Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tarihsellik: Tarihte Olmak ya da Tarihsiz Olmak

Yıl 2019, , 251 - 264, 31.12.2019
https://doi.org/10.17131/milel.668339

Öz

Bu makale, yeni bir olgu olarak modern dönemde ortaya çıkan “tarihselci İslam”ı, temel söylemleri, felsefi ve dini mensubiyeti itibarıyla inceleyecek-tir. Tez olarak da “tarihselci İslam”ın felsefi bakımdan ontolojik tarihselliğe ve dini bakımdan da İslam ilim geleneğine mensubiyetinin ancak dolaylı olduğunu, zira bu düşünce eğiliminin felsefi bakımdan pozitivist rasyonalizme ve dini bakımdan da reformist söylemlere, dolayısıyla da İslam modernizmine mensup olduğunu savunacaktır. Ayrıca bu çalışmada, “tarihselci İslam”ın modern dönemde ortaya çıkan diğer İslami düşünce akımları gibi bir kurtuluş söylemi olduğu üzerinde durularak “tarihselci İslam” bir çağdaş dönem ‘kurtuluş teolojisi’ olarak vasıflandırılacak ve kurtuluş söylemi karakterinin onu yorumda bilimsel olmaktan uzaklaştırdığı vurgulanacaktır.

Kaynakça

  • Cevizci, Ahmet. Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları, 2014.
  • Derveze, Muhammed İzzet. et-Tefsîru'l-Hadis: Nüzul Sırasına Göre Kur’an Tefsiri. Çev. Şaban Karataş vd. İstanbul: Ekin Yayınları, 1998.
  • Fazlurrahman. Ana Konularıyla Kur'an. Çev. Alpaslan Açıkgenç. Ankara: Fecr Yayınları, 1987.
  • Fazlurrahman. İslâm ve Çağdaşlık. Çev. Alpaslan Açıkgenç-Hayri Kırba-şoğlu. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2002.
  • Fazlurrahman. İslam. Çev. Mehmet Aydın-Mehmet Dağ. İstanbul: Selçuk Yayınları, 1992.
  • Göka, Erol, vd., Önce Söz Vardı: Yorumsamacılık Üzerine Bir Deneme. Anka-ra: Vadi Yayınları, 1996.
  • Kotan, Şevket. Bir Kurtuluş Teolojisi olarak Tarihselci İslam. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Ahmed-i Hani Sempozyumu, 5-6 Ekim 2019.
  • Köse, Saffet, “Hz. Ömer’in Bazı Uygulamaları Bağlamında Ahkamın Değişmesi Tartışmalarına Bir Bakış”. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi 7 (2006).
  • Özlem, Doğan. Tarih Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları, 2010.
  • Şinkitî, Muhammed el-Emîn b. Muhammed el-Muhtâr b. el-Cekenî. Edvâ’ü’l-Beyân fî i’dahi’l-Kur’ân bi’l-Kur’ân, Beyrut, Dârü’l-fikr, 1995.
  • Tatar, Burhanettin. “Kur’anı Yorumlama Sorunu”. Kur’an ve Dil: Dilbilim ve Hermenötik Sempozyumu. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 2001.

Historicity: to be in History or to be without History

Yıl 2019, , 251 - 264, 31.12.2019
https://doi.org/10.17131/milel.668339

Öz

This article will examine the concept of historicist Islam, a new phenome-non that emerged in the modern era, in relation with the foundational discourses and its philosophical and religious affiliations. As a thesis for this research, we will argue that the historicist Islam is only indirectly related to the ontological historicity from the philosophical point of view and to the Islamic tradition of scholarship from religious aspect. Rather the historicist Islam is directly rooted in the Islamic modernism as this tendency of thought is related to positivist rationalism philosophically, and reformist discourses in terms of religious thought. Furthermore, this study focuses on the fact that historicist Islam is a discourse of salvation like other Islamic though movements that emerged in the modern era, and that historicist Islam is classified as a contemporary period 'Theology of Salvation', with the emphasis on the fact that the nature of salvation discourse doesn’t allow it to be scientific in its interpretation

Kaynakça

  • Cevizci, Ahmet. Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları, 2014.
  • Derveze, Muhammed İzzet. et-Tefsîru'l-Hadis: Nüzul Sırasına Göre Kur’an Tefsiri. Çev. Şaban Karataş vd. İstanbul: Ekin Yayınları, 1998.
  • Fazlurrahman. Ana Konularıyla Kur'an. Çev. Alpaslan Açıkgenç. Ankara: Fecr Yayınları, 1987.
  • Fazlurrahman. İslâm ve Çağdaşlık. Çev. Alpaslan Açıkgenç-Hayri Kırba-şoğlu. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2002.
  • Fazlurrahman. İslam. Çev. Mehmet Aydın-Mehmet Dağ. İstanbul: Selçuk Yayınları, 1992.
  • Göka, Erol, vd., Önce Söz Vardı: Yorumsamacılık Üzerine Bir Deneme. Anka-ra: Vadi Yayınları, 1996.
  • Kotan, Şevket. Bir Kurtuluş Teolojisi olarak Tarihselci İslam. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Ahmed-i Hani Sempozyumu, 5-6 Ekim 2019.
  • Köse, Saffet, “Hz. Ömer’in Bazı Uygulamaları Bağlamında Ahkamın Değişmesi Tartışmalarına Bir Bakış”. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi 7 (2006).
  • Özlem, Doğan. Tarih Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları, 2010.
  • Şinkitî, Muhammed el-Emîn b. Muhammed el-Muhtâr b. el-Cekenî. Edvâ’ü’l-Beyân fî i’dahi’l-Kur’ân bi’l-Kur’ân, Beyrut, Dârü’l-fikr, 1995.
  • Tatar, Burhanettin. “Kur’anı Yorumlama Sorunu”. Kur’an ve Dil: Dilbilim ve Hermenötik Sempozyumu. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 2001.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şevket Kotan 0000-0002-6491-7235

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 16 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

ISNAD Kotan, Şevket. “Tarihsellik: Tarihte Olmak Ya Da Tarihsiz Olmak”. Milel ve Nihal 16/2 (Aralık 2019), 251-264. https://doi.org/10.17131/milel.668339.