Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN FİZİKSEL UYGUNLUKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2022, , 2163 - 2178, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.887677

Öz

Bu çalışmanın amacı, 7-10 yaş grubu ilkokul öğrencilerinin fiziksel uygunluk seviyelerini belirlemektir. Çalışmaya, Erzurum ili merkezinde ilköğretim kurumlarında öğrenim gören 7-10 yaş arasında 498 kız, 464 erkek olmak üzere toplam 962 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin boy, vücut ağırlığı, vücut kütle indeksi, dikey sıçrama, 30 sn mekik, 30 sn şınav, esneklik, flamingo denge, 20 m hız koşusu, 7, 8, 9 yaş grubunda 800 m koş-yürü testi, 10 yaş grubunda 1600 m koş-yürü ölçümleri yapılmıştır. Katılımcılardan elde edilen verilerin cinsiyet ve yaş gruplarını ayrıştırıp ayrıştırmadığını test etmek amacıyla aynı yaş grubu farklı cinsiyetlerin özelliklerini karşılaştırmak için iki yönlü varyans (Two-way ANOVA) analizi, aynı cinsiyette yaş grupları arasındaki farklılıkları ortaya koymak için tek yönlü varyans (One-Way ANOVA) analizi yapılmıştır. Anlamlı farklılığın elde edilmesi durumunda, çoklu karşılaştırma testlerinden Tukey testi kullanılmıştır. Parametreler arasındaki ilişkiyi bulmak için Pearson korelasyon testinden yararlanılmıştır. Araştırmanın tüm sonuçları değerlendirildiğinde, kızların performanslarında erkeklere göre daha erken yaşlarda hızlı artışlar görülmektedir. Erkeklerin ise dayanıklılık, sürat, dikey sıçrama, mekik ve anaerobik güç değerlerinin kızlara göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Fiziksel gelişime bağlı olarak; hem kızlarda hem de erkeklerde sürat ve sıçrama, ayrıca erkeklerde kassal dayanıklılıkta da artış gözlemlenmiştir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • BALCI, Ş. S., Pekel, H. A., Karakuş, S., Pepe, H., Revan, S., & Bağcı, E. (2008). 9-11 Yaş grubu ilköğretim öğrencilerinin performansla ilgili fiziksel uygunluklarının değerlendirilmesi.
  • BRUG, J. (2007). The European charter for counteracting obesity: a late but important step towards action. Observations on the WHO-Europe ministerial conference, Istanbul, November 15–17, 2006. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 4(1), 1-4.
  • FİELD, A. E., Barnoya, J., & Colditz, G. A. (2002). Epidemiology and health and economic consequences of obesity. Handbook of obesity treatment, 3-18.
  • GAUTHİER-GAGNON, C. (1986). Augmented sensory feedback in the early training of standing balance of below knee amputees. Physiother Can, 38, 137-142.
  • GÜLER, D., Günay, M., Tamer, K., Baltacı, G., & Gökdemir, K. (2004). 8-10 yaş grubu türk erkek çocuklarin sağlikla ilişkili fiziksel uygunluk normları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2).
  • HASLOFÇA, F., Kutlay, E., & Haslofça, E. (2017). Analysis of Three Decade Changes in Physical Fitness Characteristics of Turkish Children Aged Between 11 and 12. Spor Hekimligi Dergisi/ Turkish Journal of Sports Medicine, 52(4).
  • HAZAR, F., & Taşmektepligil, Y. (2008). Puberte öncesi dönemde denge ve esnekliğin çeviklik üzerine etkilerinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 9-12.
  • KORNBECK, J. (2013). The European union, sport policy and health-enhancing physical activity (HEPA): The case of exercise by prescription. Dtsch Z Sportmed, 64, 5-5.
  • LEE, I., Paffenbarger, R., & Hennekens, C. (1997). Physical activity, physical fitness and longevity. Aging Clinical and Experimental Research, 9(1), 2-11.
  • LİVİNGSTONE, M. (2001). Childhood obesity in Europe: a growing concern. Public health nutrition, 4(1a), 109-116.
  • MALİNA, R., Reyes, M. P., Tan, S., & Little, B. (2011). Physical fitness of normal, stunted and overweight children 6–13 years in Oaxaca, Mexico. European journal of clinical nutrition, 65(7), 826-834.
  • MCMİLLAN, C. S., & Erdmann, L. D. (2010). Tracking adiposity and health-related physical fitness test performances from early childhood through elementary school. Pediatric Exercise Science, 22(2), 231-244.
  • MEB. (2011). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim. Ankara: MEB, 59-60.
  • METTER, E. J., Talbot, L. A., Schrager, M., & Conwit, R. (2002). Skeletal muscle strength as a predictor of all-cause mortality in healthy men. The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences, 57(10), B359-B365.
  • MONDAL, A. (2006). Physical and Motor Fitness Level of Indian (Bengalee) School Going Girls. International Journal of Applied Sports Sciences, 18(2).
  • MORA, S., Redberg, R. F., Cui, Y., Whiteman, M. K., Flaws, J. A., Sharrett, A. R., & Blumenthal, R. S. (2003). Ability of exercise testing to predict cardiovascular and all-cause death in asymptomatic women: a 20-year follow-up of the lipid research clinics prevalence study. Jama, 290(12), 1600-1607.
