Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarı ve Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi

Yıl 2023, , 855 - 884, 10.05.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1086365

Öz

Araştırmada, lisans düzeyinde manyetizma konularının öğretiminde, geleneksel öğretim yöntemleri ve probleme dayalı öğrenme yaklaşımının, öğrencilerin manyetizma konularındaki eleştirel düşünme becerileri, akademik başarıları ve kalıcılık düzeyleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, Ege bölgesinde bulunan bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesinde, Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim dalında öğrenim gören 48 öğrenci ile yürütülmüş ve eşitlenmemiş kontrol gruplu model kullanılmıştır. Manyetizma konularının öğretilmesinde kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemleri kullanılırken, deney grubunda probleme dayalı öğrenme yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmada veriler, “Manyetizma Konuları Başarı Testi” ve “Eleştirel Düşünme Becerileri Ölçme Aracı” kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, ilişkisiz örneklemler için t testi, Mann Whitney U testi ve ANCOVA kullanılmıştır. Araştırma sonunda, geleneksel öğretim yöntemleri ve probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarını eşit düzeyde geliştirdiği bulunmuştur. Ayrıca probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin manyetizma konuları ile ilgili eleştirel düşünme becerilerini geleneksel öğretim yöntemlerine kıyasla daha çok geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Referans1 Ahdhianto, E., Marsigit, Haryanto, & Nurfauzi, Y. (2020). Improving Fifth-Grade Students’ Mathematical Problem-Solving and Critical Thinking Skills Using Problem-Based Learning. Universal Journal of Educational Research, 8(5), 2012-2021. http://www.hrpub.org/10.13189/ujer.2020.080539
  • Referans2 Akınoğlu, O. (2001). Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yayınlanmış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Referans3 Akınoğlu, O., & Tandoğan, R. Ö. (2007). The Effects of Problem- Based Active Learning in Science Education on Students’ Academic Achievement, Attitude and Concept Learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(1), 71–81.
  • Referans4 Akyol, S., & Fer, S. (2010). Sosyal Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Tasarımının Öğrenenlerin Akademik Başarılarına ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi Nedir? International Conference on New Trends in Education and Their Implications. (11-13 Kasım 2010). Antalya
  • Referans5 Albe, V., Venturini, P., & Lascours, J. (2001). Electromagnetic Concepts in Mathematical Representation of Physics. Journal of Science Education and Technology, 10 (2),197-203.
  • Referans6 Allison, J., & Pan, W. (2011). Implementing and Evaluating the Integration of Critical Thinking into Problem Based Learning in Environmental Building. Journal for Education in the Built Environment, 6(2), 93–115. https://doi.org/10.11120/jebe.2011.06020093
  • Referans7 Amin, S., Utanya, S., Bachri, S., Sumarmi, & Susilo, S. (2020). Effect of Problem Based Learning on Critical Thinking Skills and Environmental Attitude. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 8(2), 743-755.http//dx.doi.org/10.17478/jegys.650344
  • Referans8 Arıcı, N., & Kıdıman, E. (2008). Mesleki ve Teknik Orta Öğretimde Probleme Dayalı Öğrenme Yönteminin Akademik Başarıya ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi. E-Journal of New World Sciences Academy, 3(1), 44-53.
  • Referans9 Aydoğdu, C. (2012). Elektroliz ve Pil Konularının Öğretiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 48-59.
  • Referans10 Awan, R. N., Hussain, H., & Anwar, N. (2017). Effects of Problem Based Learning on Students’ Critical Thinking Skills, Attitude towards Learning and Achievement. Journal of Educational Research, Dept. Of Education, IUB, 20 (2), 28-41.
  • Referans11 Balım, A.G., & Mutlu, M. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Sınıflarında Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları. M. Aydoğdu & T. Kesercioğlu (Eds.), İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi (s. 71-120). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans12 Barrows, H. (2002). Is it truly possible to have such a thing as dPBL? Distance Education, 23(1), 119-122. http://doi.org/10.1080/01587910220124026
  • Referans13 Bayrak, R. (2007). Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı ile Katılar Konusunun Öğretimi. Yayınlanmış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Referans14 Brahler, C. J., Quitadamo, I. J., & Johnson, E. C. (2002). Student critical thinking is enhanced by developing exercise prescriptions using online learning modules. Advances in Physiology Education, 26(3), 210–221. http//doi.org/10.1152/advan.00018.2001
  • Referans15 Brooks, J. G., & Brooks, M.G. (1993). The Case for Constructivist Classroom, Association for Supervisor and Curriculum Development, Alexandria, Virginia: ASCD.
