conducting this study, the Supreme Court decisions that can be accessed will also be mentioned and the decisions will be analyzed.

Kaynakça

  • ARKAN, Sabih, Marka Hukuku, C. I, BTHAE, Ankara, 1997.
  • ÇOLAK, Uğur, Türk Marka Hukuku, 2. Baskı, On İki Levha Yayınları, İstanbul, 2014.
  • DİRİKKAN, Hanife, Tanınmış Markanın Korunması, 1. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara, 2003.
  • DOĞAN, Beşir Fatih, ‘Marka Hukukunda Kullanım Sonucu Ayırt Edici Gücün Kazanılma Anı’, Ankara Barosu Fikri Mülkiyet ve Rekabet Hukuku Dergisi, Yıl 8, C. 8, S. 4, s. 11-22.
  • GÜNEŞ, İlhami, Ayırt Edici İşaretler ve Marka Hukuku’nda Önceye Dayalı Haklar, 2. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara, 2013.
  • KARAHAN, Sami, Marka Hukukunda Hükümsüzlük Davaları, Mimoza Yayıncılık, Konya, 2002.
  • KARAHAN, Sami, ‘Haksız Rekabet Davalarında Dava Zamanaşımları ve Sessiz Kalma Nedeniyle Hakkın Kaybedilmesi İlkesi’, Prof. Dr. Hayri Domaniç’e 80. Yaş Günü Armağanı, Cilt I, Beta Kitabevi, İstanbul, 2001.
  • KARAHAN, Sami, ‘Tescilsiz Markanın Korunmasında Marufiyet Şartı’, FMR Ankara Barosu Fikri Mülkiyet ve Rekabet Hukuku Dergisi Sayı 2004/2, C. 4, s. 11-22.
  • KARAHAN, Sami / SULUK, Cahit / SARAÇ, Tahir / NAL, Temel, Fikri Mülkiyet Hukukunun Esasları, 4. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2013.
  • NOYAN, Erdal, Marka Hukuku, 4. Baskı, Adalet Yayınları, Ankara, 2009.
  • TEKİNALP, Ünal, Fikri Mülkiyet Hukuku, İstanbul, 2002.
  • TEKİNALP, Ünal, Fikri Mülkiyet Hukuku, 5. Baskı, Vedat Kitapçılık, İstanbul 2012.
  • UZUNALLI, Sevilay, Markanın Korunmasının Kapsamı ve Tazminat Talebi, 1. Baskı, Adalet Yayınları, Ankara, 2012.
  • UZUNALLI, Sevilay, Marka Hukuku, 2. Baskı, Adalet Yayınları, Ankara, 2021.
  • YASAMAN, Hamdi / ALTAY, Anlam Sıtkı / AYOĞLU, Tolga / YUSUFOĞLU, Fülürya / YÜKSEL, Sinan, Marka Hukuku 556 Sayılı KHK Şerhi Hukuku, Vedat Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 2004.
  • YASAMAN, Hamdi, Marka Hukuku ile İlgili Makaleler, Hukuki Mütalaalar, Bilirkişi Raporları IV, Vedat Kitapçılık, İstanbul, 2012.

Marka Hakkının Kazanıldığı Durumlar ve Marka Hakkının Kullanılması

Yıl 2024, Sayı: 1-2, 45 - 62, 02.08.2025

Öz

Marka, sahibine herkese karşı ileri sürülebilen bir mutlak hak sağlar. Bir teşebbüsün mallarının veya hizmetlerinin diğer teşebbüslerin mallarından veya hizmetlerinden ayırt edilmesini sağlaması ve marka sahibine sağlanan korumanın konusunun açık ve kesin olarak anlaşılmasını sağlayabilecek şekilde sicilde gösterilebilir olması şartıyla, kişi adları dâhil sözcükler, şekiller, renkler, harfler, sayılar, sesler ve malların veya ambalajlarının biçimi olmak üzere her tür işaret markadır. Markadan doğan kullanma hakkı markanın tescili ile doğmaktadır. Bu kapsamda karşımıza tescil ilkesi kavramı çıkmaktadır. Marka, Türk Patent ve Marka Kurumu nezdinde tutulan sicile tescil edilir. Çalışmada marka hakkının elde edilmesi, markanın tescili ve tescilin sonuçları, tescil ilkesinin istisnaları, marka
hukukunda gerçek hak sahipliği, önceye dayalı hak kavramından doğan haklar, tescilsiz işaretler ve tescilsiz işaretlerin korunması, markaların ayırt edicilik unsuru, tanınmış marka, rüçhan hakkı, markaların kullanım sonucunda ayırt edicilik kazanması, tanınmış marka ve tanınmış marka olmada belirlenen kriterler, markada rüçhan hakkı kavramı, markanın sessiz kalma yoluyla kaybedilmesi kavramlarına değinilecektir. Bu çalışma yapılırken ulaşılabilen Yargıtay kararlarına da değinilip kararlar analiz edilecektir.

