Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SURİYELİ GÖÇMENLERİN EĞİTİM FİNANSMANI VE KÜRESEL SORUMLULUK PAYLAŞIMI

Yıl 2021, , 1081 - 1104, 22.12.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.930575

Öz

Suriyeli göçmenlerin eğitimi, yirmi birinci yüzyılın en büyük göçmen krizinin temel meselelerinden biridir. Göçmenlerin eğitimine ilişkin başlıca politika hedefi okul çağındaki çocukların ev sahibi ülkelerin ulusal sistemlerine dahil edilmesidir. Tüm çocukları içeren kapsamlı bir öğrenim sürecinin oluşturulması bulundukları ülkeler için büyük bir mali yük oluşturmaktadır. Suriyeli göçmenlerin sırasıyla en fazla bulunduğu üç ülke Türkiye, Lübnan ve Ürdün’dür. Hanehalkının yoksulluğu ve maddi yaşam koşulları, okul çağındaki göçmen çocukların eğitime erişimini doğrudan etkilemektedir. Ülkelerin üstlendiği eğitim maliyetinin hafifletilmesi uluslararası müdahaleler aracılığıyla sorumluluğun paylaşılmasını gerektirmektedir. Ancak çeşitli yardım programları ve fonlar aracılığıyla parasal yardım sağlayan Birleşmiş Milletler’in ve Avrupa Birliği’nin desteği yetersizdir. Doğru politikaların uygulanması ve yeterli düzeyde kaynağın tahsis edilmesi göçmenlerin eğitime erişimini artıracaktır. Çalışma, Suriyeli göçmen çocukların eğitiminde sorumluluk paylaşımını geliştirmeye yönelik öneriler sunmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Göçmen çocukların eğitiminin finansmanına ilişkin doküman analizi aracılığıyla elde edilen veriler karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Akkaya, A. Y. (2019). Avrupa’nın mülteci politikalarına oryantalist yaklaşımı: Suriye krizi sonrası Avrupa ve Türkiye ilişkileri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 74 (2), 357-380.
  • Aksoy, H. H., vd. (2011). Eğitimde nitelik: eğitim ekonomisi kuramlarının eğitimin niteliğine ilişkin kurgusunun eleştirel analizi. Eğitim Bilim Toplum, 9 (33), 60-99.
  • Beaujouan, J. ve Rasheed, A. (2021). Syrian crisis, Syrian refugees. In Beaujouan J. ve Rasheed (Eds.), A. Syrian crisis, Syrian refugees voices from Jordan and Lebanon (7-26). Palgrave Macmillan.
  • Beaujouan, J. ve Rasheed, A. (2021). An overview of the Syrian refugee crisis in Lebanon and its socio-economic impact. In Beaujouan J. ve Rasheed (Eds.), A. Syrian crisis, Syrian refugees voices from Jordan and Lebanon (35-46). Palgrave Macmillan.
  • Brussels V Conference (2021a). Responding to the Syrian crisis EU support in Jordan. https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/default/files/factsheet_eu_support_jordan_en.pdf.
  • Brussels V Conference (2021b). Responding to the Syrian crisis EU support in Lebanon. https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/default/files/factsheet_eu_support_lebanon_en.pdf.
  • Brussels V Conference (2021c). Responding to the Syrian crisis EU support in Turkey. https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/default/files/factsheet_eu_support_turkey_en.pdf.
  • Brussels V Conference (2021d). Supporting the future of Syria and the region. https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/93313/brussels-v-conference-%E2%80%93-supporting-future-syria-and-region_en.
  • Carlier, W. (2018). KidsRights report 2018 - the widening educational gap for Syrian refugee children. KidsRights Foundation.
  • Christophersen, M. (2015). Securing education for Syrian refugees in Jordan. International Peace Institute.
  • Crul, M., Lelie, F., Biner, Ö., Bunar, N., Keskiner, E., Kokkali, I., Schneider, J. ve Shuayb M. (2019). How the different policies and school systems affect the inclusion of Syrian refugee children in Sweden, Germany, Greece, Lebanon and Turkey. Comparative Migration Studies, 7 (10), 1-20.
  • Culbertson, S. ve Constant, L. (2015). In education of Syrian refugee children: managing the crisis in Turkey, Lebanon, and Jordan. RAND Corporation.
  • Çolakoğlu, Ö. M. (2018). BM’nin yeni 'Küresel Sözleşmesi' mülteci krizine çözüm olacak mı? https://www.aa.com.tr/tr/analiz-haber/bm-nin-yeni-kuresel-sozlesmesi-multeci-krizine-cozum-olacak-mi/1316455.
  • Dowd, R. ve Mcadam, J. (2017). International cooperation and responsibility-sharing to protect refugees: what, why and how? International & Comparative Law Quarterly, 66, 863-892.
  • Ekşi, N. (2012). Türkiye'de bulunan Suriyelilerin hukukî statüsü. Legal Hukuk Dergisi, 10 (119), 3-22.
