Yıl 2021,
, 95 - 122, 22.12.2021
Kadir Şahin
,
Gürkan Moralı
,
Ali Göçer
Kaynakça
- Referans1
Akkaya, A. (2013). Suriyeli mültecilerin Türkçe algıları. Ekev Akademi Dergisi, 17(56), 179-190.
- Referans2
Akşit, G., Bozok, M., ve Bozok, N. (2015). Zorunlu göç, sorunlu karşılaşmalar: Hisar köyü, Nevşehir’deki Suriyeli göçmenler örneği. Maltepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1+2, 92-116.
- Referans3
Aktan, L., ve Bilen, E. Ş. (2020). Eğitimin milliyeti: Mülteci öğrenciler ve Türkiyeli öğrencilerin kademelere göre değişen öğrencilik deneyimleri. Çocuk ve Medeniyet, 5(9), 159-180.
- Referans4
Bakioğlu, A., Artar, F., ve İzmir, H. (2018). Ankara’daki Suriyelilerin mültecilik deneyimleri. Sosyoloji Derneği Yayını.
- Referans5
Biçer, N., ve Alan, Y. (2018). İki dillilik bağlamında Suriyeliler üzerinde Türkçenin etkisi. Yeni Türkiye, Yeni Türk Dili Özel Sayısı-II, 100, 346-352.
- Referans6
Biner, Ö., ve Soykan, C. (2016, Nisan). Suriyeli mültecilerin perspektifinden Türkiye’de yaşam [AB Türkiye Delegasyonu Sivil Düşün Programının desteği ile yürütülen Çeşitlilik ve Stratejik Davalama Ağı Projesi kapsamında hazırlanan rapor]. İstanbul: Mülteci-Der ve Sivil Düşün Yayını. http://www.multeci.org.tr/wp-content/uploads/2016/10/SURIYELI-MULTECILERIN-PERSPEKTIFINDEN-TURKIYE-DE-YASAM.pdf
- Referans7
Braun, V. ve Clarke, V. (2019). Psikolojide tematik analizin kullanımı. (Çev., S. N. Şad, N. Özer ve A. Atli). Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 873-898. https://doi.org/10.14689/issn.2148 2624.1.7c.2s.17m
- Referans8
Creswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (5. bs). (Çev. Edt., M. Bütün ve S. B. Demir). Siyasal Kitabevi.
- Referans9
Çelik, Ç., ve İçduygu, A. (2019). Schools and refugee children: The case of Syrians in Turkey. International Migration, 57(2), 253-267.
- Referans10
Dogutas, A. (2016). Tackling with refugee children’s problems in Turkish schools. Journal of Educational Training Studies, 4(8), 1-8. https://doi.org/10.11114/jets.v4i8.1524
- Referans11
Entzinger, H., ve Biezeveld, R. (2003). Benchmarking in immigration integration. European Research Centre on Migration and Ethnic Relations, Erasmus University of Rotterdam.
- Referans12
Eren, V., ve Çakran, Ş. (2017). Mülteci politikası: Avrupa birliği ve Türkiye karşılaştırması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 1-30.
- Referans13
Göçer, A. (2012). Dil kültür ilişkisi ve etkileşimi üzerine. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, 50-57.
- Referans14
Gözübüyük Tamer, M. (2020). Mülteci ve sığınmacı yetişkinlere sunulan Türkçe dil öğretiminin halk eğitim merkezi öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi (Trabzon Örneği). Karadeniz Araştırmaları, XVII(65), 97-115.
- Referans15
Hamilton, R. ve Moore, D. (2003). Mülteci çocuklara yönelik eğitim müdahaleleri: Teorik bakış açıları ve en iyi uygulama örnekleri. (Çev. ed., B. Olur ve G. Ocak). Pegem Akademi.
- Referans16
Harunoğulları, M. (2016). Suriyeli sığınmacı çocuk işçiler ve sorunları: Kilis örneği. Göç Dergisi, 3(1), 29-63.
- Referans17
Kim, HY (2011). Ebeveynlerin Algıları, Kararları ve Etkileri: Koreli Göçmen Ebeveynler Dil Öğrenimine ve Çocuklarının Kimliklerine Bakıyor. Çok kültürlü eğitim , 18 (2), 16-19.
