BibTex RIS Kaynak Göster

Postmodern Yeni Dinsel Kimlik ve Paranormal İnançlar

Yıl 2015, Cilt: 12 Sayı: 2, 55 - 72, 01.07.2015
https://doi.org/10.17131/milelnihal.88195

Öz

Günümüzde paranormal inanç ve uygulamalara ilgide bir artış söz konusudur.
Bu yaygınlık postmodern dönemdeki “yeni kimlik” arayışlarıyla bağlantılıdır.
Biz bu yazıda postmodern dönemle gelen yeni kimlikleri
“dünyanın yeniden büyülendirilmesi” kavramı ile ilişkilendirdik. Ayrıca bu
arayışın modern dönemlere giden dinsel bireyselleşme ve dinsel çoğulculuk
gibi arkaplanının olduğuna ve bunun medyada daha ileri biçimlerde devam
ettirildiğine işaret ettik. Bu yeni kimliğin yani dünyanın yeniden büyülendirilmesinin
popüler kültür ve de medya ile taşındığına dikkat çektik. Bu
işlevsellikte en önemli rol de mitlere ve paranormal inançlara düşmektedir.
İnsanların popüler kültür aracılığı ile süper paranormal güçler kazanma
ve hapsolduğu rasyonel demir kafesten kurtulma arzuları arasında ilişki
bulunmaktadır. Popüler kültür ayrıca, bireysel hazları hesaba katan seküler
ve tüketime dönük özelliklere sahiptir. Kutsal, popüler kültür içinde görünür
olmaya başlarken onun bu haz ve eğlenceye dönük ve tüketime odaklı
seküler karakterinden de etkilenmektedir. Kapitalist tüketim kültürü ile bu
paranormal eğilimlerin iç içe girdikleri, çağımızın küresel iletişim ve tüketim
araçlarına çok iyi adapte oldukları görülmektedir.

Kaynakça

  • Amant, S. St.(2003). Faith by Demonstration: The Connection Between The History of Paranormal Phenomena and a New Age Spirituality, State University of New York, College of Arts & Science, Department of History (Basılmamış Doktora Tezi).
  • Arslan, M. (2010). “Paranormal İnanç Ölçeğinin Türkçe Versiyonunun Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, İnönü üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1 (2): 23-40.
  • Arslan, M. (2011). Paranormalizm ve Din, Malatya: Bilsam Yayınları.
  • Bauman, Z. (1988) Postmodern Etik, (Çev. A. Türker). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Beck, U. (1992). Risk Society Towards a New Modernity. London: Sage Publications.
  • Bellah, R. (1981). “Religious Evolution”, Sociology of Religion. (Ed. R. Robertson). Penguin Books Ltd. England: Harmondsworth.
  • Berger, P. (1993). Dinin Sosyal Gerçekliği. (Çev. A. Coşkun). İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Çiçek, D. (1997). Postmodernizmin İslamcılar Üzerindeki Etkileri, Kayseri: Rey Yayınları
  • Giddens, A. (1994). Modernliğin Sonuçları (Çev. E. Kuşdil). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ong, W. J. (1995). Sözlü ve Yazılı Kültür, (Çev. S. P. Banon), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek, (Çev. Ş. S. Kaya), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Robertson, R. (2003). “Küreselleşme ve Geleneksel Dinin Geleceği”. Dini Araştırmalar. (Çev. İ. Çapçıoğlu). 6 (17): 351-360.
  • Sherry, P. (2009). Disenchantment, Re-enchantment, and Enchantment, Modern Theology 25: 3, s. 369-386.
  • Sözen, Edibe, (1997). Medyatik Hafıza, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Weber, M. (1996). Sosyoloji Yazıları. (Ed. H.H. Gerth ve C.W. Mills; Çev. T. Parla). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Weber, M. (1976). The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, New York: Charles Scribner’s Son.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

MUSTAFA Arslan

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2015
Gönderilme Tarihi 9 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Arslan, MUSTAFA. “Postmodern Yeni Dinsel Kimlik Ve Paranormal İnançlar”. Milel ve Nihal 12/2 (Temmuz 2015), 55-72. https://doi.org/10.17131/milelnihal.88195.