This study explores tabattul, a core concept in Islamic thought, meaning complete devotion and detachment from worldly desires to focus entirely on Allah. Derived from "b-t-l" (to cut off), the study traces its evolution from pre-Islamic usage to its central role in Islam. The Qur'an (Surah al-Muzzammil, verse 8) commands tabattul, which is elaborated upon in tafsir (exegesis). While a hadith states, "There is no monasticism and no tabattul in Islam", it refers to the extreme asceticism of Christianity, not the Qur'anic concept of sincere devotion within a balanced life. Early Muslims and Sufis understood tabattul as sincere worship and turning to Allah. The study highlights the systematization of tabattul as a Sufi term after the 4th century AH, particularly by al-Harawi and al-Kashani. They define it as a spiritual journey, progressing from purifying the nafs (ego) to achieving fana' fillah (annihilation in Allah) and baqa' billah (subsistence in Allah). Crucially, the study emphasizes tabattul's contemporary relevance. It's not merely a historical concept but a practical path for inner transformation, achievable through mindfulness, voluntary simplicity, regular worship, effective time management, and serving others. Tabattul offers a pathway to closeness with Allah and a meaningful life, applicable to both past and present seekers. It provides a framework for achieving a meaningful existence through dedicated spiritual practice.
Arabic Language and Rhetoric Tabattul Jahiliyyah Tasawwuf (Sufism) Qur Spiritual Journey
Bu çalışma, İslam düşüncesinde merkezi bir yere sahip olan “tebettül” kavramını çok yönlü bir yaklaşımla incelemektedir. “Kesmek, ayırmak, koparmak” anlamına gelen “b-t-l” kökünden türeyen tebettül; kişinin dünyevi arzulardan sıyrılarak bütün varlığıyla Allah'a yönelmesi, O'na tam teslimiyeti ve kendini O'na adamasıdır. Makale, tebettülün etimolojik kökenlerini, Cahiliye dönemi ve şiirindeki kullanımını, Kur'an'daki yerini (özellikle Müzzemmil Suresi 8. ayet) ve tefsirlerdeki yorumlarını, hadislerdeki durumunu ve tasavvufta terimleşme sürecini ele almaktadır. Cahiliye şiirinde hem maddi hem de manevi anlamlarda kullanılan tebettül, Kur'an'da Allah'a ihlasla yönelme emriyle İslami literatürdeki temelini bulur. Hadislerdeki “İslam'da ruhbanlık ve tebettül yoktur” ifadesi, Hristiyanlıktaki aşırı inzivayı yasaklarken, Kur'an'daki tebettülle çelişmez; zira ayette kastedilen, dengeli bir hayat içinde Allah'a samimi yöneliştir. Tebettül, sahabe, tâbiîn ve ilk dönem sufileri tarafından Allah'a yöneliş ve ihlasla ibadet olarak anlaşılmıştır. Tasavvufi bir terim olarak sistemleşmesi ise hicri 4. yüzyıldan sonra, özellikle Herevî ve Kâşânî'nin eserlerinde, nefis terbiyesinden fenâfillah ve bekâbillah makamlarına uzanan, aşamalı bir manevi yolculuk olarak tanımlanır. Çalışma, tebettülün sadece tarihi ve teorik bir kavram olmadığını, modern insanın manevi ihtiyaçlarına da cevap verebileceğini vurgular. Tebettül; bilinçli farkındalık, gönüllü sadelik, düzenli ibadet, zaman yönetimi, insanlara hizmet gibi pratiklerle hayata geçirilebilecek bir içsel dönüşüm imkânı sunar. Allah'a yakınlaşma ve anlamlı bir hayat sürme arayışında, geçmişte ve günümüzde insanlık için önemli bir rehberdir.
Arap Dili ve Belagatı Tebettül Câhiliye Tasavvuf Kur Manevi Yolculuk
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Arap Dili ve Belagatı, İslam Araştırmaları (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 13 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Temmuz 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 24 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Mersin İlahiyat Dergisi, Mersin Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nin bir dergisidir.