Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 1 - 21, 31.12.2018

Öz

Kaynakça

  • ALTINOK, Baki Yaşa (2012). Alevilik - Hacı Bektaş Veli - Bektaşilik. Ankara: Ahi Yayıncılık. ATALAY, Ali Adil (2011). İmam Cafer-î Sâdık Buyruğu. İstanbul: Can Yayınları.BOZKUŞ, Metin (2006). Sivas Aleviliği. Isparta: Fakülte Kitabevi.BİRDOĞAN, Nejat (2013). Alevilik: Anadoluʼnun Gizli Kültürü. İstanbul: Kaynak Yayınları.DEDEKARGINOĞLU, Hüseyin (2012). Dede Gargın Süreğinde Cem. Ankara: Yurt Kitap Yayıncılık. ERASLAN, Kemal (1995). “Ahmed-i Yeseviˮ. Erdem Dergisi (Hoca Ahmed Yesevi Özel Sayısı), Cilt 7, Sayı 21. ss.799- 819. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları. ER, Piri (1997). “Anadolu Aleviliğinde Halka Namazıˮ. İstanbul: Cem Dergisi. Yıl 7, Sayı 67, ss. 53-55, s.54. ER, Piri (1998). Geleneksel Anadolu Aleviliği. Ankara: Ervak Yayınları.ERÖZ, Mehmet (2014). Türkiye’de Alevilik-Bektaşilik. İstanbul: Ötüken Neşriyat. KAYA, Ali (2012). Alevilik ve Dersim Üzerine Seçme Yazılar. İstanbul: Yaz Yayınları. KEÇELİ, Şakir (2005). “Bektaşilik-Alevilik Arasındaki Farklar-Meydan Eviˮ. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi I. Uluslararası Bektaşilik ve Alevilik Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Cilt II, ss. 322-336. KELEŞ, Ali (2008). “Ortak Kimlik ve Müzik / 1980 Sonrası Alevi-Bektaşi Uyanışıˮ. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.

ALEVİLİKTE CEM İBADETİNE YÜKLENEN ANLAMLAR VE CEM İBADETİNİN MANEVİ MAKAMLARI

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 1 - 21, 31.12.2018

Öz




Aleviliğin temel
ibadeti olan cemler, birçok tasavvufi anlamı da içerisinde taşımakta ve
yaşatmaktadır. Cemler, genel anlamda Alevilik inancının kimlik kodlarını
taşıyan ana unsur olmuştur. Bir toplumun ibadet biçimi, o topluma dair biriken
tarihsel hafızanın okunması açısından da önem arz etmektedir. Geleneksel
öğretisinde, inancı şekilsel kalıplardan hakikate (öze) taşımayı amaçlamış olan
Alevilik inancı, bu manada da cem ibadetinin erkânlarına da farklı tasavvufi
anlamlar yüklemiştir. Ele alınan erkânların içeriğine göre kimi cemler toplumun
her bireyine açık yapılırken, örneğin musahiplik cemi gibi ibadetler ise sadece
toplumun belli bir kesimine açık tutulmuş veya tutulmaktadır. Cem ibadetinin
bir başka boyutunu ise Alevilik kimliği altında örgütlenmiş olan Bektaşilik
açısından söylemek mümkündür. Alevilikte, eşler ile yapılan ikrar verme
tören(ler)i (cemi), Bektaşilik söz konusu olduğunda ise sadece bireysel olarak
yapılmakta ve nasip alma erkânı bu şekilde tamamlanmaktadır. Bu müşterek
çalışmamızda; Aleviliğin temel ibadeti olan cemlerin içerisinde yapılan
ritüellerin taşıdığı anlamları açıklamayı, cemlere bekâr veya eşli olarak
girilmesi uygulamalarını ve cem ibadetinin taşıdığı manevi makamları açıklamayı
amaç ediniyoruz.   