  • MURATLI, S. (1997). Çocuk ve spor. Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • MYERS, J., Prakash, M., Froelicher, V., Do, D., Partington, S., & Atwood, J. E. (2002). Exercise capacity and mortality among men referred for exercise testing. New England journal of medicine, 346(11), 793-801.
  • NEVİLL, A., Tsiotra, G., Tsimeas, P., & Koutedakis, Y. (2009). Allometric associations between body size, shape, and physical performance of Greek children. Pediatric Exercise Science, 21(2), 220-232.
  • OĞUZHAN, Y., & Kemal, T. (2014). Evaluate The Physical Fitness Levels Of Turkish Primary School Male And Female Children Between 7-14 Ages. Ovidius University Annals, Series Physical Education & Sport/Science, Movement & Health.
  • ORGANİZATİON, W. H. (2002). The world health report 2002: reducing risks, promoting healthy life: World Health Organization.
  • ORHAN, Ö. (2009). Altyapıya Yönelik Üç Yıllık Atletizm Antrenmanlarının Kız Öğrencilerde Bazı Fiziksel ve Fizyolojik Parametrelere Etkisi.
  • Özer, D., & Özer, M. (2001). Çocuklarda motor gelişim, Geliştirilmiş 2. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 220-228.
  • ÖZER, K. (2006). Fiziksel uygunluk. 2. baskı. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • PAGANO, R. R. (2012). Understanding statistics in the behavioral sciences: Cengage Learning.
  • PEKEL, H. A. (2007). Atletizmde yetenek aramasına bağlı olarak 10-12 yaş grubu çocuklarda bazı değişkenler üzerinde normative çalışma (Ankara ili örneği).
  • RATNER, B. (2009). The correlation coefficient: Its values range between+ 1/− 1, or do they? Journal of targeting, measurement and analysis for marketing, 17(2), 139-142.
  • RAUSTORP, A., Mattsson, E., Svensson, K., & Ståhle, A. (2006). Physical activity, body composition and physical self-esteem: a 3-year follow-up study among adolescents in Sweden. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 16(4), 258-266.
  • ROACH, R., Maes, D., Sandoval, D., Robergs, R., Icenogle, M., Hinghofer-Szalkay, H., . . . Loeppky, J. (2000). Exercise exacerbates acute mountain sickness at simulated high altitude. Journal of applied physiology, 88(2), 581-585.
  • ROGOL, A. D., Roemmich, J. N., & Clark, P. A. (2002). Growth at puberty. Journal of adolescent health, 31(6), 192-200.
  • ROUX, P. (2007). White Paper,“A Strategy for Europe on Nutrition, Overweight and Obesity related Health Issues”.
  • SPEİSER, P., Rudolf, M., Anhalt, H., Camacho-Hubner, C., Chiarelli, F., Eliakim, A., . . . Lughetti, L. (2005). Consensus statement. Childhood obesity. J Clin Endocrinol Metab, 90(3), 1871-1887.
  • ŞAHİNER, İ., & Balcı, Ş. S. (2010). Çocuklara Uygulanan Farklı Otur-Uzan Esneklik Testlerinin Karşılaştırılması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-9.
  • TAMER, K. (2000). Sporda Fiziksel Ve Fizyolojik Performansın Ölçülmesi ve Değerlendirmesi, Bağırgan Yayınevi, Ankara. 1. In: Baskı.
  • TAŞKIN, C., Karakoç, Ö., Acaroglu, E., & Budak, C. (2015). Futbolcu Çocuklarda Seçilmiş Motorik Özellikler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(2), 101-107.
  • TURGUT, A., & Çetinkaya, V. (2006). 6-11 yaş grubu kız çocuklarda bazı motor özelliklerin belirlenmesi. 9. Uluslar Arası Spor Bilimleri Kongresi, 3-5.
  • UÇAN, İ., Buzdağlı, Y., & Ağgön, E. (2018). Çocuklarda sporun fiziksel uygunluk üzerine etkisinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 123-133.
  • VANDENDRİESSCHE, J. B., Vandorpe, B., Coelho-e-Silva, M. J., Vaeyens, R., Lenoir, M., Lefevre, J., & Philippaerts, R. M. (2011). Multivariate association among morphology, fitness, and motor coordination characteristics in boys age 7 to 11. Pediatric Exercise Science, 23(4), 504-520.
  • WARBURTON, D. E., Nicol, C. W., & Bredin, S. S. (2006). Health benefits of physical activity: the evidence. Cmaj, 174(6), 801-809.
  • WHALEY, M. H., Brubaker, P. H., Otto, R. M., & Armstrong, L. E. (2006). ACSM’s guidelines for exercise testing and prescription: Lippincott Williams & Wilkins.
  • YÖRÜKOĞLU, U., & Mitat, K. (2007). Spor Okulu Çalışmaları İle Basketbol Antrenmanlarının 10-13 Yaş Grubu Erkek Çocukların Fiziksel, Fzyolojik ve Antropometrik Özelliklerinin Etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 79-83.
  • YÜKSEK, S., & Cicioğlu, H. (2002). Türk Bayan Ümit Milli Takım Judocularının Fiziksel ve Fizyolojik Parametrelerinin Sikletlere Göre Değerlendirilmesi.
  • ZİYAGİL, M., Türkmen, M., Sivrikaya, H., Eliöz, M., & Mehmet, Ç. (2010). Samsun İlindeki 14-17 Yaş Erkek ve Kız Öğrencilerin Fiziksel ve Fonksiyonel Özellikleri Arasındaki İlişki. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 1(1), 50-59.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yusuf Buzdağlı 0000-0003-1809-5194

Kemal Tamer 0000-0003-2258-5831

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Buzdağlı, Y., & Tamer, K. (2022). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN FİZİKSEL UYGUNLUKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2163-2178. https://doi.org/10.37669/milliegitim.887677