The beliefs of ‘alkarısı’ are commonly seen among the wide goegraphies where Turks live. Alkarısı is a woman who is especially believed to pick on both the woman who has newly given birth and on the horses. This woman, according to the common belief, who feeds on the livers of puerperal women and on those of their newborn babies, causing them to get frightened and experience psychological problems and even sometimes causing them to pass away, is agreed upon being a genie. It could be said that the myth itself takes its basis from ‘Al’ soul in Shamanism. Still being among common beliefs of Anatolian people, alkarısı beliefs continue to be exist in Agri district and its surroundings. The conservative characteristics of Anatolian people and conserved cultural being of Anatolia have played a significant role in giving opportunity to these sort of beliefs to exist in Agrı as well. It can obviously be seen that In spite of all scientific and technological developments the traditional performances of these beliefs preserve their existance under several different names
Alkarısı inanmaları Türklerin yaşadığı geniş coğrafyalarda yaygın bir şekilde görülmektedir. Özellikle yeni doğum yapmış lohusa kadınlara ve atlara musallat olduğuna inanılan, yaygın inanışa göre lohusa kadınların ve yeni doğmuş çocukların ciğerleriyle beslenen, onların korkmasına, çeşitli psikolojik rahatsızlıklar yaşamalarına, hatta zaman zaman ölmelerine neden olduğuna inanılan bu kötü kadın, bir tür cin olarak halk arasında kabul görmüştür. Anadolu halk inanmaları arasında yaygın olarak devam eden bu tür inanmaların Ağrı’da da yoğun olarak varlığını devam ettirdiği görülmektedir. Anadolu insanının inanç noktasında daha bakir ve kültür korunumunun diğer coğrafyalara göre daha fazla sağlanmış olması, bu tür inanmaların bozulmadan Ağrı’da da günümüze kadar varlığını devam ettirmesinde önemli bir rol oynamıştır. Bütün bilimsel ve teknolojik gelişmelere rağmen bu inanç çerçevesinde oluşan geleneksel uygulamaların Ağrı ilinde varlığını çeşitli adlandırmalarla devam ettirdiği görülmektedir
Diğer ID | JA68TM56JT |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 45 Sayı: 212 |