  • Referans16 Burbach, M. E., Matkin, G. S., & Fritz, S. M. (2004). Teaching critical thinking in an introductory leadership course utilizing active learning strategies: a confirmatory study. College Student Journal, 38(3), 482-493.
  • Referans17 Büyüköztürk, S. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Anakara: PegemA.
  • Referans18 Cantürk Günhan, B. (2006). İlköğretim II. Kademede Matematik Dersinde Probleme Dayalı Öğrenmenin Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Referans19 Çınar, D., & İlik, A. (2013). İlköğretim Fen Eğitiminin Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Üst Düzey Düşünme Becerilerine Etkisi. Journal of Educational Sciences Research, 3(2), 21-34. http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2013.322a
  • Referans20 Çoban, B. (2014). Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Yaratıcılıklarına ve Transfer Becerilerine Etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Referans21 Demirci, N., & Çirkinoğlu, A. (2004). Öğrencilerin Elektrik ve Manyetizma Konularında Sahip Oldukları Ön Bilgi ve Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1( 2), 116-138.
  • Referans22 Demirel, M., & Arslan Turan, B. (2010). The Effects of Problem Based Learning on Achievement, Attitude, Metacognitive Awareness and Motivation. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 55-66.
  • Referans23 Erdem Gürlen, E (2011). Probleme Dayalı Öğrenme. Ö. Demirel (Ed.). Eğitimde Yeni Yönelimler (5nd ed.) (s.81-91). Ankara: Pegem Akademi.
  • Referans24 Eren, C. D., & Akınoğlu, O. (2013). Effect of Problem-Based Learning on Critical Thinking Disposition in Science Education. Journal of Environmental Protection and Ecology, 14 (3A), 1353-1361.
  • Referans25 Fishbane, P.M., Gasiorowicz, S., & Thornton, S.T. (2007). Temel Fizik Cilt II. (2nd ed.). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Referans26 Gürsul, F., & Keser, H. (2009). The Effects of Online and Face to Face Problem Based Learning Environments in Mathematics Education on Student’s Academic Achievement. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2817-2824. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.501
  • Referans27 Ibrahim, Almukarramah, Gunawan, Marwan & Don, Y. (2020). Implementation of Problem- Based Learning to Improve Students’ Critical Thinking Skills. Journal of Physics: Conference Series, 1460, 012058. http://dx.doi.org/10.1088/1742-6596/1460/1/012058
  • Referans28 Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2001). Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 185-192.
  • Referans29 Karamustafaoğlu, O., & Yaman, S. (2011). Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri I-II (3nd ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans30 Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (10nd ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Referans31 Kartal Taşoğlu, A. (2009). Fizik Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Başarılarına, Bilimsel Süreç Becerilerine ve Problem Çözme Tutumlarına Etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Referans32 Kartal Taşoğlu, A. (2015). Manyetizma Konularının Öğrenimine Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Etkilerinin İncelenmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Referans33 Kek, M. Y. C. A., & Huijser, H. (2011). The Power of Problem-Based Learning in Developing Critical Thinking Skills: Preparing Students for Tomorrow’s Digital Futures in Today’s Classrooms. Higher Education Research & Development, 30(3), 329-341. http://dx.doi.org/10.1080/07294360.2010.501074
  • Referans34 Kocakülah, M. S. (1999). A Study of The Development of Turkish First Year University Students’ Understanding of Electromagnetism and the Implications for Instruction. PhD Thesis, The University of Leeds School of Education.
  • Referans35 Koç Erdamar, G., & Bangir Alpan, G. (2017). Eleştirel Düşünme Algısı: Lise Öğretmenleri Üzerine Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 787-800.
  • Referans36 Koçel, T. (2017). Yönetim ve Organizasyonda Metadoloji ve Güncel Kavramlar. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(özel sayı), 3-8.
  • Referans37 Kronberg, J. R., & Griffin, M. S. (2000). Analysis Problems A Means to Developing Students’ Critical-Thinking Skills: Pushing the Boundaries of Higher-Order Thinking. Journal of College Science Teaching, 29(5), 348–352. Referans38 Li, H. C., & Tsai, T. L. (2017). The implementation of problem-based learning in a Taiwanese primary mathematics classroom: lessons learned from the students’ side of the story. Educational Studies, 43(3), 354–369. http://dx.doi.org/10.1080/03055698.2016.1277138
  • Referans39 Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Referans40 Mutlu, A., & Ayar Kayalı, H. (2018). Effect of Problem Based Learning Activities about Coenzymes on Undergraduates’ Achievement and Attitude toward Biochemistry Lesson. İnönü University Journal of the faculty of Education, 19(1), 49-65. http://dx.doi.org/10.17679/inuefd.286772
  • Referans41 Özçelik, D.A. (1997). Test Hazırlama Kılavuzu. (3nd ed.). ÖSYM Eğitim Yayınları 8.
  • Referans42 Özdemir, S.M. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerişlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-17. http://doi.org/10.34137/jilses.790840
