UNESCO has provided important contributions in the attracting attention
and the development of media literacy education through its conference,
symposium, seminar, research and publications which it organized and supported.
The efforts had been moved into the international arena with Grunwald
Declaration on Media Education in 1982 came to a head with Paris Agenda or
12 Recommendations for Media Education in 2007. UNESCO continues to
organize and support activities related to media literacy. In this study, the investigation
of activities was aimed. Document analysis method has been applied
and, the individual studies supported by UNESCO and the institutional studies
organized by UNESCO have been examined. In fact, the latter has been more
carefully considered to reveal its view on media literacy education. As a result
of this investigation, it has been exposed that UNESCO had a systematic
approach to media literacy education. The approach has been analyzed under
the specific headings: “concept of media literacy, media literacy education and
the recommendations of media literacy education (curriculum, teacher training,
research and international cooperation)”. Especially the recommendations has
provided important clues for states about how should they will follow to
process on media literacy education. In conclusion, either policy makers or
researchers should know that UNESCO is an actor must be followed carefully
for development of media literacy education
Uluslar arası ölçekte yaptığı ve desteklediği konferans, sempozyum,seminer, araştırma ve yayınlarla medya okuryazarlığı eğitiminin ilgigörmesinde ve gelişmesine şüphesiz en önemli katkılar UNESCO’ya aittir. Özellikle Grunwald Medya Eğitimi Bildirisi (1982) ile uluslar arası arenaya taşınanbu çabalar son olarak 2007 yılı Paris Medya Eğitimi Tavsiye Kararları ile zirveyeulaşmıştır. Öte yandan 25 yıl gibi bir süre sonra aynı tavsiye kararlarının tekraredilmiş olması da yapılan çalışmaların anlaşılmadığının ya da yaygınlaşmadığının bir göstergesi olabilir. Bu noktadan hareketle doküman analizi yöntemine başvurulmuş ve UNESCO’nun desteklediği bireysel çalışmalar incelenmekle birlikte kurumsal yayınlar üzerinde daha dikkatle durulmuştur. Buincelemenin sonucunda UNESCO’nun medya okuryazarlığı eğitimine sistematik bir bakış açısıyla yaklaştığı görülmüştür. Bu bakış açısı belirli başlıklaraltında analiz edilmiştir: “medya okuryazarlığı, medya okuryazarlığı eğitimi vemedya okuryazarlığı eğitimi stratejisi; öğretim programları, öğretmen eğitimi,araştırmalar ve uluslar arası işbirliği”
Diğer ID | JA77FY72HM |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 41 Sayı: 191 |