Ja’far al-Sâdiq who is the sixth imam in the Shi’ite Imamiyyah has seemed as an important figure in the early years of the second century when Abbasids received the caliphate from the Umayyad. He has been well-known for his scientific personality more than his political identity. He has not taken any part of the Shiite rebels as he has not to be inclined to Shiite rebels in his period. He has been taught by many respected scholars of Islamic Theology and has also trained a lot of respected scholars/ulema. The Hadith scholars have agreed on that he is a reliable and trustworthy hadith narrator. Shiite parties have wanted to legitimate themselves by imputing their erroneous views to Ja’far al-Sâdiq, who is a consented Imam. Ja’far al-Sâdiq has been for away from such expressions as divinity, Prophethood, miracle, bed’a, rec’at, metempsychosis, reincarnation and comparison defended by Gulat groups. He has pronounced a formal anathema against the people talking nonsense and expelled theirs leaders.
Şii İmamiyye’nin altıncı imamı olan Ca’fer-i Sâdık hilafetin Emeviler’den Abbasilere geçtiği hicri ikinci yüzyılın başlarında meşhur bir sima olarak göze çarpmaktadır. Dönemindeki hiç bir isyana katılmadığı gibi, Şiî isyanlarda da tarafsızlığını bozmamıştır. Ca’fer-i Sâdık birçok seçkin ulemadan ders almış, birçok değerli âlim yetiştirmiştir. Hadis âlimleri O’nun güvenilir ve sağlam bir ravi olduğu konusunda ittifak etmişlerdir. Ca’fer-i Sâdık herkesin ittifakla kabul ettiği bir imam olduğu için birçok Şii fırka, batıl görüşlerini ona isnat ederek, kendilerine meşruiyet kazandırmak istemişlerdir. Ca’fer-i Sâdık, gulat fırkaların savundukları ilahlık, peygamberlik, mucize, bed’a, rec’at, tenasüh, hulul, teşbih gibi sıfatlardan uzak kalmış bu gibi aşırılıkları yapanları lanetlemiş ve onların liderlerini kovmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2011 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 8 Sayı: 3 |