Kaynakça

  • ALTINOK, Baki Yaşa (2012). Alevilik - Hacı Bektaş Veli - Bektaşilik. Ankara: Ahi Yayıncılık. ATALAY, Ali Adil (2011). İmam Cafer-î Sâdık Buyruğu. İstanbul: Can Yayınları.BOZKUŞ, Metin (2006). Sivas Aleviliği. Isparta: Fakülte Kitabevi.BİRDOĞAN, Nejat (2013). Alevilik: Anadoluʼnun Gizli Kültürü. İstanbul: Kaynak Yayınları.DEDEKARGINOĞLU, Hüseyin (2012). Dede Gargın Süreğinde Cem. Ankara: Yurt Kitap Yayıncılık. ERASLAN, Kemal (1995). “Ahmed-i Yeseviˮ. Erdem Dergisi (Hoca Ahmed Yesevi Özel Sayısı), Cilt 7, Sayı 21. ss.799- 819. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları. ER, Piri (1997). “Anadolu Aleviliğinde Halka Namazıˮ. İstanbul: Cem Dergisi. Yıl 7, Sayı 67, ss. 53-55, s.54. ER, Piri (1998). Geleneksel Anadolu Aleviliği. Ankara: Ervak Yayınları.ERÖZ, Mehmet (2014). Türkiye’de Alevilik-Bektaşilik. İstanbul: Ötüken Neşriyat. KAYA, Ali (2012). Alevilik ve Dersim Üzerine Seçme Yazılar. İstanbul: Yaz Yayınları. KEÇELİ, Şakir (2005). “Bektaşilik-Alevilik Arasındaki Farklar-Meydan Eviˮ. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi I. Uluslararası Bektaşilik ve Alevilik Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Cilt II, ss. 322-336. KELEŞ, Ali (2008). “Ortak Kimlik ve Müzik / 1980 Sonrası Alevi-Bektaşi Uyanışıˮ. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Dönmez

Hasan Çelik

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dönmez, M., & Çelik, H. (2018). ALEVİLİKTE CEM İBADETİNE YÜKLENEN ANLAMLAR VE CEM İBADETİNİN MANEVİ MAKAMLARI. Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1-21.

MİLLİ KÜLTÜR ARAŞTIRMALARI DERGİSİ OLARAK TÜRK BİRLİĞİ KONGRELERİNE DESTEĞİMİZ SÜRMEKTEDİR. 



22-24 Aralık tarihlerinde Akdeniz'in İncisi Alanya'da gerçekleşen "V. Uluslararası Akdeniz Bilimsel Araştırmalar Kongresi"  dergimiz MİKAD ve Alanya Belediyesi'nin işbirliği ile gerçekleşmiştir. MİKAD olarak Türk bilim dünyasına katkı sunmaya devam etmekten onur duymaktayız.

















DERGİMİZİN TÜRK DÜNYASINA AKADEMİK BAKIŞI


Milli Kültür Araştırmaları Dergisi akademik yayın hayatı, "Turan Kurultayı" sonuçları ile paralel yöndedir ve bu hedefler doğrultusunda yayın yapmaktadır. 

Sonuç bildirgesi ana teması: Köklere inemezseniz göklere yükselemezsiniz..

Hedefi: 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır…

Macaristan’ın Başkenti Budapeşte yakınlarında Bugac’ta düzenlenen TURAN KURULTAYI’nda Türk soyundan gelen Macar, Azeri, Avar, Başkurt, Bulgar, Balkar, Buryat, Çuvaş, Gagavuz, Kabardino, Karaçay, Karakalpak, Kazak, Kırgız,Kumuk, Moğol, Nogay, Oğuz, Özbek, Tatar, Tuva, Türkmen, Uygur ve Yakut boyları bir araya gelerek aşağıdaki kararları almıştır…

1) Ümitlerimizi yeşerten Türk Devletler Teşkilatı’nın kurulması memnuniyetle karşılanmıştır.

2) Bütün dünyaya adından bahsettiren Türk Devletler Teşkilatı daha aktif hâle getirilmelidir.

3) Bu bağlamda Türk Devletler Teşkilatının ikinci ve üçüncü halkaları mutlaka kurulmalıdır.

4) Teşkilatın kurulacak ikinci ve üçüncü halkalarında, “Türk Devletler Teşkilatında biz neden yokuz” diyen pek çok devlet gibi, Balkanlar’dan Moğolistan’a, Uyguristan’dan-Kore’ye kadar bütün akraba toplulukları yer almalıdır.

5) Bunun dışında; Özellikle Balkan Türkleri olmak üzere, Kamboçya’dan-Sri Lanka Türklerine, Pakistan ve Himalaya’daki Türklerden, Girit Türklerine, Libya’da ki Türklerden-Irak’taki Türkmenelindeki Türklere, Romanya Türklerinden-Kırım’a, Nijer’de yaşayan Tuaregler’den-Doğu Afrika’da ve Ortadoğu’da yaşayan Osmanlı Türkü’nün torunlarına, Sibirya’dan Kafkaslara, Tacikistan’a kadar hiçbir oba ve aşiretleri dışarıda bırakmadan temsilci alınması zarûrî olmuştur.