- Referans18
McBrien, J. L. (2011). The importance of context: Vietnamese, Somali, and Iranian refugee mothers discuss their resettled lives and involvement in their children’s schools. Compare: A Journal of Comparative and International Education.41(1), 75–90.
- Referans19
McConnell, A. (2016, Mart). Mülteci ve göçmen: Sözcük seçimleri önemlidir. Nicosia: UNHCR Representation in Cyprus. https://www.unhcr.org/cy/wp-content/uploads/sites/41/2018/02/UNHCR_Refugee_or_Migrant_TR.pdf
- Referans20
Melanlıoğlu, D. (2014). Türkçe öğrenen yabancıların öğrenme süreçlerine yönelik algıları. Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 368-389. https://doi.org/10.14686/BUEFAD.201428189.
- Referans21
Mercan Uzun, E., ve Bütün, E. ( 2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi. 1(1), 72-83.
- Referans22
Mirici, I. H., Galleano, R., & Torres, K. (2013). Immigrant parent vs. ımmigrant children: Attitudes toward language learning in the US. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 7(2), 137-146.
- Referans23
Montgomery, E. (1998). Refugee children from the Middle East. Scandinavian Journal of Social Medicine, 54, 1–152.
- Referans24
Nimer, M. (2019, Kasım). Türkiye'deki Suriyeli mültecilerin Türkçe dil eğitimi deneyimleri ve kurumsal yapılar. İstanbul Politikalar Merkezi Sabancı Üniversitesi Stıftung Mecrator Girişimi.
- Referans25
Norton, B. (2013).Identity and language learning: Extending the conversation. Bristol, England: Multilingual Matters.
- Referans26
Oppedal, B., Özer, S., ve Şirin, S. R. (2017). Travmatik olaylar, sosyal destek ve depresyon: Türkiye kamplarındaki Suriyeli mülteci çocuklar. Vulnerable Children and Youth Studies. doi:10.1080/ 17450128.2017.1372653
- Referans27
Özdemir, A., ve Budak, F. (2017). Göçün çocuk ruh sağlığı üzerine etkileri. Kadem Kadın Araştırmaları Dergisi, 3(2), 212-223.
- Referans28
Özer, S., Oppedal, B., Şirin, S. R., ve Ergün, G. (2017). Savaşla karşı karşıya kalan çocuklar: Savaş ve barış anlayışları. Vulnerable Chıldren and Youth Studıes, 2018 Vol. 13, No. 1, 60–71 Https://Doi.Org/10.1080/17450128.2017.1372652
- Referans29
Özger, B. Y., ve Akansel, A. (2019). Okul öncesi sınıfındaki Suriyeli çocuklar ve aileleri üzerine bir etnografik durum çalışması: Bu sınıfta biz de varız!. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 942-966. https://doi.org/10.14689/issn.2148-624.1.7c.3s.3m
- Referans30
Özkan, R. (2019). Göç olgusu ve toplumsal yapıya etkisi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, XLVII (2019/2), 127-145.
- Referans31
Sirin, S., R., ve Aber, J., L. (2018). Increasing understanding for Syrian refugee children with empirical evidence. Vulnerable Children and Youth Studies.13 (1), 1-6.
- Referans32
Symons, C.,ve Ponzio, C. (2019). Schools cannot do it alone: A community-based approach to refugeeyouth’s language development. Journal of Research in Childhood Education,33(1), 98-118.
- Referans33
Şarkısı, K. (2019). Göçmen ebeveynlerin iki dillilik konusundaki ideolojik konumları. Teoriden Uygulamaya, 58 (3), 254-262.
- Referans1
Şeker, B. D., ve Aslan, Z. (2015). Eğitim sürecinde mülteci çocuklar: sosyal psikolojik bir değerlendirme. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1), 86-105.
- Referans34
Temiz, D. N. (2020). Göçmen ve mülteci öğrencilere Türkçe öğretiminde okulda yapılan oryantasyon çalışmalarının rolü. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 2(II), 45-59.