  • Erdem, U. (2020). Mülteci açıklaması: 4 milyon yabancıya 40 milyar dolar harcandı. https://www.hurriyet.com.tr/gundem/multeci-aciklamasi-4-milyon-yabanciya-40-milyar-dolar-harcandi-41594662.
  • European Commission (2018). Europe’s support to refugees and their host countries EU regional trust fund in response to the Syrian crisis. https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/eutf_syria_factsheet-english.pdf.
  • European Commission (2021a). EU regional trust fund in response to the Syrian crisis. https://ec.europa.eu/trustfund-syria-region/state-play_en.
  • European Commission (2021b). The EU facility for refugees in Turkey. https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/frit_factsheet.pdf.
  • European Commission (t.y.). Basic education. https://ec.europa.eu/trustfund-syria-region/sectors/basic-education_en.
  • Frontier Economics ve World Vision International (2021). Too high a price to pay the cost of conflict for Syria’s children. World Vision International.
  • Government of Lebanon ve UN Resident and Humanitarian Coordinator for Lebanon (2019). Lebanon crisis response plan 2017-2020 (2019 update). https://data2.unhcr.org/en/documents/details/68651.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (t.y.). Geçici koruma yönetmeliği ve getirdiği yenilikler. https://www.goc.gov.tr/kurumlar/goc.gov.tr/gk_yon_getirdigi_yenilikler.pdf.
  • Hall, N. (2020). The importance of marginalized communities in Lebanon. Center for Strategic and International Studies (CSIS).
  • Heukelingen, N. (2021). A new momentum for EU-Turkey cooperation on migration. Clingendael Institute.
  • http://www.3rpsyriacrisis.org/. The 3RP model.
  • Human Rights Watch (2017). Following the money lack of transparency in donor funding for Syrian refugee education.
  • Human Rights Watch (2020). “I want to continue to study” barriers to secondary education for Syrian refugee children in Jordan.
  • Human Rights Watch (2021). Lebanon: action needed on Syrian refugee education crisis most Syrian refugee students denied access to learning. https://www.hrw.org/news/2021/03/26/lebanon-action-needed-syrian-refugee-education-crisis#:~:text=About%20190%2C000%20Syrian%20children%20in,with%20groups%20involved%20with%20education.
  • Istaiteyeh, R. (2020). The economic impact of Covid-19 on Syrian refugees in Jordan. World Refugee & Migration Council.
  • Kalkınma Bakanlığı (2018). On birinci kalkınma planı (2019-2023) dış göç politikası özel ihtisas komisyonu raporu.
  • Karaman, H.B. ve Bulut, S. (2018). Göçmen çocuk ve ergenlerin eğitim engelleri, psikolojik sorunları ve çözüm önerileri üzerine bir araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 40 (2), 393-412.
  • Kaya, İ. ve Eren, E.Y. (2014). Türkiye'deki Suriyelilerin hukuki durumu arada kalanların hakları ve yükümlülükleri. Ankara: SETA Yayınları.
  • Kuper, A., Reeves, S. ve Levinson, W. (2008). Qualitative research: an introduction to reading and appraising qualitative research. British Medical Journal, 337 (7666), 404-407.
  • Martin, S. F., Davis, R., Benton, G. ve Waliany, Z. (2018). International responsibility-sharing for refugees. KNOMAD Working Paper No.
  • MEB (2021). 2021 yılı bütçe raporu. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/30125920_2021_BUTCE_SUNUYU.pdf.
  • Norwegian Refugee Council (2020). The obstacle course: barriers to education for Syrian refugee children in Lebanon executive summary and key recommendations. https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/executive-summary---the-obstacle-course_barriers-to-education.pdf.
  • OCHA (2019). Annual report 2019. Office for the Coordination of Humanitarian Affairs Palais des Nations.
  • OCHA Jordan (2020). Jordan humanitarian fund annual report 2019. Jordan Humanitarian Fund.
  • OCHA Lebanon (2020). Lebanon humanitarian fund annual report 2019. Lebanon Humanitarian Fund.
  • Operational Portal Refugee Situations (2021). Total persons of concern by country of asylum. https://data2.unhcr.org/en/situations/syria.
  • Regional Refugee and Resilience Plan in Response to The Syria Crisis (2020). 2019 annual report. http://www.3rpsyriacrisis.org/wp-content/uploads/2020/05/annual_report.pdf.
  • Save the Children (2021). Lebanon education in crisis: raising the alarm. https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/Lebanon%20Education%20crisis%20spotlight.pdf.
  • Şimşek, D. (2019). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitime erişimi: engeller ve öneriler. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 17 (65), 10-32.
  • TBMM (2018). Göç ve uyum raporu. https://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/docs/2018/goc_ve_uyum_raporu.pdf.
  • The Hashemite Kingdom of Jordan Ministry of Planning and International Cooperation (2020). Jordan response plan for the Syria crisis 2020-2022. http://www.3rpsyriacrisis.org/wp-content/uploads/2020/08/JRP-2020-2022.pdf.
  • The Hashemite Kingdom of Jordan Ministry of Planning and International Cooperation (2021). Jordan response plan for the Syria crisis 2021. http://www.3rpsyriacrisis.org/wp-content/uploads/2021/03/NewNarrat.pdf.