Kaynakça

  • ARKAN, Sabih, Marka Hukuku, C. I, BTHAE, Ankara, 1997.
  • ÇOLAK, Uğur, Türk Marka Hukuku, 2. Baskı, On İki Levha Yayınları, İstanbul, 2014.
  • DİRİKKAN, Hanife, Tanınmış Markanın Korunması, 1. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara, 2003.
  • DOĞAN, Beşir Fatih, ‘Marka Hukukunda Kullanım Sonucu Ayırt Edici Gücün Kazanılma Anı’, Ankara Barosu Fikri Mülkiyet ve Rekabet Hukuku Dergisi, Yıl 8, C. 8, S. 4, s. 11-22.
  • GÜNEŞ, İlhami, Ayırt Edici İşaretler ve Marka Hukuku’nda Önceye Dayalı Haklar, 2. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara, 2013.
  • KARAHAN, Sami, Marka Hukukunda Hükümsüzlük Davaları, Mimoza Yayıncılık, Konya, 2002.
  • KARAHAN, Sami, ‘Haksız Rekabet Davalarında Dava Zamanaşımları ve Sessiz Kalma Nedeniyle Hakkın Kaybedilmesi İlkesi’, Prof. Dr. Hayri Domaniç’e 80. Yaş Günü Armağanı, Cilt I, Beta Kitabevi, İstanbul, 2001.
  • KARAHAN, Sami, ‘Tescilsiz Markanın Korunmasında Marufiyet Şartı’, FMR Ankara Barosu Fikri Mülkiyet ve Rekabet Hukuku Dergisi Sayı 2004/2, C. 4, s. 11-22.
  • KARAHAN, Sami / SULUK, Cahit / SARAÇ, Tahir / NAL, Temel, Fikri Mülkiyet Hukukunun Esasları, 4. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2013.
  • NOYAN, Erdal, Marka Hukuku, 4. Baskı, Adalet Yayınları, Ankara, 2009.
  • TEKİNALP, Ünal, Fikri Mülkiyet Hukuku, İstanbul, 2002.
  • TEKİNALP, Ünal, Fikri Mülkiyet Hukuku, 5. Baskı, Vedat Kitapçılık, İstanbul 2012.
  • UZUNALLI, Sevilay, Markanın Korunmasının Kapsamı ve Tazminat Talebi, 1. Baskı, Adalet Yayınları, Ankara, 2012.
  • UZUNALLI, Sevilay, Marka Hukuku, 2. Baskı, Adalet Yayınları, Ankara, 2021.
  • YASAMAN, Hamdi / ALTAY, Anlam Sıtkı / AYOĞLU, Tolga / YUSUFOĞLU, Fülürya / YÜKSEL, Sinan, Marka Hukuku 556 Sayılı KHK Şerhi Hukuku, Vedat Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 2004.
  • YASAMAN, Hamdi, Marka Hukuku ile İlgili Makaleler, Hukuki Mütalaalar, Bilirkişi Raporları IV, Vedat Kitapçılık, İstanbul, 2012.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tasarım Hukuku
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serhan Dinç 0000-0002-1702-5998

Yayımlanma Tarihi 2 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2024
Kabul Tarihi 2 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 1-2

Kaynak Göster

Chicago Dinç, Serhan. “Marka Hakkının Kazanıldığı Durumlar ve Marka Hakkının Kullanılması”. Maltepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, sy. 1-2 (Ağustos 2025): 45-62.