- Referans35
UNCHR (2021). The UN Refugee Agency Türkiye Şubat-Mart 2021. https://www.unhcr.org/tr/wp-content/uploads/sites/14/2021/05/UNHCR-Turkey-Operational-Update-February-March-2021-TRKF.pdf
- Referans36
UNICEF (2019). Türkiye-UNICEF ülke iş birliği programı 2016-2020, 2017 yıllık raporu özet metin. https://www.unicef.org/turkey/media/5186/file/t%c3%9crk%c4%b0ye%20%20unıcef%20%c3%9clke%20%c4%b0%c5%9eb%c4%b0rl%c4%b0%c4%9e%c4%b0%20programı%202016%20-2020.pdf
- Referans37
Ünal, K., Taşkaya, S. M., ve Ersoy, G. (2018). Suriyeli göçmenlerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 134-149. https://doi.org/10.31592/aeusbed.472814
- Referans38
Worthy, J., ve Rodríguez-Galindo, A. (2006). “Mi hija vale dos personas”: Latino immigrant parents' perspectives about their children's bilingualism. Bilingual Research Journal, 30(2), 579-601. https://doi.org/10.1080/15235882.2006.10162891
- Referans39
Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bs.). Seçkin Yayıncılık.
- Referans40
Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmada niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
- Referans41
Yıldız, Ü., ve Sertoğlu, G. (2019). Türkiye’de yaşayan yerleşik yabancıların yabancı dil olarak Türkçeye ilişkin görüşleri. Turkish Studies - Educational Sciences, 14(4), 1995-2011. DOI:http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.23294
MÜLTECİ ÇOCUKLARIN TÜRKÇE ÖĞRENME DURUMLARI ÜZERİNE AİLELERİNİN GÖRÜŞLERİ
Yıl 2021,
, 95 - 122, 22.12.2021
Kadir Şahin
,
Gürkan Moralı
,
Ali Göçer
Öz
Bu araştırmanın amacı, çocukları Türkçe öğrenen mülteci ailelerin bu duruma yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde olgubilim deseninde gerçekleştirilen araştırmada, katılımcı olarak Kayseri’de yaşayan ve çocukları Türkçe öğrenen 8 mülteci aile yer almaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada geçerli veriler elde edebilmek adına görüşmelerde tercüman yardımı alınmıştır. Elde edilen veriler tematik analiz yoluyla incelenmiştir. Analiz sonucunda veriler 36 kod 7 tema altında sınıflandırılmıştır. Mülteci çocukların Türkçe öğrenme ile birlikte sosyal ilişkilerini geliştirdiği, gündelik işlerini daha rahat yürütebildiği, evde ve sosyal çevrede Türkçe kullanma eğilimi gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca çocukların Türkçe öğrenme durumlarının aileler için eğitim, istihdam, meslek, geleceğe olan güven vb. konularda önem arz ettiği ve Türkçe öğrenmenin yeni kültürel zenginlikler de kattığı tespit edilmiştir. Çalışma sonunda çocukları Türkçe öğrenen mülteci ailelerin, çocuklarının Türkçe öğrenmesine yönelik görüşlerinin olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Referans1
Akkaya, A. (2013). Suriyeli mültecilerin Türkçe algıları. Ekev Akademi Dergisi, 17(56), 179-190.
- Referans2
Akşit, G., Bozok, M., ve Bozok, N. (2015). Zorunlu göç, sorunlu karşılaşmalar: Hisar köyü, Nevşehir’deki Suriyeli göçmenler örneği. Maltepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1+2, 92-116.
- Referans3
Aktan, L., ve Bilen, E. Ş. (2020). Eğitimin milliyeti: Mülteci öğrenciler ve Türkiyeli öğrencilerin kademelere göre değişen öğrencilik deneyimleri. Çocuk ve Medeniyet, 5(9), 159-180.
- Referans4
Bakioğlu, A., Artar, F., ve İzmir, H. (2018). Ankara’daki Suriyelilerin mültecilik deneyimleri. Sosyoloji Derneği Yayını.
- Referans5
Biçer, N., ve Alan, Y. (2018). İki dillilik bağlamında Suriyeliler üzerinde Türkçenin etkisi. Yeni Türkiye, Yeni Türk Dili Özel Sayısı-II, 100, 346-352.