  • Referans43 Öztürk, Z.D. (2019). Fen Bilimleri Dersine Probleme Dayalı Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Bilimsel Süreç Becerişlerine Etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Referans44 Paul, R. A., Binker, J. A., Jensen, K. & Kreklau, H. (1990). Critical Thinking Handbook 4th-6th grades, a guide for remodelling lesson plans, in language, arts, social studies and science. Rohnert Park, CA: Foundation for Critical Thinking. Sonoma State University.
  • Referans45 Philips, J. M. (2005). Strategies For Active Learning in Online Continuing Education. The Journal of Continuing Education in Nursing. 36 (2): 77-83.
  • Referans46 Polanco, R., Patrica, C. & Francisco, D. (2004). Effects of a Problem-Based Learning Program on Engineering Students’ Academic Achievements in a Mexican University. I. Innovations in Education and Teaching International, 41 (2), 145–155.
  • Referans47 Serin, G. (2009). The Effect of Probem Based Learning Instruction on 7th Grade Students’ Science Achievement, Attitude Toward Science and Scientific Process Skills. Yayınlanmış Doktora Tezi, Orta Doğu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Referans 48 Serway, A. R., & Beichner, R. J. (2002). Fen ve Mühendislik İçin Fizik II Elektrik ve Manyetizma-Işık ve Optik. (5nd ed.). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Referans49 Sezgin Selçuk, G. (2010). The Effects of Problem-Based Learning on Pre-service Teachers’ Achievement, Approaches and Attitudes towards Learning Physics. International Journal of the Physical Sciences, 5(6), 711-723.
  • Referans50 Sezgin Selçuk, G., Karabey, B., & Çalışkan, S. (2011). Probleme Dayalı Öğrenmenin Matematik Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Vektörler Konularındaki Başarıları Üzerindeki Etkisi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 313-322.
  • Referans51 Sims, M.G. (2008). Efficacy of Problem-Based Learning in Promotion of Critical Thinking in Online Graduate Courses. PhD Thesis, Capella University.
  • Referans52 Sonmez, D., & Lee, H. (2003). Problem-Based Learning in Science. ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education, Columbus, OH.
  • Referans53 Stepien, W. J., Gallagher S. A., & Workman, D. (1993). Problem-based learning for traditional and interdisciplinary classrooms. Journal for the Education of the Gifted, 16(4), 338-357. http://dx.doi.org/10.1177/016235329301600402
  • Referans54 Stevens, J.C. (1992). Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences. Hillsdale, NJ; Lawrence Erlbaum.
  • Referans55 Şahin, Ç., & Çakmak, N. (2016). Altı Şapkalı Düşünmeye ve Örnek olaya Dayalı Çalışma Yapraklarının Eleştirel Düşünme Becerisi Açısından İncelenmesi: Isı ve Sıcaklık. Journal of the Turkish Chemical Society, 1(1), 31-62.
  • Referans56 Şahinel, S. (2002). Eleştirel Düşünme. Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Referans57 Şendağ, S. (2008). Çevrimiçi Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Becerilerine ve Akademik Başarılarına Etkisi. Yayınlanmış Doktora Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Referans58 Şendağ, S., & Odabaşı, H.F. (2009). Effects of an online problem based learning course on content knowledge acquisition and critical thinking skills. Computers & Education, 53, 132–141. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2009.01.008
  • Referans59 Tarhan, L., Ayar Kayalı, H., Öztürk Ürek, R., & Acar, B. (2008). Problem-Based Learning in 9th Grade Chemistry Class: Intermoleculer Forces. Science Education, 38(3), 285–300. http://doi.org/10.1007/s11165-007-9050-0
  • Referans60 Tarhan, L., & Acar Sesen, B. (2013). Problem Based Learning in Acids and Bases: Learning Achievements and Students’ Beliefs. Journal of Baltic Science Education, 12 (5), 565-578.
  • Referans61 Tosun, C. (2010). Probleme Dayalı Öğrenme Yönteminin Çözeltiler ve Fiziksel Özellikleri Konusunun Anlaşılmasına Etkisi. Yayınlanmış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Referans62 Young, H.D., & Freedman, R.A. (2010). Üniversite Fiziği Cilt 2 (Sears ve Zemansky’nin). (12nd ed.). İstanbul: Pearson Education Yayıncılık.
  • Referans63 Wang, C. H. (2005). Questioning Skills Facilitate Online Synchronous Discussions. Journal of Computer Assisted Learning, 21(4), 303-313. http://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2005.00138.x
  • Referans64 Wong, K. K. H., & Day, J. R. (2009). A Comparative Study of Problem-Based and Lecture-Based Learning in Junior Secondary School Science. Research in Science Education, 39, 625-642. http://doi.org/10.1007/s11165-008-9096-7
Toplam 63 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aslıhan Kartal Taşoğlu 0000-0002-2022-6731

Mustafa Bakaç 0000-0003-1240-5411

Yayımlanma Tarihi 10 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Kartal Taşoğlu, A., & Bakaç, M. (2023). Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarı ve Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 52(238), 855-884. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1086365