  • The European Commission (2021). Breakdown by sector. https://ec.europa.eu/trustfund-syria-region/state-play_en.
  • The No Lost Generation (2021). Syria crisis education information management (IM) package review. https://www.nolostgeneration.org/media/2161/file/revised-im-package-2020.pdf.
  • Topal, A.H. (2015). Geçici koruma yönetmeliği ve Türkiye'deki Suriyelilerin hukuki statüsü. İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2 (1), 5-22.
  • Tural, N.K. (2002). Eğitim finansmanı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Türk, V. (2016). Prospects for responsibility sharing in the refugee context. Journal on Migration and Human Security, 4 (3), 45-59.
  • Türk Kızılay (t.y.). Yabancılara yönelik şartlı eğitim yardımı programı (ŞEY). https://platform.kizilaykart.org/tr/SEY.HTML.
  • Türk Kızılay Göç Hizmetleri Direktörlüğü (2021). Suriye insani yardım operasyonu. https://www.kizilay.org.tr/Upload/Dokuman/Dosya/subat-2021-suriye-krizi-insani-yardim-operasyonu-raporu-29-03-2021-98097072.pdf.
  • UNESCO (2018). Global education monitoring report 2019: migration, displacement and education – building bridges, not walls. UNESCO.
  • United Nations (2018). Report of the United Nations High Commissioner for Refugees part II global compact on refugees.
  • UN High Commissioner for Refugees (2016). 3RP regional refugee and resilience plan in response to the Syria crisis | 2015 annual report.
  • UN High Commissioner for Refugees (2017). 3RP regional refugee and resilience plan in response to the Syria crisis | 2016 annual report.
  • UN High Commissioner for Refugees (2018). 3RP regional refugee and resilience plan in response to the Syria crisis | 2017 annual report.
  • UN High Commissioner for Refugees (2019). 3RP regional refugee and resilience plan in response to the Syria crisis | 2018 annual report.
  • UN High Commissioner for Refugees (2020a). Regional refugee and resilience plan (3RP) regional needs overview 2021.
  • UN High Commissioner for Refugees (2020b). 3RP regional refugee and resilience plan in response to the Syria crisis | 2019 annual report.
  • UNHCR (t.y.). The global compact on refugees. https://www.unhcr.org/the-global-compact-on-refugees.html.
  • UNHCR (2021a). Jordan: education dashboard (Q1 2021). https://data2.unhcr.org/en/documents/details/86232.
  • UNHCR (2021b). Syria emergency. https://www.unhcr.org/syria-emergency.html.
  • UNHCR (2021c). Turkey: education sector monthly dashboard - march 2021. https://data2.unhcr.org/en/documents/details/86194.
  • UNHCR Turkey (2020). Türkiye ülke bölümü bölgesel mülteci ve dayanıklılık planı 2020-2021. https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/74180.pdf.
  • UNHCR ve UNDP (t.y.). An introduction to the regional refugee and resilience plan (3RP). http://www.3rpsyriacrisis.org/wp-content/uploads/2020/06/brochure_final.pdf.
  • UNICEF (2020). The difference a dollar a day can make lessons from UNICEF Jordan’s hajati cash transfer programme. UNICEF Office of Research-Innocenti.
  • UNICEF (2021). UNICEF ve AB, Türkiye’deki mülteci çocuklara yönelik “şartlı eğitim yardımı” (ŞEY) programının üçüncü aşamasını duyurdu. https://www.unicef.org/turkey/bas%C4%B1n-b%C3%BCltenleri/unicef-ve-ab-t%C3%BCrkiyedeki-m%C3%BClteci-%C3%A7ocuklara-y%C3%B6nelik-%C5%9Fartl%C4%B1-e%C4%9Fitim-yard%C4%B1m%C4%B1-%C5%9Fey.
  • UNOCHA (2020a). Financial tracking services Jordan 2013-2020. https://fts.unocha.org/countries/114/summary/2020.
  • UNOCHA (2020b). Financial tracking services Lebanon 2013-2020. https://fts.unocha.org/countries/124/summary/2020.
  • UNOCHA (2020c). Financial tracking services Turkey 2013-2020. https://fts.unocha.org/countries/229/summary/2020.
  • Woodhall, M. (1994). Eğitim ekonomisi: toplu bir bakış. Yüksel Kavak and Berrin Burgaz (çev.). M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 281-293.
  • World Bank (2015). Turkey’s response to the Syrian refugee crisis and the road ahead. The World Bank.
  • World Bank ve UNHCR (2021). The global cost of inclusive refugee education. The World Bank.
  • Younes, M. ve Morrice, L. (2019) Summary of challenges relevant to refugees’ education in Jordan. Centre for International Education and Development. University of Sussex, Brighton UK.
Toplam 77 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Samed Kurban 0000-0001-6002-1573

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kurban, S. (2021). SURİYELİ GÖÇMENLERİN EĞİTİM FİNANSMANI VE KÜRESEL SORUMLULUK PAYLAŞIMI. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 1081-1104. https://doi.org/10.37669/milliegitim.930575