6) İşte öyle bir yapıya büründürülecek Türk Devletler Teşkilatı’nın önemli çalışması hâline gelen TURAN KURULTAYI için teklifimiz; bundan böyle dönüşümlü olarak her iki yılda bir diğer Türk Cumhuriyetlerinin birinde, olimpiyat oyunlarıyla, ekonomik ve kültürel oturumlarıyla kısaca her yönüyle icrâ edilmelidir.

7) Bugün Türk Devletler Teşkilâtının kurulması gibi; Turan Birliğini kurma mücâdelesi için, tam 100 yıl önce şehit düştüğü 4 Ağustos 1922’ye kadar, işgaldeki Türk Devletlerini kurtararak TURAN bayrağı altında biraraya getirmek isteyen Enver Paşa unutulmamalıdır. Anıtı dikilmeli, hayatı ve mücadelesi film yapılarak gelecek nesillere aktarılmalıdır.

8)Türk Devletler Teşkilatının bünyesinde ortak ordu, ortak pazar ve ortak parlamento kurulmalı ve üçer aylık dönemlerde Macaristan Parlamentosunda toplanarak yapılan çalışmalar gözden geçirmelidir.

10) Yine TDT bünyesinde Türk Dünyası Stratejik Araştırmalar Merkezi ve Türk Dünyası Araştırmalar Enstitüsü,Türk Dünyası Akademisyenler Birliği, Türk Dünyası Tarım Birliği (hayvancılık dahil), Tür Dünyası Sağlık Teşkilatı ve Türk Dünyası Arama Kurtarma (TÜDAK) kurulmalıdır.

11) Türk Dünyası Ekomomik Formu iki yılda bir Türk Dünyasının kalbi konumundaki Aşkabat’ta yapılmalıdır.

12) Türk Dünyası Bilim Olimpiyatları iki yılda bir Özbekistan’da icra edilmelidir.

13) Türk Dünyası Uzay Araştımaları Enstitüsü kurularak Kazakistan’da her yıl toplanmalıdır.

14) Türk Teknofest Festivali her yıl Türkiye’de yapılmalıdır.

15)Türk Dünyası Yüksek Öğrenim Kurumu kurulmalı, Türk Dünyasındaki üniversitelerin denkliği için üniversitelerde ıslah çalışmaları yapılmalıdır.

16) Türk Dünyası Hekimler Birliği Kurularak her yıl Azerbaycan’da biraraya gelmelidir.

17) Türk Dünyası Bilim Ödülleri düzenlenmeli ve iki yılda bir yapılan Turan Kurultayında sahiplerine takdim edilmelidir.

18) Türk Dünyası Film Festivali ve Türk Dünyası Erovizyon Müzik yarışmaları dönüşümlü olarak Kırgızistan’da birer yıl arayla yapılarak dereceye girenlere ödülleri verilmelidir.

19) Merkezi İstanbul’da olan Türk Dünyası Belediyeler Birliği “iş birliği-güç birliği” kapsamında genişletilerek, en küçük belediyelere kadar bütün Türk Dünyasını kapsayacak şekilde dizayn edilmelidir.

20) Türk Dünyası Kültür, sanat, edebiyat çalıştayları yapılarak Türk Dünyasının ortak değerleri, özellikle Dede Korkut, Nasrettin Hoca, Atilla, Timur, Uluğ Bey, Ali Kuşçu gibi önemli şahsiyetler anlatılmalıdır.

21) “Tarihini bilmeyen milletlerin coğrafyasını başkaları çizer” düsturuyla, Türk Dünyası ortak tarihi yeniden yazılmalıdır. Bunun İçin “Millî Tatihçiler Şurâsı” âcilen kurulmalıdır.

22) Başta Doğu Türkistan olmak üzere Musul-Kerkük, Kıbrıs, Kırım, Batı Trakya gibi Türk Bölgelerinin statüleri uluslararası platformlarda sürekli dile getirilerek, layık oldukları konuma gelene kadar dünya gündeminde kalmaları sağlanmalıdır.

Bütün dünya bilmelidir ki, 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır.

Turan Kurultayı Bilim Kurulu


TURAN KURULTAYI SONUÇ BİLDİRGESİ..
Budapeşte, 13.08.2022