- Referans6
Biner, Ö., ve Soykan, C. (2016, Nisan). Suriyeli mültecilerin perspektifinden Türkiye’de yaşam [AB Türkiye Delegasyonu Sivil Düşün Programının desteği ile yürütülen Çeşitlilik ve Stratejik Davalama Ağı Projesi kapsamında hazırlanan rapor]. İstanbul: Mülteci-Der ve Sivil Düşün Yayını. http://www.multeci.org.tr/wp-content/uploads/2016/10/SURIYELI-MULTECILERIN-PERSPEKTIFINDEN-TURKIYE-DE-YASAM.pdf
- Referans7
Braun, V. ve Clarke, V. (2019). Psikolojide tematik analizin kullanımı. (Çev., S. N. Şad, N. Özer ve A. Atli). Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 873-898. https://doi.org/10.14689/issn.2148 2624.1.7c.2s.17m
- Referans8
Creswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (5. bs). (Çev. Edt., M. Bütün ve S. B. Demir). Siyasal Kitabevi.
- Referans9
Çelik, Ç., ve İçduygu, A. (2019). Schools and refugee children: The case of Syrians in Turkey. International Migration, 57(2), 253-267.
- Referans10
Dogutas, A. (2016). Tackling with refugee children’s problems in Turkish schools. Journal of Educational Training Studies, 4(8), 1-8. https://doi.org/10.11114/jets.v4i8.1524
- Referans11
Entzinger, H., ve Biezeveld, R. (2003). Benchmarking in immigration integration. European Research Centre on Migration and Ethnic Relations, Erasmus University of Rotterdam.
- Referans12
Eren, V., ve Çakran, Ş. (2017). Mülteci politikası: Avrupa birliği ve Türkiye karşılaştırması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 1-30.
- Referans13
Göçer, A. (2012). Dil kültür ilişkisi ve etkileşimi üzerine. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, 50-57.
- Referans14
Gözübüyük Tamer, M. (2020). Mülteci ve sığınmacı yetişkinlere sunulan Türkçe dil öğretiminin halk eğitim merkezi öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi (Trabzon Örneği). Karadeniz Araştırmaları, XVII(65), 97-115.
- Referans15
Hamilton, R. ve Moore, D. (2003). Mülteci çocuklara yönelik eğitim müdahaleleri: Teorik bakış açıları ve en iyi uygulama örnekleri. (Çev. ed., B. Olur ve G. Ocak). Pegem Akademi.
- Referans16
Harunoğulları, M. (2016). Suriyeli sığınmacı çocuk işçiler ve sorunları: Kilis örneği. Göç Dergisi, 3(1), 29-63.
- Referans17
Kim, HY (2011). Ebeveynlerin Algıları, Kararları ve Etkileri: Koreli Göçmen Ebeveynler Dil Öğrenimine ve Çocuklarının Kimliklerine Bakıyor. Çok kültürlü eğitim , 18 (2), 16-19.
- Referans18
McBrien, J. L. (2011). The importance of context: Vietnamese, Somali, and Iranian refugee mothers discuss their resettled lives and involvement in their children’s schools. Compare: A Journal of Comparative and International Education.41(1), 75–90.
- Referans19
McConnell, A. (2016, Mart). Mülteci ve göçmen: Sözcük seçimleri önemlidir. Nicosia: UNHCR Representation in Cyprus. https://www.unhcr.org/cy/wp-content/uploads/sites/41/2018/02/UNHCR_Refugee_or_Migrant_TR.pdf
- Referans20
Melanlıoğlu, D. (2014). Türkçe öğrenen yabancıların öğrenme süreçlerine yönelik algıları. Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 368-389. https://doi.org/10.14686/BUEFAD.201428189.
- Referans21
Mercan Uzun, E., ve Bütün, E. ( 2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi. 1(1), 72-83.
- Referans22
Mirici, I. H., Galleano, R., & Torres, K. (2013). Immigrant parent vs. ımmigrant children: Attitudes toward language learning in the US. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 7(2), 137-146.
- Referans23
Montgomery, E. (1998). Refugee children from the Middle East. Scandinavian Journal of Social Medicine, 54, 1–152.
