Historiography has influence on history education and the types of historiography
have also influence on history education in terms of ideology, content
and teaching methods. There are three different type of historiographies in
the Ottoman Empire which are religious, dynasty and nationalist. The history of
Islam had been given attention during the religious historiography period and
creating an Ottoman identity by history education was the key aim of dynasty
historiography view. Besides this, history education was under the influence of
Turkism in the period of nationalist historiography period.
The purpose of this paper is to examine to what extent the types of historiographies
which are religious, dynasty and nationalist influenced on history
education during the Ottoman Empire. With this in mind, the influence of historiographies
on history education will be explained in terms of ideology, content
and teaching methods.
Tarih yazım şekilleri, tarih öğretimini etkileyen önemli unsurlardan birisidir. Bu çerçevede, tarih yazım anlayışlarının niteliği, tarihöğretiminin ideolojik, içerik ve öğretim yöntemi boyutunu doğrudanetkilemektedir. Osmanlı dönemi tarih yazımı anlayışları incelendiğizaman, bunların Ümmetçi, Hanedan ve Milliyetçi tarih yazım şekilleriolduğu görülür. Bu üç tarih yazım şekli, Osmanlı’da tarih öğretimianlayışının gelişiminde önemli rol oynamıştır. Ümmetçi anlayışınhakim olduğu dönemde İslam tarihinin, Hanedan dönemindeOsmanlılık fikrinin ve Milliyetçi dönemde de Türklüğün ön plana çıkarıldığı görülmektedirBu çalışmanın amacı, Osmanlı dönemi tarih yazım şekilleri olan
ümmetçi, hanedan ve milliyetçi tarih yazım anlayışlarının, bu dönem
tarih öğretimini nasıl etkilediğini ortaya koymaktır. Bu çerçevede her
bir tarih yazım anlayışının, ideolojik, içerik ve öğretim yöntemleri açı-
sından tarih öğretime etkileri açıklanacaktır.
Diğer ID | JA45HM83GK |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 42 Sayı: 193 |