- Referans24
Nimer, M. (2019, Kasım). Türkiye'deki Suriyeli mültecilerin Türkçe dil eğitimi deneyimleri ve kurumsal yapılar. İstanbul Politikalar Merkezi Sabancı Üniversitesi Stıftung Mecrator Girişimi.
- Referans25
Norton, B. (2013).Identity and language learning: Extending the conversation. Bristol, England: Multilingual Matters.
- Referans26
Oppedal, B., Özer, S., ve Şirin, S. R. (2017). Travmatik olaylar, sosyal destek ve depresyon: Türkiye kamplarındaki Suriyeli mülteci çocuklar. Vulnerable Children and Youth Studies. doi:10.1080/ 17450128.2017.1372653
- Referans27
Özdemir, A., ve Budak, F. (2017). Göçün çocuk ruh sağlığı üzerine etkileri. Kadem Kadın Araştırmaları Dergisi, 3(2), 212-223.
- Referans28
Özer, S., Oppedal, B., Şirin, S. R., ve Ergün, G. (2017). Savaşla karşı karşıya kalan çocuklar: Savaş ve barış anlayışları. Vulnerable Chıldren and Youth Studıes, 2018 Vol. 13, No. 1, 60–71 Https://Doi.Org/10.1080/17450128.2017.1372652
- Referans29
Özger, B. Y., ve Akansel, A. (2019). Okul öncesi sınıfındaki Suriyeli çocuklar ve aileleri üzerine bir etnografik durum çalışması: Bu sınıfta biz de varız!. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 942-966. https://doi.org/10.14689/issn.2148-624.1.7c.3s.3m
- Referans30
Özkan, R. (2019). Göç olgusu ve toplumsal yapıya etkisi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, XLVII (2019/2), 127-145.
- Referans31
Sirin, S., R., ve Aber, J., L. (2018). Increasing understanding for Syrian refugee children with empirical evidence. Vulnerable Children and Youth Studies.13 (1), 1-6.
- Referans32
Symons, C.,ve Ponzio, C. (2019). Schools cannot do it alone: A community-based approach to refugeeyouth’s language development. Journal of Research in Childhood Education,33(1), 98-118.
- Referans33
Şarkısı, K. (2019). Göçmen ebeveynlerin iki dillilik konusundaki ideolojik konumları. Teoriden Uygulamaya, 58 (3), 254-262.
- Referans1
Şeker, B. D., ve Aslan, Z. (2015). Eğitim sürecinde mülteci çocuklar: sosyal psikolojik bir değerlendirme. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1), 86-105.
- Referans34
Temiz, D. N. (2020). Göçmen ve mülteci öğrencilere Türkçe öğretiminde okulda yapılan oryantasyon çalışmalarının rolü. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 2(II), 45-59.
- Referans35
UNCHR (2021). The UN Refugee Agency Türkiye Şubat-Mart 2021. https://www.unhcr.org/tr/wp-content/uploads/sites/14/2021/05/UNHCR-Turkey-Operational-Update-February-March-2021-TRKF.pdf
- Referans36
UNICEF (2019). Türkiye-UNICEF ülke iş birliği programı 2016-2020, 2017 yıllık raporu özet metin. https://www.unicef.org/turkey/media/5186/file/t%c3%9crk%c4%b0ye%20%20unıcef%20%c3%9clke%20%c4%b0%c5%9eb%c4%b0rl%c4%b0%c4%9e%c4%b0%20programı%202016%20-2020.pdf
- Referans37
Ünal, K., Taşkaya, S. M., ve Ersoy, G. (2018). Suriyeli göçmenlerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 134-149. https://doi.org/10.31592/aeusbed.472814
- Referans38
Worthy, J., ve Rodríguez-Galindo, A. (2006). “Mi hija vale dos personas”: Latino immigrant parents' perspectives about their children's bilingualism. Bilingual Research Journal, 30(2), 579-601. https://doi.org/10.1080/15235882.2006.10162891
- Referans39
Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bs.). Seçkin Yayıncılık.
- Referans40
Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmada niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
- Referans41
Yıldız, Ü., ve Sertoğlu, G. (2019). Türkiye’de yaşayan yerleşik yabancıların yabancı dil olarak Türkçeye ilişkin görüşleri. Turkish Studies - Educational Sciences, 14(4), 1995-2011. DOI:http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.23294